Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Mislukte mede

Gestart door JonisM, 22-12-2017 16:52 u

Vorige topic - Volgende topic

JonisM

Ik heb een tijdje geleden aan een eerste poging begonnen om mede te brouwen.
Ieder recept vertelde me dat ik de zuurtegraad moest controleren maar geen enkele vertelde me wat ik moest doen wanneer het niet goed was dus heb ik dat niet gedaan.
Nu, na het gisten en dat ik al het dode gist heb kunnen verwijderen heb ik eens geproefd...

Het smaakt totaal niet naar mede maar eerder zeer zuur en waterachtig.
Het blijkt dus dat het gistingsvat niet goed gesloten was met het waterslot en in plaats van mede heb ik dus 10 liter honingazijn.

Kan ik hier nog iets mee doen of kan ik dit best gewoon weggieten?

davyd

Bizar, want normaal is mede niet zo gevoelig voor azijnzuurbacterien, dacht ik. Heb je fruit toegevoegd? En wat is begin- en einddensiteit?

JonisM

Citaat van: davyd op 22-12-2017  17:10 uBizar, want normaal is mede niet zo gevoelig voor azijnzuurbacterien, dacht ik. Heb je fruit toegevoegd? En wat is begin- en einddensiteit?

Ik had namelijk appels toegevoegd, ik had een SG van 1162 en op het einde 998.

davyd

Dat zal dan een infectie van de appels geweest zijn? Toch geen appelsap gebruikt neem ik aan?

BrouwMark

Hoe heb je de appels toegevoegd? Zoals Davyd al zegt: niet versgesapt hopelijk?

Overigens is honingazijn lekker en lang houdbaar. Met 10 liter wordt het wel een hoop dressings maken  :)

JonisM

Citaat van: davyd op 22-12-2017  18:31 uDat zal dan een infectie van de appels geweest zijn? Toch geen appelsap gebruikt neem ik aan?

Eigenlijk wel, ik heb wat een mengeling tussen die video en dit recept genomen
Video:

Recept: https://njam.tv/recepten/honingwijn-mede

6 liter appelsap, 4 liter water, 3 kg honing en 5 g gist

Blijkbaar lukt het bij de kerel in de video wel om mede te maken met appelsap, tenzij dat hij graag zure mede drinkt :-D

davyd

Ik heb ook al cider met bessen gemaakt waarvan een deel verzuurd is door een azijnzuurinfectie. Beste azijn ooit! Ik gebruik het elke dag.

Ik heb de video niet uitgekeken, maar dat gepruts met een lege plastic waterfles lijkt me maar niks.

PS   ik vertrouw geen mensen met een ringbaard.
PS2 de ringbaardmensen op dit forum uitgezonderd!

remolen

Hoeveel alcohol zit er nu in...
Je zou hem kunnen stoken.

Maar ja, dat mag eigenlijk niet. :)

Bertje Bier

Citaat van: JonisM op 22-12-2017  17:42 uIk had namelijk appels toegevoegd, ik had een SG van 1162 en op het einde 998.

Ik denk dat er iets niet klopt. Van 1162 naar 998 is 21 % alcohol of zo.
Mede heeft toch iets van 10/12 %?

remolen

Citaat van: Bertje Bier op 22-12-2017  22:05 uIk denk dat er iets niet klopt. Van 1162 naar 998 is 21 % alcohol of zo.
Mede heeft toch iets van 10/12 %?
Dat gaat gewone gist ook niet trekken.

davyd

Ik heb een paar maanden geleden mede gemaakt met vijf kilo fruit, twee kilo honing, en met genoeg water om de honing fatsoenlijk op te lossen. Dat was een dikke brij van waarschijnlijk  rond de 1140. In de praktijk onmeetbaar.

Ansius

Citaat van: davyd op 23-12-2017  14:15 uIk heb een paar maanden geleden mede gemaakt met vijf kilo fruit, twee kilo honing, en met genoeg water om de honing fatsoenlijk op te lossen. Dat was een dikke brij van waarschijnlijk  rond de 1140. In de praktijk onmeetbaar.

Maatbeker en weegschaal.

davyd

Citaat van: Ansius op 23-12-2017  15:05 uMaatbeker en weegschaal.
En meetlat, inderdaad!

RienP

Als je zoveel appelsap toevoegt, dan vergist je mede gortdroog uit. En dat blijkt ook wel uit je metingen.
Bedenk goed: mede heeft minimaal een maand of 3 rijping nodig. De appels helpen daar ook niet echt bij (cider rijping is ook meestal een maand of 2).

Mijn mening: geef het de tijd om te rijpen. Weggooien over 3 maanden kan altijd nog.

Zuurgraad controleren bij mede is onnodig en dateert uit oude recepten. De simpelste manier om mede te maken:
4 kg honing per 10 liter.
de honing oplossen in een paar liter warm water en daarna verder aanvullen tot 10 liter.
Gistvoeding verdeeld over de 1e 3 dagen van de gisting toevoegen. Honing is namelijk heel voedingsarm voor de gist. Zonder gistvoeding krijg je een slechte en vaak slepende vergisting.
Voldoende gist enten.

Hoofdvergisting is meestal wel naar een week of 2 klaar. Daarna 3-6 maanden rijpen en genieten maar.

Op dit bovenstaande recept kun je eindeloos varieren met fruit, verschillende soorten honing, kruiden, etc, etc.

davyd

Hoe "rijpt" zuur geworden cyser (want dat is dit)? Er van uitgaande dat het hier om azijnzuur gaat...

Vergelijkbare Topics (7)

31029

Reacties: 17
Gelezen: 5204

25655

Gestart door havu

Reacties: 14
Gelezen: 14040

45014

Reacties: 5
Gelezen: 1054

38502

Reacties: 6
Gelezen: 1737

22493

Reacties: 36
Gelezen: 12760

26703

Reacties: 16
Gelezen: 4967

29981

Gestart door Vazoem

Reacties: 6
Gelezen: 2377

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.