Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Umami bier

Gestart door klan85, 11-05-2016 13:00 u

Vorige topic - Volgende topic

klan85

Heeft iemand ervaring met uitgesproken umami - bier?

Umami is de vijfde smaak naast zoet, zout, zuur en bitter.
Het is een vrij onbekende smaak in bier die ik wil toevoegen bij mijn volgende brouwsel.

Op het forum kan ik er weinig over vinden, wellicht komt een oesterstout in de buurt van de umami smaakervaring.
Typische umami producten zijn zeewier, marmite, parmesan, roquefort, gedroogde ham, soja, rijpe tomaat.

Ik wil een umami-stout maken.
Mijn bedoeling is om met een umami toevoeging de andere smaken zoet & bitter te versterken.

Vraag is natuurlijk of het er lekkerder van wordt, en in welke hoeveelheden? (bijvoorbeeld zeewier, tomaat, soja of marmite)
Of gaat umami in bier snel richting de associaties van een nare bijsmaak van DMS of autolyse ?

Iemand tips ?

hans_nwk

Umami lijkt me een smaak die je niet in bier wil hebben.
Als je het wel wil hebben:
- Laat je gist autolyseren
- OF: Voeg een bouillonblokje toe

Gistextract is in de basis geautolyseerde gist waar juist de umami aan gerechten wordt gegeven. Zie ook:
http://yeastextract.info/static/infographic/yeastextract.html

Umami voegt veel toe aan een gerecht maar bier lijkt mij iets waar het niet in thuis hoort.

Groet,
Hans

klan85

Haha, ok!

Nou ja, de meeste smaken kennen we wel
- zoet/bittere stouts
- zuur/zoute leipziger goses
- zure geuzes
- bittere ipas

Maar umami nog niet... wellicht met een reden, maar misschien kan het met foodpairing wel interessant zijn.
Ik brouw het voor/met een sous-chef die werkt bij een restaurant met michelin ster.
Het is een experiment, ik verwacht geen doordrinkbare dorstlesser ;)

Sjaak_Deventer

Skaron

Voor de Homebrew day van Brouwerij Kees! had iemand Blue Stilton toegevoegd aan zijn stout. Zelf heb ik deze niet op maar volgens mij vonden mensen deze vooral bijzonder (en niet zo zeer heel lekker). En Mikkeller heeft Mad beer umami. Dat is gebrouwen met zeewier.

Het kan dus wel maar is wel lastig in de smaak van bier te pakken.

Haagse Wouter

Zit umami niet al in de moutige smaak van bier?

tdp

Citaat van: Skaron op 11-05-2016  13:55 uVoor de Homebrew day van Brouwerij Kees! had iemand Blue Stilton toegevoegd aan zijn stout. Zelf heb ik deze niet op maar volgens mij vonden mensen deze vooral bijzonder (en niet zo zeer heel lekker). En Mikkeller heeft Mad beer umami. Dat is gebrouwen met zeewier.

Heb het mogen proeven en vond het erg bijzonder. Het is niet direct mijn ding, maar was absoluut positief verrast.

Groet,
de TDP

René K

Citaat van: Skaron op 11-05-2016  13:55 uVoor de Homebrew day van Brouwerij Kees! had iemand Blue Stilton toegevoegd aan zijn stout. Zelf heb ik deze niet op maar volgens mij vonden mensen deze vooral bijzonder (en niet zo zeer heel lekker). En Mikkeller heeft Mad beer umami. Dat is gebrouwen met zeewier.

Dit bier had ik meegenomen. 10 liter stout heb ik gelagerd met 70 gram (verkruimelde) Blue Stilton. Het was de bedoeling om de kaassmaak niet te overheersend te krijgen. De 70 gram was een pure gok. Dit pakte echter wel goed uit moet ik zeggen. Eerst proef je de kaas niet maar in de nasmaak komt de smaak van de blauwschimmel toch mooi door. Erg verrassend alleen helaas is de kaas wel dodelijk voor het schuim. Maar het experiment was in mijn ogen wel geslaagd.

En uiteraard is het niet een bier wat door iedereen gewaardeerd zal worden maar daar ging het ook niet om. Mijn bedoeling was om echts iets unieks mee te nemen, wat volgens mij nog niet eerder gedaan is.

William

Inderdaad vond ik dit bier de verrassing bij Brouwerij Kees. Heel mooi hoe die kaassmaak aan het einde mooi doorkwam.

Vergelijkbare Topics (7)

19050

Reacties: 27
Gelezen: 7637

1236

Reacties: 9
Gelezen: 5778

24208

Gestart door Homme

Reacties: 23
Gelezen: 10049

6633

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 33
Gelezen: 8354

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.