Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Kroonkurk met wat kracht draaien

Gestart door bierfan, 10-12-2016 23:16 u

Vorige topic - Volgende topic

bierfan

Ik heb een partij kroonkurken die ik na het bottelen met wat kracht kan draaien.

Wil dat gelijk zeggen dat de kroonkurk ook lek is? Ik heb bij wat commerciële flesjes geprobeerd of ik de dop kon draaien en bij de Grand Prestige ging dat dus ook. Had wel genoeg koolzuur.

Dus wat moet ik doen. Andere doppen, andere kroonkurk apparaat of gewoon zo doorgaan?

ronny.dirkzwager

Ik zou eens een flesje voorzichtig vullen met cola of iets dergelijks (met veel koolzuur) dopje er op en eens goed schudden, evt. onder water houden, zie je belletjes dan ...

Jacques

Citaat van: bierfan op 10-12-2016  23:16 uIk heb een partij kroonkurken die ik na het bottelen met wat kracht kan draaien.

Wil dat gelijk zeggen dat de kroonkurk ook lek is? Ik heb bij wat commerciële flesjes geprobeerd of ik de dop kon draaien en bij de Grand Prestige ging dat dus ook. Had wel genoeg koolzuur.

Dus wat moet ik doen. Andere doppen, andere kroonkurk apparaat of gewoon zo doorgaan?

Is eerder aan de orde geweest.

Zie
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,32110.msg489546.html#msg489546
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,29261.msg447989.html#msg447989

bierfan

@jacques, bedankt voor de links. Wat ik er uit kan halen is dat je beter een kroonkurk statief kan gebruiken. Die gebruik ik.
En dat het aan de kroonkurken kan liggen.

Toevalligerwijs heb ik dit euvel met de roerstok kroonkurken. Heb je dit toevallig vaker gehoord?

Oscar

Citaat van: bierfan op 10-12-2016  23:16 uHad wel genoeg koolzuur.

Dit is je antwoord op je vraag, of snap je het nu nog niet?  ;) ;) ;)

bierfan

Jawel. Ik weet alleen niet wat het op lange termijn doet.
Maar blijkbaar kan het dus geen kwaad. Ga wel andere doppen aanschaffen. Heb toch liever dat ze muurvast zitten...

Serge VL

Ik heb het zelfde probleem ook al eens voorgehad en heb zelfs een kroonkurkapparaat op staander Type Corona

Hetgeen ik toen fout gedaan had was de kroonkurken gedesinfecteerd in ethanol 75% door onderdompeling (de kroonkurken lagen gewoon dus heel de tijd in een bakje met ethanol)
Het kroonkrukje was er dus nat opgegaan en de inwendige folie die voor de afdichting zorgt was zacht geworden door het in ethanol liggen. Het gevolg was dat je de kroonkurken zoals hier boven beschreven een beetje kon draaien. Dit probleem loste zich wel op na enkele weken en had totaal geen gevolg voor de inhoud van de flesjes.

Hopmans

Citaat van: bierfan op 10-12-2016  23:16 uIk heb bij wat commerciële flesjes geprobeerd of ik de dop kon draaien en bij de Grand Prestige ging dat dus ook. Had wel genoeg koolzuur.

Ik heb ooit op FaceBook van Lodewijk Swinkels begrepen dat doppen niet te idioot vast moeten zitten op ambachtelijke bieren.
Mocht er een probleem zijn met teveel koolzuur in de fles door wat voor reden dan ook, dan ontploft de fles tenminste niet.
Het koolzuur kan dan langzaam ontsnappen.
Bij een normale druk sluit de dop dan weer gewoon goed af.
De meeste kleine brouwers doen de dop er te strak op.
Vandaar dus wel eens verhalen van bommetjes in de winkels.

Jacques

Citaat van: bierfan op 11-12-2016  00:12 u@jacques, bedankt voor de links. Wat ik er uit kan halen is dat je beter een kroonkurk statief kan gebruiken. Die gebruik ik.
En dat het aan de kroonkurken kan liggen.

Toevalligerwijs heb ik dit euvel met de roerstok kroonkurken. Heb je dit toevallig vaker gehoord?

Volgens mij ligt het vooral aan het kroonkurkapparaat.

De Roerstok kroonkurken worden door mij ook veel gebruikt. Daar heb ik er nog nooit last mee gehad. Deze doppen zijn betrokken via een bevriende commerciële brouwerij die dit soort doppen voor al hun bieren gebruikt.

Met andere woorden zoek de oorzaak niet bij de doppen maar in de wijze waarop de doppen op de fles gezet worden.

HermanH

Ik denk dat het ook veel te maken heeft met de kroonkurk zelf, zie onderstaande foto, de linkse zal volgens mij een beter type zijn om niet rond te kunnen draaien dan de rechtse:

Jacques

Citaat van: HermanH op 11-12-2016  19:30 uIk denk dat het ook veel te maken heeft met de kroonkurk zelf, zie onderstaande foto, de linkse zal volgens mij een beter type zijn om niet rond te kunnen draaien dan de rechtse:

Er zit inderdaad verschil tussen kroonkurken. Ook ik heb verschillende soorten gebruikt. Toch heb ik nog nooit gehad dat de kroonkurken gedraaid konden worden. Overigens heb ik een Carona zoals Serge. Wel weet ik dat ik goed moet doordrukken bij sommige kroonkurken om te zorgen dat de kroonkurk echt goed vastzit.

Serge VL

Citaat van: HermanH op 11-12-2016  19:30 uIk denk dat het ook veel te maken heeft met de kroonkurk zelf, zie onderstaande foto, de linkse zal volgens mij een beter type zijn om niet rond te kunnen draaien dan de rechtse:

De linkse is geen bierkroonkurk maar een schuimwijn/champagne kroonkurk (worden toch onder die benaming verkocht) deze kan drukken aan tot 8 bar de bierkroonkurk tot 4 bar

bierfan

Met andere doppen heb ik er geen last van, dus mijn kroonkurkapparaat kan deze doppen niet muurvast op de fles krijgen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.