Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Chesnut Porter - Porter met tamme kastanjes

Gestart door Jepke, 20-10-2016 11:08 u

Vorige topic - Volgende topic

Jepke

Hallo allemaal,

Bij mij in de tuin is het weer 'gevaarlijk' omdat de tamme kastanjes met bakken uit de lucht komen vallen! Nu had ik vorig jaar al het idee opgevat om hier eens iets mee te gaan doen in een bier maar voordat ik het idee kon uitwerken waren ze al te veel uitgedroogd. Ik heb dit plan nu weer opgepakt en het volgende recept in elkaar gestoken:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk025
Naam receptChesnut Porter
Brouwdatum05-11-2016
BiertypePorter (Robust)
Volume20.0 l
Begin SG1.086 SG
Berekende kleur (Morey)126 EBC
Berekende bitterheid (Rager)47 IBU
Brouwzaalrendement75.0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
[row][row]
HoeveelheidIngrediënt
20.00 lMill - Thuis na waterontharder7.90 mlMelkzuur11.98 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
13 mg/l3 mg/l107 mg/l217 mg/l57 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5.000 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC53.9 %
2.588 kgTamme kastanjesZelf gemaakt20 EBC27.9 %
0.690 kgCara 200Dingemans200 EBC7.4 %
0.433 kgBlackSwaen Chocolate BDe Swaen850 EBC4.7 %
0.302 kgCarafa IWeyermann900 EBC3.3 %
0.272 kgSpecial BDingemans350 EBC2.9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
67.0 °C2 min.75 min.3.0 l/kg
78.0 °C10 min.5 min.3.0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
35.3 gYeomanbellen9.2%45 min.38.6 IBU
17.5 gChallengerbellen5.7%20 min.4.5 IBU
32.0 gBramling Crossbellen5.3%0 min.3.7 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
22.0 gSafAle English Ale (S-04)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting17.0 °C
Max. temp. hoofdvergisting21.0 °C
Eind temp. hoofdvergisting0.0 °C
Eind SG hoofdvergisting1.025 SG
Temp. nagisting23.0 °C
Temp. lagering4.0 °C

Voor de behandeling van de tamme kastanjes heb ik wat rondgestruind op het net en het volgende gevonden:
1. Kastanjes in de schil 20 min koken in het maischwater
2. Inkeping maken in de schillen en 20 min in de oven bij 200°C
3. Kastanjes schillen (schillen zouden eventueel later toegevoegd kunnen worden voor extra bitterheid maar ik denk dat ik dat achterwege laat)
4. Kastanjes vermalen in de keukenmachine
5. Kastanje 'meel' toevoegen aan het maischwater, tegelijk met de mout

Ben benieuwd naar jullie feedback en eventuele verbeteringen.

Adrie

Jepke

Hier: http://www.beersmith.com/forum/index.php?topic=9527.0 wordt vermeld dat dat dan al een kastanje kleur en smaak geeft aan het maischwater. Er worden geen negatieve ervaringen over vermeld.

Erik Z

Persoonlijk zou ik ze schillen en direct aan het koude maischwater toevoegen. De schil zal het bitter maken. Kastanjemeel heeft een heel sterke smaak, daar moet je niet veel van gebruiken.

Jepke

Ik heb het recept iets aangepast naar aanleiding van feedback tijdens onze club avond van gisteren. Ik heb vooral het aandeel van de andere mouten dan de Pale mout teruggebracht om niet de invloed van de tamme kastanjes te overschaduwen.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5.000 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC60.6 %
2.588 kgTamme kastanjesZelf gemaakt20 EBC31.4 %
0.400 kgCara 200Dingemans200 EBC4.8 %
0.165 kgSpecial BDingemans350 EBC2.0 %
0.100 kgCarafa IWeyermann900 EBC1.2 %

De kleur verandert daardoor naar 'slechts' 58 EBC. Ik heb de hopgiften iets aangepast om op dezelfde bitterheid van 45 IBU uit te komen.

Ben erg benieuwd wat dit gaat opleveren  :proost:

Ik zal t.z.t. mijn ervaringen ook hier posten.

Jepke

Nou, ik heb dit recept afgelopen weekend gebrouwen en ik moet zeggen het viel allemaal niet mee! Het was een hels karwei om alle tamme kastanjes te poffen en te pellen en daarna te vermalen. Als ik het nog ooit zou doen zou ik ze denk ik niet meer poffen want daardoor waren ze erg moeilijk te schillen en werd het ook door het vermalen erg fijn; bijna meel.

Daardoor was er nauwelijks meer te filteren. Ik wilde met behulp van parti-gyle twee bieren maken met verschillende sterktes en verschillende hoppen maar daar ben ik niet meer aan toe gekomen. Ik kon met pijn en moeite ongeveer 10 liter wort verkrijgen met maar liefst een SG van 1.116.

Dus ik ga een stout i.p.v. een porter krijgen denk ik.

Oxhead

Wort kan je altijd verdunnen met koud kraanwater natuurlijk.  ;)

Jepke

Nou, zonet de eerste geopend en na krap twee weken op de fles is hij al heerlijk 😋
Dit wordt er eentje voor bij het haardvuur en onder de kerstboom 🎄
Volgend jaar zeker weer maar dan hopelijk zonder de filterproblemen door het kastanje meel.

Dus ik denk iets grover houden en maischen in een hop zakje denk ik.

William

Haha, ik ben aanwezig op onze volgende MTG clubavond :D .

Zo zie je maar weer dat de meest desastreuze sessies leiden tot de beste bieren. Blijkbaar willen sommige ingrediënten gewoon het lekkerste van zichzelf aan het bier geven ondanks de moeilijkheden die de brouwer opwerpt.

Geniet ervan!

Jepke

Ga ik zeker doen William! Maar mocht deze 'limited edition' de volgende clubavond niet halen dan zal ik een flesje voor je bewaren. Ruilen tegen jouw notenbier?

William

Citaat van: Jepke op 08-12-2016  23:45 uGa ik zeker doen William! Maar mocht deze 'limited edition' de volgende clubavond niet halen dan zal ik een flesje voor je bewaren. Ruilen tegen jouw notenbier?

Deal.

Lange Möpper

Citaat van: Jepke op 08-12-2016  22:03 uVolgend jaar zeker weer maar dan hopelijk zonder de filterproblemen door het kastanje meel.

Inmiddels al redelijk ver in 2017...
Wat is de beste periode om tamme kastanjes te rapen?

Ik wilde de kastanjes wel eerst gaan poffen, worden ze volgens mij extra zoet van.
Moet voor mijn bier ook zeker niet te bitter gaan worden.

Jepke

Citaat van: Lange Möpper op 11-09-2017  21:58 uInmiddels al redelijk ver in 2017...
Wat is de beste periode om tamme kastanjes te rapen?

Ik wilde de kastanjes wel eerst gaan poffen, worden ze volgens mij extra zoet van.
Moet voor mijn bier ook zeker niet te bitter gaan worden.
Nou, de kastanjes zijn voorlopig nog niet rijp hoor. Ik heb ze eerst een tijdje in het maischwater gedaan en dat kleurde al mooi rood van de bast. Daarna gepoft en de kastanje zelf gemalen tot bijna meel.

Meel mee gemaischt maar dit had wel tot gevolg dat het filter dichtsloeg. De smaak was maar weinig van te proeven.

Ik denk dat ik ze de volgende keer misschien ga roosteren en in zijn geheel malen dan komt er misschien meer nootsmaak door.

Maar voorlopig hangen pas net de bollen aan de boom.

Shaytan

Hier in China snijden ze voor het roosteren / poffen eerst de schil in, zo'n beetje half rond, van boven naar beneden (of van beneden naar boven, dat maakt niet uit). Misschien een ideetje voor je pelprobleem?

Jepke

Nou, dat had ik al gedaan. Maar met het gevolg dat de kastanjes zelf vrij meel-achtig werden en de schillen hard zodat ik ze allemaal met de hand leeg moest krabben. Niet handig!

Vergelijkbare Topics (7)

41896

Reacties: 9
Gelezen: 1679

32642

Reacties: 4
Gelezen: 1637

18772

Reacties: 30
Gelezen: 9791

35310

Reacties: 21
Gelezen: 5218

23691

Reacties: 16
Gelezen: 6456

5106

Reacties: 61
Gelezen: 20669

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.