Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

RIS met whiskymout

Gestart door pippakillinova, 03-07-2017 10:35 u

Vorige topic - Volgende topic

pippakillinova

Hoi,

Zondag ga ik een poging wagen om een Russian Imperial Stout te brouwen. Specifieker: ik ga de 'Hell & Verdoemenis' (brouwerij de Molen) proberen te klonen.

Gelukkig hebben mensen op dit forum dit eerder gedaan en staat hun aanpak aardig beschreven: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,33083.msg504710.html#msg504710
In grote lijnen wil ik het recept van 'braaf' (en brouwerij de Watertoren) aanhouden, met dit verschil dat ik een kleine hoeveelheid whiskymout toe wil voegen.
Nu ben ik nog niet zo bedreven met BrouwHulp, maar ik kan geen whiskymout vinden bij de vergistbare ingrediënten...

Stel ik wil 2% whiskymout gebruiken, ten koste van welk ander mout kan ik dit het beste laten gaan?

En qua gist: zou 2 zakjes US-05 (11,5gram) voldoende zijn voor ca. 24L?

Verder is elk commentaar op mijn BrouwHulp-uitdraai welkom.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptHel en Verdoemenis (kiekno)
Brouwdatum10-05-2017
BierstijlStout (Imperial Russian)
Volume24.0 l
Begin SG1.107 SG
Berekende kleur (Morey)190 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)71 IBU
Brouwzaalrendement65.0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
24.00 lWater uit Zutphen
0.10 mlMelkzuur
16.27 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
9.59 kgPale Ale moutDingemans7 EBC70.0 %
1.65 kgBrown moutThomas Fawcett and Sons150 EBC12.0 %
1.10 kgCaramunich IIWeyermann120 EBC8.0 %
0.82 kgCarafa Special IIIWeyermann1400 EBC6.0 %
0.54 kgChocolademoutDingemans900 EBC3.9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust65.0 °C1 min.70 min.1.8 l/kg
Uitmaischen75.0 °C10 min.10 min.1.8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
90.0 gPremiantpellets7.5%90 min.49.1 IBU
90.0 gSaazpellets3.4%75 min.21.7 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
27.0 gSafale American (US-05)bovengist

ramon86

Wat betreft je vraag over de gist: 2 zakjes US-05 waren bij mij inderdaad voldoende op een zeer vergelijkbaar recept (ook RIS met Hel & Verdoemenis als basis). Komt overigens wel neer op 23 gram i.p.v. 27 gram wat in je uitdraai staat.

JOhtheo

Citaat van: pippakillinova op 03-07-2017  10:35 uNu ben ik nog niet zo bedreven met BrouwHulp, maar ik kan geen whiskymout vinden bij de vergistbare ingrediënten...

Stel ik wil 2% whiskymout gebruiken, ten koste van welk ander mout kan ik dit het beste laten gaan?

In BrouwHulp, menu 'Databanken', dan eerste icoontje selecteren (opent vergistbare ingredienten), rechter menukopje selecteren (bv De Swaen), en onder knop '+ Nieuw', nu in het rechtervlak je whiskey mout invoeren, en opslaan.
Schermpje sluiten, en in je recept je mout zoeken en toevoegen. Gelukt?

pippakillinova

Citaat van: JOhtheo op 03-07-2017  12:06 uIn BrouwHulp, menu 'Databanken', dan eerste icoontje selecteren (opent vergistbare ingredienten), rechter menukopje selecteren (bv De Swaen), en onder knop '+ Nieuw', nu in het rechtervlak je whiskey mout invoeren, en opslaan.
Schermpje sluiten, en in je recept je mout zoeken en toevoegen. Gelukt?

Yep gelukt. Bedankt!
Ik heb 2% van de basismout (pale ale) afgesnoept.

naero

Van wie heb je welke Whiskeymout?
Ik heb net de 3e versie van een biertje gebrouwen die 'stoute Piet' heet.
Een lichte stout (4,5%max.) met tot 15% roostmouten en zeker 25% whiskeymout van Brewferm. Zeker is de turfsmaak daaar duidelijk aanwezig, maar het slaat je niet van je kruk. Ik weet het PPM-nummer van die Whiskeymout niet, maar ik denk persoonlijk dat 2% toch echt wel aan de lage kant is. Het is maar hoe subtiel je wilt zijn qua rooksmaak in een zwaar zwart bier...
Ik ga binnenkort inderdaad ook een RIS met whiskeymout brouwen, en daar mag op z'n minst 10% in.
Ik gebruik het inderdaad als vervanging voor het basismout.

Success ermee!
Benno

pippakillinova

Citaat van: naero op 03-07-2017  14:10 uVan wie heb je welke Whiskeymout?
Ik heb net de 3e versie van een biertje gebrouwen die 'stoute Piet' heet.
Een lichte stout (4,5%max.) met tot 15% roostmouten en zeker 25% whiskeymout van Brewferm. Zeker is de turfsmaak daaar duidelijk aanwezig, maar het slaat je niet van je kruk. Ik weet het PPM-nummer van die Whiskeymout niet, maar ik denk persoonlijk dat 2% toch echt wel aan de lage kant is. Het is maar hoe subtiel je wilt zijn qua rooksmaak in een zwaar zwart bier...
Ik ga binnenkort inderdaad ook een RIS met whiskeymout brouwen, en daar mag op z'n minst 10% in.
Ik gebruik het inderdaad als vervanging voor het basismout.

Success ermee!
Benno

Dag Benno,

Die 2% is eerlijk gezegd redelijk uit de lucht gegrepen. Maar de andere mouten zijn ook al aan de rokerige kant. De turfsmaak daarentegen wil ik er wel graag in..
Het is CHÂTEAU Whiskymout gekocht bij Van der Kooy Jubbega.

Bedankt voor het meedenken.

naero

Ik kan er echt niet goed achterkomen hoe 'geturft' mijn mout is, maar zou er inderdaad gewoon wat meer in doen. De turfsmaak combineert erg goed met gerookte smaken, en ik vind dat een stout bij uitstek geschikt is voor die smaak.
Een procentje of 10 moet wel kunnen, zover ik weet heeft whiskeymalt ook gewoon diastatisch vermogen, en is redelijk licht van kleur, dus het kan ipv pale mout.
Ik ben benieuwd naar de resultaten!

Benno

beershine

Smaak is natuurlijk erg persoonlijk.  De een houdt van sterk peated terwijl de ander
er een wegtrekker van krijgt  :)

Ikzelf brouw met 30% Chateau Whiskey 30-45 ppm in de stort.

Als je ook van peated whiskey's houdt, zal dit je goed bevallen.

pippakillinova

Bedankt voor de reacties.
Ik heb de hoeveelheid whiskeymout omhooggeschroefd naar 15%. Ook heb ik nog 4% havervlokken toegevoegd.
Inmiddels is het dus geen Hell & Verdoemenis kloon meer. Maar de basis is er.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptH&V basis
Brouwdatum
BierstijlStout (Imperial Russian)
Volume22.0 l
Begin SG1.110 SG
Berekende kleur (Morey)195 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)80 IBU
Brouwzaalrendement65.0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
16.00 lWater uit Geleen
10.59 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6.64 kgPale Ale moutDingemans7 EBC51.0 %
1.95 kgWhiskymoutChateau3 EBC15.0 %
1.56 kgBrown moutThomas Fawcett and Sons150 EBC12.0 %
1.04 kgCaramunich IIWeyermann120 EBC8.0 %
0.78 kgCarafa Special IIIWeyermann1400 EBC6.0 %
0.52 kgChocolademoutDingemans900 EBC4.0 %
0.52 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC4.0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust65.0 °C2 min.70 min.1.2 l/kg
Uitmaischen75.0 °C10 min.10 min.1.9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
110.0 gPremiantbellen7.5%90 min.54.0 IBU
110.0 gSaazpellets3.4%75 min.26.3 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
23.0 gSafale American (US-05)bovengist

MO

Vd Kooij heeft drie kwaliteiten whiskeymouten. Mild, medium en heavy peated. Nogmaals: welke kwaliteit heb je, daar hangt de stort ook van af. Van de heavy peated zou ik 10% gebruiken in de stort; bij milde varianten meer.

pippakillinova

Citaat van: MO op 05-07-2017  09:46 uVd Kooij heeft drie kwaliteiten whiskeymouten. Mild, medium en heavy peated. Nogmaals: welke kwaliteit heb je, daar hangt de stort ook van af. Van de heavy peated zou ik 10% gebruiken in de stort; bij milde varianten meer.

Heavy 35ppm (volgens spec). 10% voldoende dus? Een turfsmaak is lekker, maar het geheel moet uiteindelijk niet ook naar asbak gaan smaken..

MO

Ja ik zou 10% wel aandurven. Voor mijn gevoel aan de hoge kant maar het is een zwaar bier. Mijn beerskey heeft 13% peated mout maar dat is geen stout; ik weet niet precies hoe de geturfde whisky mout zal vallen binnen het pallet van de gebrande mouten (wat weer iets heel anders is dan gerookt). Gaan!

pippakillinova

Citaat van: MO op 05-07-2017  10:07 uJa ik zou 10% wel aandurven. Voor mijn gevoel aan de hoge kant maar het is een zwaar bier. Mijn beerskey heeft 13% peated mout maar dat is geen stout; ik weet niet precies hoe de geturfde whisky mout zal vallen binnen het pallet van de gebrande mouten (wat weer iets heel anders is dan gerookt). Gaan!

Ja dat vraag ik me ook af. Juist icm die toch al rokerige mouten. Maar naar mijn smaak kan de H&V in ieder geval wel een turf-accent hebben.
Ik ga het bijstellen naar 10% en hit or miss. We zullen zien.

Overigens wist Menno Olivier (peetvader van de H&V van brouwerij de Molen) me te vertellen dat deze basis met whiskymout een 'goed idee' is. Voor wat het waard is.

Bedankt voor je reactie.

pippakillinova

Citaat van: MO op 05-07-2017  10:07 uJa ik zou 10% wel aandurven. Voor mijn gevoel aan de hoge kant maar het is een zwaar bier. Mijn beerskey heeft 13% peated mout maar dat is geen stout; ik weet niet precies hoe de geturfde whisky mout zal vallen binnen het pallet van de gebrande mouten (wat weer iets heel anders is dan gerookt). Gaan!

Trouwens, ik zou Beerskey erg graag eens willen proberen. Is het ergens verkrijgbaar (in de buurt van Geleen :-S)?

MO

Ik hoop het wel! Mitra in ieder geval. Anders kun je hem on line bestellen bij de diverse platforms.

pippakillinova

Citaat van: MO op 06-07-2017  12:11 uIk hoop het wel! Mitra in ieder geval. Anders kun je hem on line bestellen bij de diverse platforms.

Ik heb hem besteld!

pippakillinova

Afgelopen zondag volgens het laatst geposte recept gebrouwen. E.e.a. ging niet geheel volgens plan (mijn tweede brouwsel), maar al beter dan mijn eerste brouwsel..
Het eerste wat opviel was de beslagdikte. Dit was één groot massief (26 L) tja.. filterbed (11 kg mout op 16 L water). Ik maisch met een 27 L weckpan, dus meer ruimte was er niet.
Het was dus scheppen geblazen i.p.v. roeren om de temperatuur enigszins constant te houden. Ik was bang dat het filtreren niet zou lukken, maar dit viel naar omstandigheden nog mee.
Wel meer spoelwater gebruikt dan vooraf bedacht. 17 L spoelwater om uiteindelijk 19 L wort te bekomen.
Na het koken en afkoelen was het motorolie met een SG van 1091. Uiteraard lager dan de vooraf geplande 1105, maar dat is logisch.
Achteraf had ik wellicht met wat minder wort moeten settelen, dus een paar liter minder moeten spoelen?

1,5L giststarter erbij gedaan, het vat in de kelder gezet (22 °C) en na 6uur begon het te pruttelen.
Na 20uur begon de activiteit af te nemen. Gisterenavond (48 uur na start gisting) was het SG 1032.
De smaak viel niet tegen, maar een tikje zurig. Is dit normaal of kan het nog bijtrekken?

Nu, ca. 60uur na start gisting, blupt het nog 3x per minuut. Is het al tijd om te lageren of is het beter om het nog een paar dagen te laten 'uitbuiken'?
Ik vrees dat ik in ieder geval geen eind SG van 1020 ga halen...

Ik ben me ervan bewust dat het proces zeer inefficiënt verliep met een brouwzaalrendement van 40%.
Ik wil het recept nogmaals proberen, maar dan met 50% van het mout, zodat het beslag een stuk dunner is.

Dikke kans dat ik in jullie ogen enorm faal met mijn proces. Daarom sta ik open voor alle kritiek, hulp en tips van jullie zodat het de volgende keer beter zal gaan.

Richard

tdp

Mooi laten staan, je hebt een bier met een begin SG van 1.091 -> de gist heeft echt wel even tijd nodig om alles op te snoepen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.