Mijn Herms installatie, opmerkingen voor verbeteringen zijn welkom!

Gestart door dimitri.bourgois, 11-11-2016 20:49 u

Vorige topic - Volgende topic

dimitri.bourgois

Hallo,

Bij deze foto's van mijn installatie. Indien er verbeteringen of extra zaken zichtbaar zijn laat maar weten ;)

Warmwaterketel

Maishketel

Kooketel

Brouwopstelling

Moutmolen

Opwarmen water

Maischen

Geautomatiseerde sturing

Visualisatie

Gist/Lagerkast/Droogkast

Underdike

Zuidema

Bram86

Mooi hoor! Is je moutmolen een zelfbouw van een pastamachine?

dimitri.bourgois

Citaat van: Bram86 op 12-11-2016  03:28 uMooi hoor! Is je moutmolen een zelfbouw van een pastamachine?

JA da klopt dat dit een zelfbouw is van een pastamolen maar de capaciteit moet nog omhoog. De rollen zijn nog niet genoeg ruw gemaakt en ben nu aan het kijken wat ik er nog mee kan doen.

Vorig brouwsel had ik maar 7 kg gedaan in 1.30 u, dus veel te lang.

Groetjes

Underdike

Zo te zien wil je zoveel mogenlijk zelf knutselen... maar wat betreft de mout-schroter zou ik toch de suggestie geven de walsen te kopen en je te beperken tot het meganiseren.
Spaart heel veel gedoe, en is zeker goed (en instelbaar)... en de juiste grofheid is toch wel erg belangrijk!

tdp

Mooie installatie, maar sluit me wel bij bovenstaande reacties aan dat ik zou investeren in een walsenmolen om je mout te schroten. Heb de eerste batches ook gedaan met een omgebouwde pastamolen maar sprong een gat in de lucht met de eerste keer schroten met een walsenmolen.

ExPeteriment

Echt heel mooi! Ik zie geen verbetervoorstellen, ben wel nieuwsgierig. Helemaal zelf gemaakt? Hoe lang ben je ermee bezig geweest? Heb je er al mee gebrouwen?

DLB

Ziet er gaaf uit zeg. Hoeveel liter zijn je maisch- een kookketel?

Heb je de automatische sturing helemaal zelf gemaakt? Hoe heb je dat ongeveer gedaan?

dimitri.bourgois

Citaat van: ExPeteriment op 14-11-2016  13:05 uEcht heel mooi! Ik zie geen verbetervoorstellen, ben wel nieuwsgierig. Helemaal zelf gemaakt? Hoe lang ben je ermee bezig geweest? Heb je er al mee gebrouwen?

Dit is gemaakt samen met mijn vader. Mijn pa kan goed lassen en zelf heb ik alles ontworpen en samen gesteld en opgebouwd.

Ik been reeds een eind aan het brouwen met deze ketels maar dan op een klassieke manier, maar ook ben ik reeds lang aan het materiaal verzamelen voor de opbouw van dit systeem (voornamelijk materiaal op de automatiseren (debietsmeters, PT100, PLC, ...)

Ik ben in juli beginnen bouwen aan het systeem en heel veel getest met water en circulatie en opwarmen.
Uiteindelijk heb ik pas eind oktober (31/10) voor de eerste keer gebrouwen met dit systeem. Het was een super ervaring en veeeeeeel makkelijker werken dan de oude methode daar je nergens nog ketels moet opheffen. Alles gaat via de pomp en dit vergemakkelijkt het ook.

Voor het reinigen van het systeem is het ook gemakkelijk, warm water en oxi erin, en vervolgens circuleren met het boeltje en dit gaat ook vlot.
Uiteindelijk heb ik nu 40l kunnen brouwen, waar ik vroeger maar tussen 18 en 25l kon maken. Dus een hele verhoging van de capaciteit.
Het bier dat ik verkrijg is veel helderder dan vroeger ook en nu heb ik ook een perfecte opvolging van temperaturen, waterverbruiken en benodigde tijden voor alle stappen...

dimitri.bourgois

Citaat van: DLB op 14-11-2016  15:37 uZiet er gaaf uit zeg. Hoeveel liter zijn je maisch- een kookketel?

Heb je de automatische sturing helemaal zelf gemaakt? Hoe heb je dat ongeveer gedaan?

Hallo,

De maischketel en kookketel zijn beiden 50 liter. Dit zijn oude open geslepen biervaten.

De automatisering heb ik volledig zelf gemaakt, maar ik ben ook van beroep automatisering programmeur. Dus voor mij een routine om dit uit te werken.
Ik heb een volledige brouwproces uitgewerkt voor dit systeem en deze bestaat uit verschillende stappen (openen kranen, controle temperaturen, verpompen, ... en per stap worden de correcte zaken gecontroleerd en aangestuurd. Als de voorwaarden voldaan zijn kan er overgegaan worden naar een volgende stap.
Dit doe ik tot het volledige proces doorlopen is.

ExPeteriment

Citaat van: dimitri.bourgois op 14-11-2016  21:16 uHet was een super ervaring en veeeeeeel makkelijker werken dan de oude methode daar je nergens nog ketels moet opheffen. Alles gaat via de pomp en dit vergemakkelijkt het ook.

Voor het reinigen van het systeem is het ook gemakkelijk, warm water en oxi erin, en vervolgens circuleren met het boeltje en dit gaat ook vlot.
Uiteindelijk heb ik nu 40l kunnen brouwen, waar ik vroeger maar tussen 18 en 25l kon maken. Dus een hele verhoging van de capaciteit.
Het bier dat ik verkrijg is veel helderder dan vroeger ook en nu heb ik ook een perfecte opvolging van temperaturen, waterverbruiken en benodigde tijden voor alle stappen ...

Dat noem je nog eens loon naar werken. Gefeliciteerd en veel plezier ermee.

The-Giant-Master

Dat ziet er inderdaad netjes uit. Veel plezier van je installatie

DLB

Wat voor verwarmingselementen gebruik je eigenlijk in je ketels?

dimitri.bourgois

Citaat van: DLB op 16-11-2016  12:10 uWat voor verwarmingselementen gebruik je eigenlijk in je ketels?

Onder de warmwaterketel en de kookketel zijn er gasbekkens aanwezig en dit via propaan.
Dit is veel goedkoper dan het opwarmen met elektriciteit en daarmee dat ik de keuze maakte voor gas.

Op mijn automatisch systeem krijg ik dan de melding voor warmen en stoppen met warmen, en zo steek ik dan de bekkens al dan niet in gang.
Maar in praktijk mag ik de bekkens geheel de tijd aan laten en voldoet het om meer en minder gas toe te voeren, dus niet altijd aan en af zetten dus en blijft dus praktisch werken.

sunlight

Mooi systeem,

Ik zit naar je gui te kijken. Schakel jij bij je jumo iedere keer een andere pt100 naar gelang het proces welke het moet regelen en zoja doe je dat gewoon via een relais?

DLB

CiteerOnder de warmwaterketel en de kookketel zijn er gasbekkens aanwezig en dit via propaan.
Dit is veel goedkoper dan het opwarmen met elektriciteit en daarmee dat ik de keuze maakte voor gas.

Wij zitten voor het opschalen in de toekomst ook nog te twijfelen tussen elektrisch en op gas, maar overal is te lezen dat op gas vele malen goedkoper is dus dat zal het wel gaan worden.
Wellicht wordt elektrisch brouwen interessant zodra er veel krachtigere zonnecellen zijn  :weetniet:

Eric v B

Citaat van: DLB op 17-11-2016  07:28 uWij zitten voor het opschalen in de toekomst ook nog te twijfelen tussen elektrisch en op gas, maar overal is te lezen dat op gas vele malen goedkoper is dus dat zal het wel gaan worden.
Wellicht wordt elektrisch brouwen interessant zodra er veel krachtigere zonnecellen zijn  :weetniet:
Ik heb er nooit een gespecificeerde berekening op los gelaten maar mijn gevoel zegt dat elektriciteit goedkoper is. Zelf heb ik altijd op flessengas gekookt (maischen deed ik al elektrisch) en tegenwoordig kook ik ook elektrisch. Ook heb ik zonnepanelen waar door elektrisch koken extra goedkoop is.
Mijn redenatie: De inhoud van een gasfles kost ± € 27,-. Een kWh elektriciteit kost ± € 0,20. Dat zou betekenen dat als je 1 uur kookt met 3 kWh, je, laten we naar boven afronden, € 1,- kwijt bent. Ik heb het nooit bij gehouden, maar ik weet zeker dat ik geen 27 keer kan brouwen met een fles.
Is dit correct of ben ik heel kort door de bocht?

tdp

Probleem is dat je met elektriciteit maar max zo'n 3000 watt aankunt, als het op een schone groep zit, ik denk echter dat het inderdaad goedkoper is...

sunlight

Citaat van: tdp op 17-11-2016  12:50 uProbleem is dat je met elektriciteit maar max zo'n 3000 watt aankunt, als het op een schone groep zit, ik denk echter dat het inderdaad goedkoper is...

3600 om precies te zijn. Indien je kracht binnen in je meterkast hebt kun je ook 2 groepen pakken. Dan heb je al 7200 Watt.

ciesvandekwis

Citaat van: Eric v B op 17-11-2016  12:43 uMijn redenatie: De inhoud van een gasfles kost ± € 27,-. Een kWh elektriciteit kost ± € 0,20. Dat zou betekenen dat als je 1 uur kookt met 3 kWh, je, laten we naar boven afronden, € 1,- kwijt bent. Ik heb het nooit bij gehouden, maar ik weet zeker dat ik geen 27 keer kan brouwen met een fles.
Is dit correct of ben ik heel kort door de bocht?

In België betaal je € 25 per fles propaan van 16 kg inhoud, maar neem € 27/16 = 1,68€/kg. 1 kg propaan= 13 kWh (grofweg). Dus 1,68/13= € 0,13/kWh.
Bij Ecopower is de all-in prijs van elektriciteit € 0,26 /kWh (en dat is nog de goedkoopste leverancier).

Serge VL

Dat elektisch goedkoper is dan gas volgens mij niet maar bijna gelijkwaardig, als je het werkelijke rendement in rekening brengt kom je tot volgende resultaten.

Propaan = momenteel 0,13 eurocent per kW  aan een rendement van 60% = 0.21 €cent/kW
Stroom = momenteel 0.22 eurocent per kW  aan een rendement van 80% voor een pot op een inductie plaat = 0.28 €cent/kW (indien niet op inductie daalt het rendement heel fel!!!!)
Stroom = momenteel 0.22 eurocent per kW  aan een rendement van 100% voor een pot met verwarmingselement in de pot = 0.22 €cent/kW
(stroomprijs = gemiddelde Nederlandse prijs)
Het rendement van de verschillende kookplaten
Bron: http://degrotekeukengids.be/home/inbouwapparaten/kookplaten/energie/rendement/

Het rendement ligt zonder twijfel het hoogste bij inductie. Hier kan ongeveer 80% van de uit het elektriciteitsnet opgenomen energie ook effectief gebruikt worden om te koken. Dit is bijna 70% zuiniger dan bij een elektrische kookplaat. Toch moet hier gezegd worden dat het het gebruikte type kookpannen een belangrijke invloed heeft op het rendement van de inductiekookplaat. Bovendien kunnen niet alle types kookpotten op een inductiekookplaat worden gebruikt. Ter controle of een kookpot kan worden gebruikt, wordt als algemene regel gesteld dat wanneer een magneet aan de bodem van de pot of pan blijft kleven, hij geschikt is voor inductie. Keramisch kookmateriaal wordt hierdoor al uitgesloten, net als koper of aluminium en inox. Een pot geschikt voor inductie heeft meestal een bodem bestaande uit verschillende materialen, waaronder ferromagetisch ijzer, die ervoor zorgt dat de pot inductie-geschikt is. Maar de bodems kunnen nu zulke verschillen in samenstelling vertonen die zich reflecteren op het rendement van de kookpot. Er bestaan kookpotten met een enorm hoog rendement – meestal komt dit overeen met de (hoge) kostprijs van deze potten -, zowel als (goedkopere) potten en pannen met een werkelijk teleurstellend rendement. Let bij aanschaf van kookpotten steeds of er een markering in de panbodem werd aangebracht die erop wijst dat de pan geschikt is voor inductie. Gietijzeren kookpotten zijn bovendien uitermate geschikt voor gebruik op inductie. Gaskookplaten en gewone keramische kookplaten scoren ongeveer gelijk rond ongeveer 60%. Indien halogeenlampen gebruikt worden in een keramisch vuur kan het rendement ook een heel stuk opgevoerd worden, maar dan enkel indien aangepast kookmateriaal wordt gebuikt, namelijk kookpotten met een mat zwarte bodem. Ook dan wordt nooit het rendement van een inductiekookplaat bereikt.

Als je er dan nog eens van uit gaat dat je een temperatuursverhoging van 1°per min moet kunnen halen even bereken hoeveel water je maximaal kan verwarmen met een bepaald vermogen tegen 1°per min (waarom dat echt nodig is weet ik nog steeds niet maar dat staat zowat in elke brouwcursuss?)

De soortelijke warmte van water is 4186 J/kgK. Dat betekent dat er 4186 Joules aan energie nodig is om 1 kg water met 1 Kelvin te verwarmen.
Als je dan 25 kg water (=25 liter) 1 Kelvin wilt verwarmen, heb je 4,186 kJ/kgK * 25 kg * 1 K = 104,65 kJ energie nodig. 104,65 kJ = 104,65 kWs
Als je bovenstaande hoeveelheid binnen 60 seconden wilt verwarmen, heb je 104,65 kWs / 60 s = 1,74 kW vermogen nodig.

Bovenstaande berekeningen gaan uit van een rendement van 100%.

Nog even de berekeningen voor eenieder die z'n eigen installatie wil narekenen:

Aantal seconden nodig om één graad te verwarmen
a =  liters
b = vermogen verwarming in kW
c = aantal seconden nodig om één graad te verwarmen

c = 4,186 * a / b

Minimaal benodigd vermogen om met 1 graad per minuut te verwarmen
a =  liters

b = 4,186 * a / 60

Maximaal te verwarmen hoeveelheid bij 1°C per minuut
a = maximale volume dat je kan verwarmen aan 1°/min

a= b *60/ 4.186

En dan eerst nog uw rendement verrekenen in uw vermogen
enkele voorbeelden
Inductie plaat van 2000 W:
2KW aan 80% = 1,2 kW netto vermogen, omgerekend geeft dit dat je ongeveer 23 L met 1°C per minuut  kan verwarmen

Gasbek van 7000 W
7kW aan 60% = 4,2 kW netto vermogen, omgerekend geeft dit dat je ongeveer 60 L met 1°C per minuut  kan verwarmen.

sunlight

Citaat van: ciesvandekwis op 17-11-2016  14:18 uIn België betaal je 25€ per fles propaan van 16 kg inhoud, maar neem 27€/16 = 1,68€/kg. 1 kg propaan= 13 kwh (grofweg). Dus 1,68/13= 0,13 €/kwh.
bij Ecopower is de all-in prijs van elektriciteit 0,26 €/kwh (en dat is nog de goedkoopste leverancier).

En hoeveel kWh stook jij langs je ketel met andere woorden wat is het verlies van gas?

Edit: te Laat

Serge VL

Citaat van: sunlight op 17-11-2016  15:22 uEn hoeveel kWh stook jij langs je ketel met andere woorden wat is het verlies van gas?
40% verlies met gas, (had het net gepost  ;))

sunlight

Citaat van: Serge VL op 17-11-2016  15:25 u40% verlies met gas, (had het net gepost  ;))

Klopt ik zag het en heb al een edit gedaan

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.