Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Quadrupel met heel hoog eind SG--> tips gevraagd!

Gestart door JanWaanders, 25-11-2016 20:52 u

Vorige topic - Volgende topic

JanWaanders

Doe eens gek dacht ik:
2,75 kg pilsmout
2,75 kg munich (12-15 EBC)
0,6 kg tarwemout
1 kg pale cara (12-15 EBC)
0,6 kg caramunich 120
0,3 kg Cara aroma 350-450
0,2 kg CaraF I 800-1000

met 26 liter maischen in de GrainFather 1 uur 65, 15 min 72  en 15 min 78
met 5 liter spoelwater gespoeld
(voor de geïnteresseerde 87 gr HallertauPerle 6,1% FWH en 17 gr Saaz 3,1%+16grSt Goldings 4,4% aromahop 10 minuten.

-->5 november start SG was 1.1150, 2 zakjes Safbrew T-58
--> 9 november in mandfles SG 1055
--> 25 november zeer zeer langzame gisting bij SG 1045   dus een vergistingsgraad van 60% wat wel erg laag is.

T-58 is al geen verre doorgister, de caramouten leveren ook meer onvergistbare suiker..

Wat denken jullie, want dit wordt anders stroop drinken:
- met zo'n combinatie is dit te verwachten!
- gewoon laten staan, tot vergisting is gestopt?
- andere gist toevoegen voor verdere vergisting?
--> tips zijn dus welkom!

Tjardo

Veel te weinig gist toegevoegd met als gevolg een verstokte vergisting...

Als je het zo laat staan zal het SG echt niet verder dalen. Een zakje gist toevoegen helpt ook niet meer omdat bepaalde voedingsstoffen (zink) al uitgeput zijn... Lastig...

JanWaanders

Na 1 week nog een zakje T-58 toegevoegd! Dus in totaal 3 zakjes...

Tjardo

Citaat van: JanWaanders op 25-11-2016  21:05 uNa 1 week nog een zakje T-58 toegevoegd! Dus in totaal 3 zakjes...

Dat was dus al te laat...

JanWaanders

Tjardo

Citaat van: JanWaanders op 25-11-2016  21:08 uEn dan nu de tip :-)

Gistvoeding toevoegen, gist toevoegen en hopen dat het goed komt (al denk ik dat dat lastig gaat worden)

hansHalberstadt

Tip:
wort overhevelen in schoon gistingsvat
paar liter verse wort SG=1040 over de gist die op de bodem ligt, dit af en toe flink schudden om zuurstof in het wort te houden zodat de gist opnieuw gaat vermeerderen.
Als het wort op de bodem flink gist de rest van het wort er weer bij hevelen.
Temperatuur op 21  ┬║C zetten, maakt het voor de gist wat makkelijker.

JanWaanders

Dank voor de tips!
Heb net even wat uit de mandfles gegoten, een heerlijke rozijnsmaak, totaal niet zuur of zo. En ook heel zoet. Bedoel te zeggen dat er geen andere problemen zijn.

Zal morgen een liter wort maken met SG1040 heb nog wel spraymalt liggen, met voedingszout zakje verse gist en een bruissteen 1 dag laten staan en dat toevoegen aan de mandfles. (overhevelen lukt niet ivm een grote en een kleine mandfles)

hansHalberstadt

Citaat van: JanWaanders op 25-11-2016  21:44 uDank voor de tips!
Heb net even wat uit de mandfles gegoten, een heerlijke rozijnsmaak, totaal niet zuur of zo. En ook heel zoet. Bedoel te zeggen dat er geen andere problemen zijn.

Zal morgen een liter wort maken met SG1040 heb nog wel spraymalt liggen, met voedingszout en een bruissteen 1 dag laten staan en dat toevoegen aan de mandfles. (overhevelen lukt niet ivm een grote en een kleine mandfles)
Bedoeling is om alle wort van je gist af te hevelen zodat je de gist weer kunt oppeppen. alleen verse wort beluchten heeft geen zin.

Oxhead

Dit is wat het is. Het recept is uit balans. Een volmoutbier van 1115 vergisten met een gist die de moeilijke suikers links laat liggen levert een bier op met een hoog eind SG.
Als je een lager eind SG wil dan zal je een gist moeten kiezen die verder uitvergist en/of een (groot) deel van de bassismout moeten vervangen door suiker.
 :brouwen:

hansHalberstadt

Toch denk ik dat het hoofdprobleem hier te weinig gist is. Voor zo'n zwaar bier moet je echt veel actieve gist hebben. Daarmee zou hij toch door moeten kunnen gisten tot ca 1035 ,67% SVG maar als ik even zoek op alcoholtolerantie dan krijgt hij het met 10% of meer wel lastig. Dus te weinig gist en kritisch qua alcoholtoleratie lastig.

Jacques

Citaat van: JanWaanders op 25-11-2016  20:52 uWat denken jullie, want dit wordt anders stroop drinken:
- met zo'n combinatie is dit te verwachten!
- gewoon laten staan, tot vergisting is gestopt?
- andere gist toevoegen voor verdere vergisting?
--> tips zijn dus welkom!

Wat had je gedacht? Je hebt een extreem zwaar bier gebrouwen met een gist die normaal een vergistingsgraad haalt van zo'n 70% volgens Fermentis.
Je hebt nu een alcoholgehalte van ruim 14% vol. Hoger zul je niet komen met deze gist. Het is al knap dat de gist zo ver gekomen is.

Heb je het bier al geproefd? Ik denk niet dat het echt stroop is...

Markiej87

Je kunt er ook een zakje US05 in gooien. Werkt voor mij altijd wel :P

JanWaanders

Zeker geproefd, was eigenlijk erg lekker: mooie rozijnsmaak, lekker zoetig maar zeker niet te, en qua bitterheid ook in balans. Na ruim 25 jaar een keer buiten de lijntjes gebrouwen nu een keer knettergek doen.

Gisteren met spraymalt, gistvoeding een wort gemaakt. Continu beluchten met bruissteentje. Die wort in 3 toevoegingen bij de US-05 gedaan. Na 28 uur lag er een behoorlijke plak gist op de bodem. Zojuist toegevoegd... wordt dus vervolgt!

Ook nog even een foto. (Lukt niet... een foto) Wat me nog nooit gebeurde was na een halve dag al raak: de emmer van de gistingstank stroomde over door de felle vergisting.

Jacques

Citaat van: JanWaanders op 27-11-2016  22:34 uOok nog even een foto. (Lukt niet... een foto) Wat me nog nooit gebeurde was na een halve dag al raak: de emmer van de gistingstank stroomde over door de felle vergisting.

Zie de uitleg http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,3778.msg275908.html#msg275908

Vergelijkbare Topics (7)

3314

Reacties: 39
Gelezen: 12243

41088

Reacties: 22
Gelezen: 2540

26759

Reacties: 6
Gelezen: 3373

10041

Reacties: 24
Gelezen: 28847

32209

Reacties: 5
Gelezen: 2066

16644

Gestart door Croch

Reacties: 15
Gelezen: 8519

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.