Waterbehandeling bij wisselende hoeveelheden maisch- en spoelwater

Gestart door Ernesto, 28-12-2017 21:00 u

Vorige topic - Volgende topic

Ernesto

In BrouwHulp loop ik tegen het volgende aan: als ik de hoeveelheden maisch en spoelwater wijzig, dan wijzigt de waterbehandeling ook. Lijkt me logisch, maar toch roept het vragen op. Als ik dik maisch heb ik meer spoelwater. Het spoelwater zuur ik doorgaans alleen aan. Als ik dunner maisch, dien ik meer brouwzouten toe te voegen.
De keuze voor dun of dik maischen heeft dus ook invloed op de waterbehandeling.

Hoe pakken jullie dit aan? Ik kan me voorstellen dat je bv eerst al je water behandelt en vervolgens het spoelwater aftapt, om het later te gebruiken. Of maak ik een denkfout?

CeesM

De brouwzouten in het maischwater moet de juiste verhouding hebben, dus veel maischwater is ook meer brouwzouten.
De brouwzouten zijn nodig voor de enzymwerking en heb je bij het spoelen niet nodig.

davyd

Citaat van: CeesM op 28-12-2017  23:29 uDe brouwzouten in het maischwater moet de juiste verhouding hebben, dus veel maischwater is ook meer brouwzouten.
De brouwzouten zijn nodig voor de enzymwerking en heb je bij het spoelen niet nodig.
Leg dat eens uit? De enige enzymatische werking waar ik weet van heb is dat calcium de thermale degradatie van alfa amylase lichtjes verhoogt, maar of dat in de praktijk echt veel uitmaakt zou ik betwijfelen. En van die "juiste verhouding" ben ik mij niet bewust.  Calcium en magnesium hebben uiteraard een invloed op de pH, maar je kan ook meer zuur toevoegen.

Voor zover ik weet kan je de twee systemen gebruiken. Bij Brunwater kan je gewoon kiezen of zouten ook aan het spoel water worden toegevoegd. Maisch en spoel water worden normaal wel gescheiden gehouden omdat ze een andere pH krijgen.

Zelf spoel ik niet, dus ik hoef niet te kiezen. Indien ik wel zou spoelen zou ik een lichte voorkeur hebben om alle zouten aan het maisch water toe te voegen, omdat je dan minder hoeft aan te zuren. Maar of het echt iets uitmaakt denk ik niet.

Jacques

Citaat van: davyd op 29-12-2017  09:07 uLeg dat eens uit? De enige enzymatische werking waar ik weet van heb is dat calcium de thermale degradatie van alfa amylase lichtjes verhoogt, maar of dat in de praktijk echt veel uitmaakt zou ik betwijfelen. En van die "juiste verhouding" ben ik mij niet bewust.  Calcium en magnesium hebben uiteraard een invloed op de pH, maar je kan ook meer zuur toevoegen.

Voor zover ik weet kan je de twee systemen gebruiken. Bij Brunwater kan je gewoon kiezen of zouten ook aan het spoel water worden toegevoegd. Maisch en spoel water worden normaal wel gescheiden gehouden omdat ze een andere pH krijgen.

Zelf spoel ik niet, dus ik hoef niet te kiezen. Indien ik wel zou spoelen zou ik een lichte voorkeur hebben om alle zouten aan het maisch water toe te voegen, omdat je dan minder hoeft aan te zuren. Maar of het echt iets uitmaakt denk ik niet.

Ook ik geef alleen brouwzouten bij het maischwater en niet het spoelwater.

Ik vermoed dat Cees bedoelt dat brouwzouten een effect hebben op de pH van je maisch. Dat heeft zeker een invloed op de werking van de zetmeelsplitsende enzymen.
Al eerder hebben we gezien dat het verstandig is om niet alleen brouwzouten te gebruiken voor het behalen van een bepaalde pH-waarde. Beter is de hoeveelheid brouwzouten te beperken en voor de verdere pH verlaging melkzuur of fosforzuur toe te voegen.
Het spoelwater zuur ik altijd aan. Door het verwarmen van het water stijgt de pH-waarde. Dat wil je niet. Immers bij het koken wil je een pH hebben tussen de 5.0 en 5,2. Door het spoelwater aan te zuren krijg je ook minder uitloging van stoffen uit je kafdeeltjes. Meer mineralen zijn niet nodig. Vandaar dat ik geen brouwzouten toevoeg aan het spoelwater.

Ernesto

Dank voor de reacties! Alleen maischwater van brouwzouten voorzien en spoelwater aangezuurd.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.