Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brix refractometer gejusteerd

Gestart door Brouwerke94, 27-09-2016 18:27 u

Vorige topic - Volgende topic

Brouwerke94

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem.

Zaterdag heb ik een dubbel gebrouwen deze zou een Brix moeten krijgen van 17,2° Brix maar kwam uit op 16,2° Brix.
Geen probleem dacht ik dat kan gebeuren. Nu las ik dat ik regelmatig mijn refractometer moet justeren/bijstellen.
Zojuist heb ik mijn refractometer gejusteerd met demiwater en heb hem ±2 punten omhoog moeten bijstellen.
Wil dit zeggen dat mijn bier van zaterdag uiteindelijk ± 18,2° Brix was?

Voor een dubbel maakt dat niet zoveel uit natuurlijk, maar ik wil graag weten wat uiteindelijk het alc.% is en of het bier is uitvergist.

Groet,
Brouwerke

Oscar

Citaat van: Brouwerke94 op 27-09-2016  18:27 uWil dit zeggen dat mijn bier van zaterdag uiteindelijk ± 18,2° Brix was?

Dat zou inderdaad kunnen... :)

hansHalberstadt

Citaat van: Brouwerke94 op 27-09-2016  18:27 uHallo allemaal,

Ik zit met een probleem.

Zaterdag heb ik een dubbel gebrouwen deze zou een Brix moeten krijgen van 17,2° Brix maar kwam uit op 16,2° Brix.
Geen probleem dacht ik dat kan gebeuren. Nu las ik dat ik regelmatig mijn refractometer moet justeren/bijstellen.
Zojuist heb ik mijn refractometer gejusteerd met demiwater en heb hem ±2 punten omhoog moeten bijstellen.
Wil dit zeggen dat mijn bier van zaterdag uiteindelijk ± 18,2° Brix was?

Voor een dubbel maakt dat niet zoveel uit natuurlijk, maar ik wil graag weten wat uiteindelijk het alc.% is en of het bier is uitvergist.

Groet,
Brouwerke
ik denk het wel ja, ervan uitgaande dat 2 punten offset bij 0 Brix ook 2 punten offset bij 18 Brix oplevert. Of dat echt zo is kun je simpel nagaan met wat suikerwater van ca 18 Brix en demiwater van 0 brix.
ijken op 0 Brix, dan meten van suikerwater, dan weer met demiwater en 2 Brix bijstellen. dan nogmaals meten met suikerwater en kijken of ook dat 2 Brix is veranderd.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.