Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Warmtebron klimaatkast

Gestart door Brouwerke94, 31-10-2016 17:05 u

Vorige topic - Volgende topic

TimW

Citaat van: Fractus op 31-01-2020  11:17 uKijk uit met dit spul, wij hebben zo'n soort lamp ooit getest en na 10 minuten roken we al een brandlucht. Die dingen worden gloeiend heet, dus zorg dat er niets (per ongeluk) tegen de lamp aan kan gaan!

Dat geldt ook voor een gewone gloeilamp.

HermanH

Citaat van: Fractus op 31-01-2020  11:17 uKijk uit met dit spul, wij hebben zo'n soort lamp ooit getest en na 10 minuten roken we al een brandlucht. Die dingen worden gloeiend heet, dus zorg dat er niets (per ongeluk) tegen de lamp aan kan gaan!
Ik plaats mijn lampen steeds met de fitting naar beneden, zo heb je geen opstijgende warmte en wordt de fitting niet heet....

middelaersch

Citaat van: TimW op 31-01-2020  11:33 uDat geldt ook voor een gewone gloeilamp.

Dat was voor mij ook de reden om voor zo'n buis te kiezen zoals kiekeboe hierboven een foto van heeft gepost.
Zo'n ding is wat duurder, maar minder kwetsbaar en veel praktischer.

Een warmtelint lijkt me ook een goede oplossing, maar is ook iets duurder dan een gloeilamp.

Kokkebil

Aliexpress Chinese shitzooi!!!!!!!!!!

Kokkebil

Citaat van: TimW op 31-01-2020  11:33 uDat geldt ook voor een gewone gloeilamp.

Onzin.
Gewone fitting en een niet te hoog wattage!
Geen probleem.

HermanH

Citaat van: Kokkebil op 31-01-2020  12:22 uAliexpress Chinese shitzooi!!!!!!!!!!
inderdaad, waar worden die dingen gemaakt die bij onze brouwwinkels liggen denk je, idem de tegenwoordig o zo populaire brouwautomaten, alleen verkoopt een Europese firma ze, maar het blijft ginder geproduceerd...  ;)

Jaap W

Mijn warmtelamp (100W) zit in een bakelieten fitting. Achter de lamp heb ik een kleine ventilator uit een computer gemaakt en die gaat lopen als de warmtelamp aan gaat. Lamp wordt gekoeld (probleem van te heet worden opgelost) en de warme lucht circuleert mooi door de warmte kast.  :biersmile: :proost: :nut:

Scorpionrose

Citaat van: Kokkebil op 30-01-2020  12:05 uIk heb nu een simpele 60 Watt halogeenlamp van de Action.
Kost geen reet en werkt perfect.
Meer dan 75% van de energie wordt omgezet in warmte en de rest in licht, dus reken maar uit!
 :D :D :D

Voor die kosten van Kiekeboe koop ik 2 zakken mout van 25 kg!
 ^-^ ^-^ ^-^

En die action lamp is geen china? action is 95% china materiaal

Scorpionrose

Citaat van: HermanH op 31-01-2020  12:26 uinderdaad, waar worden die dingen gemaakt die bij onze brouwwinkels liggen denk je, idem de tegenwoordig o zo populaire brouwautomaten, alleen verkoopt een Europese firma ze, maar het blijft ginder geproduceerd...  ;)

Precies geen brouwwinkel die zonder china kan van refractometer tot de ketels aan toe.bijna allemaal china.

hobbybob

Citaat van: Scorpionrose op 31-01-2020  18:00 uPrecies geen brouwwinkel die zonder china kan van refractometer tot de ketels aan toe.bijna allemaal china.
Niet alleen brouwwinkels, als china stopt ligt de wereld plat

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Irukandji

Heerlijk die China discussie.
In de webshop van braumarkt staan wat chinese spulletjes ja. Niets mis mee alleen ik bestel het dan wel rechtstreeks bij Ali.
Echter je word overladen met china spulletjes wat je niet doorhebt. Ook de Iphone komt gewoon uit china of zijn we dat allemaal alweer vergeten.
Je wil niet weten wat er uit china komt en omverpakt word zodat het lijkt dat het hier gemaakt word.
Allemaal gelul anders betaalde je wel (minimaal) 2000 euro voor je brouwketeltje.
Er zijn webshops als je er besteld heb je het morgen in huis. Bij geen voorraad kan het 3 tot 6 weken duren want productie en logistieke problem. Echter achter de deur word het mailtje getikt "HEEEE Ali schiet eens op me klanten wachten:)"
Het is niet voor niets de snelst groeiende economie

TimW

Citaat van: Kokkebil op 31-01-2020  12:24 uOnzin.
Gewone fitting en een niet te hoog wattage!
Geen probleem.

Dat geldt ook voor een terrariumlamp. Voor beide geldt dat je er niks tegenaan moet leggen.

Kokkebil

Citaat van: Scorpionrose op 31-01-2020  17:58 uEn die action lamp is geen china? action is 95% china materiaal

Ja maar voor 1 euri kan je je geen buil vallen en aan een gloeilamp is niet veel te verkloten!
 ;D ;D ;D ;D ;D

Kokkebil

Citaat van: Irukandji op 01-02-2020  07:17 uHeerlijk die China discussie.
In de webshop van braumarkt staan wat chinese spulletjes ja. Niets mis mee alleen ik bestel het dan wel rechtstreeks bij Ali.
Echter je word overladen met china spulletjes wat je niet doorhebt. Ook de Iphone komt gewoon uit china of zijn we dat allemaal alweer vergeten.
Je wil niet weten wat er uit china komt en omverpakt word zodat het lijkt dat het hier gemaakt word.
Allemaal gelul anders betaalde je wel (minimaal) 2000 euro voor je brouwketeltje.
Er zijn webshops als je er besteld heb je het morgen in huis. Bij geen voorraad kan het 3 tot 6 weken duren want productie en logistieke problem. Echter achter de deur word het mailtje getikt "HEEEE Ali schiet eens op me klanten wachten:)"
Het is niet voor niets de snelst groeiende economie

En je kan tegenwoordig geen snackbar meer binnen lopen of er staat een Chinees achter de toonbank!

hansHalberstadt

Dat het spul uit China komt is niet erg. maar wat hier op de markt komt moet wel aan keuringseisen voldoen, bv CE keurmerk. Ik denk dat daar vooral het probleem zit. Om bv een net adapter op de markt te krijgen moet die aan de netisolatie en veligheids eisen voldoen. dat spul wat je rechtstreeks in China bestelt heeft een grote kans daar niet aan te voldoen. en als er dan iets in de brand vliegt komt dat omdat het illegaal spul is, niet omdat het chinees is.

GeHo

Alles wat uit china komt heeft CE.    China  Export.

middelaersch

Citaat van: hansHalberstadt op 01-02-2020  14:43 uDat het spul uit China komt is niet erg. maar wat hier op de markt komt moet wel aan keuringseisen voldoen, bv CE keurmerk. Ik denk dat daar vooral het probleem zit. Om bv een net adapter op de markt te krijgen moet die aan de netisolatie en veligheids eisen voldoen. dat spul wat je rechtstreeks in China bestelt heeft een grote kans daar niet aan te voldoen. en als er dan iets in de brand vliegt komt dat omdat het illegaal spul is, niet omdat het chinees is.

Citaat van: GeHo op 01-02-2020  15:04 uAlles wat uit china komt heeft CE.    China  Export.

Er zijn twee CE logo's, en die lijken als twee druppels water op elkaar. Het ene is een keurmerk, en geeft aan dat een product aan Europese veiligheidseisen voldoet, en daarom in de EU verkocht mag worden.

Het andere CE staat inderdaad voor 'Chinese Export', en betekent dat het product uit China is geëxporteerd. Dit heeft helemaal niks met Europese veiligheidseisen te maken.

Hier zie je hoe je de logo's uit elkaar kunt houden:

https://support.ce-check.eu/hc/en-us/articles/360008642600-How-To-Distinguish-A-Real-CE-Mark-From-A-Fake-Chinese-Export-Mark

Het 'echte' Europese CE is overigens een vrij 'licht' keurmerk. Keurmerken als GS (Geprüfte Sicherheit), ENEC en KEMA-Keur zijn veel 'strenger'.

Kokkebil

Citaat van: hansHalberstadt op 01-02-2020  14:43 uDat het spul uit China komt is niet erg. maar wat hier op de markt komt moet wel aan keuringseisen voldoen, bv CE keurmerk. Ik denk dat daar vooral het probleem zit. Om bv een net adapter op de markt te krijgen moet die aan de netisolatie en veligheids eisen voldoen. dat spul wat je rechtstreeks in China bestelt heeft een grote kans daar niet aan te voldoen. en als er dan iets in de brand vliegt komt dat omdat het illegaal spul is, niet omdat het chinees is.

Ik zal je even uit de droom helpen Hans.
Dat CE keurmerk zegt helemaal niks.
Dit kan de fabrikant gewoon op zijn spullen zetten.
Geen enkele instantie die dit erkend of controleert.
KEMA keur telt bij elektrische apparatuur in Nederland.

Ook het bekende Amerikaanse UL keurmerk is een wassen neus en alleen bedoeld om de Amerikaanse markt te beschermen.
Ik heb hier in mijn werkzame leven dagelijks mee te maken gehad.

edwin1991

Mijn warmtebron komt ook uit China. Ik heb een PTC warmteelement besteld. Ik was er niet bekend mee en vond het eerlijk gezegd wel spannend om zoveel potentieel vermogen in een dichte kast te drukken. Voordat de stoppen doorslaan kan er een vermogen van 3600W je kast in gestopt worden.

Ik heb gekozen voor een PTC, omdat deze nooit warmer wordt dan een bepaalde temperatuur. Als de PTC koud is, zal het vol vermogen stoken en dat wordt minder naarmate het element warmer is. Hierdoor is het mijns inziens minder gevaarlijk dan een halogeen lamp. Als iemand daar anders over denkt hoor ik het graag.

De PTC die ik gekocht heb heeft een maximum vermogen van 20W en een maximum temperatuur van 80°C. Kosten €2,-.
https://banggood.app.link/GK74Jg87I3

Als dit element los in de kast gelegd wordt, zal het niet genoeg warmte leveren, omdat het zijn warmte niet kwijt kan. Ik had zelf nog een koelvin liggen. Deze kwam uit een oude koelbox. Een koelvin uit een oude computer zal het ook prima doen. De PTC heb ik geklemd tussen een metalen plaat en de koelvin. 

Om te te testen of de PTC ook echt zo werkte als ik verwachte, heb ik gemeten hoeveel stroom de PTC nam. Op het moment dat het koud was, nam het 0.1A (23W) en dat liep terug naarmate het element warmer werd. Precies volgens verwachting.

Het eindresultaat is een passief warmte element die ik onderin de klimaatkast heb hangen. Aangezien mijn klimaatkast een oude koelkast is, kon ik de warmtebron aan de deurbeugel van de koelkast bouten en deze vervolgens in de deur hangen.

Irukandji

Citaat van: Kokkebil op 01-02-2020  16:10 uIk zal je even uit de droom helpen Hans.
Dat CE keurmerk zegt helemaal niks.
Dit kan de fabrikant gewoon op zijn spullen zetten.
Geen enkele instantie die dit erkend of controleert.
KEMA keur telt bij elektrische apparatuur in Nederland.

Ook het bekende Amerikaanse UL keurmerk is een wassen neus en alleen bedoeld om de Amerikaanse markt te beschermen.
Ik heb hier in mijn werkzame leven dagelijks mee te maken gehad.

Sterker nog er zijn fabrikanten die het deels misbruiken om het als CE keurmerk te verkopen terwijl het andere CE erop staat
Het is wel dat je zeker rotzooi kan kopen op Ali. Maar er zit ook goed spul tussen. De STC1000 Bv of de inkbird

Kokkebil

Halogeenlamp en alu folie.
Werkt perfect en kost niks!

Vergelijkbare Topics (7)

30047

Reacties: 10
Gelezen: 2429

45065

Reacties: 20
Gelezen: 808

44329

Reacties: 2
Gelezen: 469

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.