Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

USA strong IPA

Gestart door Jeroen 1973, 07-04-2016 22:08 u

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen 1973

Beste brouwers,

Op de valreep een recept samen gesteld op verzoek van mijn vader. de beste man heeft tijd en wil gezellig een biertje met mij gaan brouwen. En dit morgen al hahahahaha

Ik heb het volgende samengesteld  en ivm gebrek aan palemout(vergeten te bestellen dus niet genoeg op voorraad) :-(

Heb ik zelf wat aanpassingen gemaakt. Dit wordt mijn 8e brouwsel dus ik wil zou graag wat feedback ontvangen.
-----------------------------------------------------------------------
¦                       BrouwVisie Receptrapport                       ¦

Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept               : usa strong ipa(chefke)
Kenmerk                   : #7
Brouwdatum                : 8-4-2016
Biertype                  : India Pale Ale
Aantal liters             : 15
Gewenst begin SG          : 1068 (7,4 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement        : 69.2%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal brouwwater         : 25,13 liter
Maischdikte               : 3,25 l/kg
Maischwater               : 16,00 liter
Spoelwater                : 8,47 liter
Kooktijd                  : 90 minuten
Berekende kleur           : 19 EBC(BrouwVisie)
Berekende bitterheid      : 52 EBU(Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
Pilsmout 3 EBC               61,6 %         3030 gr        3 EBC                                                                     
Pale Ale mout 7 EBC          11,7 %         576 gr         8 EBC                                                                         
Munchenermout 17 EBC         21,3 %         1050 gr        16 EBC                                                                           
Tarwemout licht              5,4 %          265 gr         3 EBC                                                                   

Massa hop--------------------------------------------------------------
Amarillo           8,5 %     12 gr          90 Min.        17 EBU                                                                   
Amarillo           8,5 %     8 gr           Koud hop       0 EBU                                                                   
Amarillo           8,5 %     15 gr          10 Min.        7 EBU                                                                   
Cascade            9,7 %     15 gr          90 Min.        24 EBU                                                                 
Cascade            9,5 %     15 gr          10 Min.        8 EBU                                                                 
Cascade            9,5 %     10 gr          Koud hop       0 EBU                                                                   

Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort                 : Safale US-05

maischschema-------------------------------------------------------------
maischschema naam: Pale Ale usa chefke1
Stap 1: 62°C      15 Min.      3,3 l/kg
Stap 2: 65°C      45 Min.      3,3 l/kg
Stap 3: 73°C      10 Min.      3,3 l/kg
Stap 4: 78°C      3 Min.      3,3 l/kg

Alvast dank

RienP

Maischema vereenvoudigen: 1 stap op 67 ºC
Tarwemout eruit en +/- 3% caramout erin.

Als je nog meer hop hebt, zou ik dit toepassen. IBU +/- 60 en veel meer hop voor de koudhop: minimaal 4-5gram/liter. En een stevige dosis bij vlamuit.
Succes.

hobbybob

Wel jammer van die Cascade en die Amarillo als bitterhop, persoonlijk zou ik bv Chinook als bitterhop gebruiken tot een 30 IBU

En dan de giften op 10 minuten verdubbelen of op 10 min 15 g en op 5 min 15 g

Koudhop 3g/ltr

Jeroen 1973

Dank heren voor uw feedback,

Ik heb het maischschema aangepast zoals Rienp al voorstelde.
Ook heb ik de hopgiften opgevoerd tot 60 ebu/ibu.
Voor koudhop heb ik 3.5 gr/l beschikbaar.

Omdat ik geen chinookkhop tot mijn beschikking heb kan ik je advies niet toepassen hobbybob :D

Ik heb begrepen uit diverse andere topics dat de bittergift ook wel degelijk wat doet met de aroma. Ik heb nog wat Duitse hop en de welbekende tjechische Saaz, maar ik wil het bij de  Amerikaanse hopsoorten houden.

Nogmaals dank voor ee feedback/adviezen :biersmile:

RienP

Citaat van: hobbybob op 08-04-2016  07:58 u..., persoonlijk zou ik bv chinook als bitterhop gebruiken...

Ik vind Chinook een vrij harde, wat onaangename bitterheid geven. Wat zijn jouw (smaak)ervaringen?
Voor latere giften vind ik het wel een mooie hopsoort.

Brouwers

Veel te weinig hop voor een IPA. Als het kan moet je al je late hopgiften minimaal verdubbelen. Zal verder wel een smakelijk bier opleveren hoor

Jeroen 1973

ik heb het een en ander aangepast nav bovenstaande reacties.

¦                       BrouwVisie Receptrapport                       ¦

Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept               : usa strong ipa The Huub
Kenmerk                   : #7
Brouwdatum                : 8-4-2016
Biertype                  : India Pale Ale
Aantal liters             : 15
Gewenst begin SG          : 1068 (7,4 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement        : 69.2%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal brouwwater         : 25,32 liter
Maischdikte               : 3,25 l/kg
Maischwater               : 16,11 liter
Spoelwater                : 8,47 liter
Kooktijd                  : 90 minuten
Berekende kleur           : 32 EBC(BrouwVisie)
Berekende bitterheid      : 60 EBU(Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
Pilsmout 3 EBC               63,2 %         3130 gr        3 EBC                                                                     
Pale Ale mout 7 EBC          12,0 %         595 gr         8 EBC                                                                         
Munchenermout 17 EBC         21,9 %         1085 gr        16 EBC                                                                           
Caramünch 170 EBC            2,9 %          145 gr         170 EBC                                                                     

Massa hop--------------------------------------------------------------
Amarillo           8,5 %     12 gr          90 Min.        16 EBU                                                                   
Amarillo           8,5 %     14 gr          Koud hop       0 EBU                                                                   
Amarillo           8,5 %     20 gr          10 Min.        9 EBU                                                                   
Cascade            9,7 %     15 gr          90 Min.        23 EBU                                                                 
Cascade            9,5 %     20 gr          10 Min.        10 EBU                                                                 
Cascade            9,5 %     20 gr          Koud hop       0 EBU                                                                   

Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort                 : Safale US-05

maischschema-------------------------------------------------------------
maischschema naam: usa strong ipa The Huub
Stap 1: 66°C      45 Min.      3,3 l/kg
Stap 2: 72°C      10 Min.      3,3 l/kg
Stap 3: 78°C      1 Min.      3,3 l/kg

Jeroen 1973

Het bier als bovenstaand gebrouwen.

Echter na het koelen nog maar 12 liter wort over met een sg van 1090 :o

Met leiding water netjes aangelengt tot de gewenste sg van 1068 met las resultaat 17 liter in het gistvat. De ort was goed van smaak na het aanlengen dus ik verwacht ruim 2 kratjes lekkere ipa  :biersmile:
Over een dag of 4 a 5 na hoofdvergisting in ieder geval het eerste deel van de vergisting overhevelen meten en koudhoppen.

Al met al een lekker brouwdagje gehad.
Toch nog maar is de verdampingsgraad op mijn gasfornuis controleren 3liter te veel verdampt na 90 minuten vind ik wel veel. Maak gebruik van een wokbrander 2.8 kWh

Jacques

Citaat van: hobbybob op 08-04-2016  07:58 uWel jammer van die Cascade en die Amarillo als bitterhop, persoonlijk zou ik bv Chinook als bitterhop gebruiken tot een 30 IBU

Amarillo is anders een hele mooie bitterhop. En hij heeft ook nog eens een aangenaam aroma waardoor je hem ook voor een late hopgifte kunt gebruiken.

En met het gebruik van een aromahop aan het begin van het koken is niet veel mis.

Oscar

Qua mout kun je met dit recept nooit de fout in gaan... ongeachte de verhoudingen.... ;) De bitterheid is niet belachelijk hoog, dus ik zou zeggen:

GO!

Oscar

Citaat van: Jeroen 1973 op 08-04-2016  17:36 uHet bier als bovenstaand gebrouwen.

Echter na het koelen nog maar 12 liter wort over met een sg van 1090 :o

Dan heb je te weinig gespoeld en weet je nog niet hoeveel je verdampt tijdens het koken... Oftewel: je hebt je proces nog niet onder controle... :brouwen:

Jacques

Citaat van: Oscar op 10-04-2016  17:28 uDan heb je te weinig gespoeld en weet je nog niet hoeveel je verdampt tijdens het koken... Oftewel: je hebt je proces nog niet onder controle... :brouwen:

Zoals jij het schrijft klinkt het als een verwijt. Ik zie het meer als iets dat Jeroen moet leren aan de hand van zijn eigen ervaringen. Pas na een aantal brouwsels heb je grip op het volume wat je overhoudt. Maar dan moet je wel goed bijhouden hoe veel water verdampt en achterblijft in je ketel. Pas als je dat weet en invoert in brouwsoftware kun je een goede inschatting maken van het volume dat je laat vergisten.

Bierbrouwen moet je leren en op dit forum zijn ervaren brouwers die de helpende hand willen toesteken.

Oscar

Citaat van: Jacques op 10-04-2016  17:40 uZoals jij het schrijft klinkt het als een verwijt.

Is geen verwijt, maar een conclusie... Dat ie nog veel moet leren is duidelijk... :) :brouwen: :biersmile:

Jacques

Citaat van: Oscar op 10-04-2016  21:16 uIs geen verwijt, maar een conclusie...

Het is maar net hoe je de boodschap brengt. C'est le ton qui fait la musique, of op zijn Nederlands: het is de toon die de muziek maakt.

Jeroen 1973

Hoi Oscar,

Ik neem je opmerking niet als verwijdt hoor ;D, vermoed zelf ook dat ik met het spoelwater ergens de mist in ben gegaan. ach ja 7e brouwsel pas en dit is de eerste keer dat er iets afwijkt van wat ik in BrouwVisie had opgevoerd  :biersmile:

Ik heb liever een wat te hoog SG wat ik kan bijsturen dan een te laag begin SG.
Ik vat het maar op alsof ik per ongeluk aan het high gravitie brouwen ben geslagen.
Als de kleine foutjes er uit zijn wil ik dit is serieus gaan proberen, omdat ik niet veel groter kan qua brouwpan en toch richting de 20 liter per brouwsel wil gaan.
Ik heb in BrouwVisie wel gezien dat dit kan qua receptuur maar ik moet maar daar nog in verdiepen als ik een brouwsel of 10 verder ben.

Tot nu toe alleen nog maar lekker bier gebrouwen dus  :brouwen: ^-^

Vergelijkbare Topics (7)

39372

Reacties: 27
Gelezen: 7746

31088

Reacties: 4
Gelezen: 1983

10-03-2016 23:28 u
door homoeccentricus
21641

Reacties: 2
Gelezen: 1933

41801

Reacties: 19
Gelezen: 2414

26075

Reacties: 19
Gelezen: 6079

9147

Gestart door Gerb

Reacties: 10
Gelezen: 3773

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.