Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Welke afmeting bolkraan voor weckketel?

Gestart door EvdBroek, 05-08-2016 11:49 u

Vorige topic - Volgende topic

EvdBroek

Beste mensen,

Sinds deze week heb ik een tweedehands rvs weckketel met kraantje kunnen kopen.

Deze heb ik gekocht ter vervanging van een emaille weckketel zonder kraantje die ik nu als maischketel gebruik.
Filteren heb ik altijd gedaan met een hevelfilter, maar nu met deze ketel met kraan ben ik van plan om een valse bodem met filterplaat te gebruiken. Deze filterplaat heb ik ooit al eens gekocht.

Om dit alles mooi werkend te krijgen ben ik van plan om het bestaande kunststof kraantje te gaan vervangen door een kogelkraan. Ik heb hier op het forum al gezien dat veel mensen dit hebben gedaan en zie ook diverse afmetingen die gebruikt worden. De afmetingen die ik al zoekend tegen kwam zijn onder andere: 3/8" 1/2" en 3/4"
Nu vroeg ik me af wat nu de meest handige afmeting voor de kraan is?

Battum80

Mijn RVS ketel had een 3/8 kunststof kraan. Ik het het gat groter gemaakt  en gebruik nu alleen 1/2". Mijn reden hiervoor was dat dit formaat goed verkrijgbaar is en ook de pomp deze aansluiting had. Ik zou je wel een 3 delige kraan adviseren zodat je goed kan schoonmaken.

Paard

Tot 60 liter een 1/2 daarboven is 3/4 fijn

EvdBroek

Citaat van: Battum80 op 05-08-2016  12:01 uMijn RVS ketel had een 3/8 kunststof kraan. Ik het het gat groter gemaakt  en gebruik nu alleen 1/2". Mijn reden hiervoor was dat dit formaat goed verkrijgbaar is en ook de pomp deze aansluiting had. Ik zou je wel een 3 delige kraan adviseren zodat je goed kan schoonmaken.
Dank voor je reactie. Hoe heb je het gat groter gemaakt; met een stappenboor of geslepen?

Eric v B

Citaat van: EvdBroek op 05-08-2016  15:23 uDank voor je reactie. Hoe heb je het gat groter gemaakt; met een stappenboor of geslepen?
stappenboor.

EvdBroek

Citaat van: Eric v B op 05-08-2016  15:59 ustappenboor.
Welke stap moet je dan nemen Eric?

Eric v B

1/2" is 21 mm ligt eraan of je een metrische of een "Engelse" stappenboor hebt. Of 22 mm of 21 mm stap.

Battum80

Citaat van: EvdBroek op 05-08-2016  15:23 uDank voor je reactie. Hoe heb je het gat groter gemaakt; met een stappenboor of geslepen?

Ik heb met een dremel zitten vijlen maar raad je dat niet aan. Veel herrie en duurt lang.

ArneSmits

Ik zit ook aan een 1/2" kraan te denken om de ingebouwde te vervangen. En dan na het maischen er een Bazooka filter op zetten om zo na het koken te kunnen filteren. Ik heb maar 1 ketel dus die moet toch leeg voor ik kan gaan koken.

Om het gat te maken kun je ook een trekpons overwegen, dat leek mij de makkelijkste oplossing.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.