Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Waterbehandeling bij IPA

Gestart door BVeenema, 05-04-2016 22:55 u

Vorige topic - Volgende topic

BVeenema

Beste medebrouwers,

Aanstaande vrijdag wil ik graag een IPA brouwen dat ik gebaseerd op het bewezen recept van Klipper. Het gaat om het volgende recept.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk2016-04-08
Naam receptC | Amarillo IPA Klipper
Brouwdatum08-04-2016
BiertypeAmerikaanse IPA
Volume12,0 l
Begin SG1,070 SG
Berekende kleur (Morey)17 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)61 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row][row][row][row]
HoeveelheidIngrediënt
13,80 lWater uit Nieuw Roden0,90 gCaCl24,10 gCaSO43,90 mlMelkzuur6,56 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
139 mg/l7 mg/l13 mg/l187 mg/l35 mg/l170 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,846 kgPale Ale moutDingemans7 EBC70,0 %
0,813 kgPilsmoutDingemans3 EBC20,0 %
0,407 kgMünchenermoutDingemans15 EBC10,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
1e66,0 °C1 min.75 min.3,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
13,3 gAmarillopellets10,5%90 min.30,8 IBU
12,1 gAmarillopellets10,5%30 min.20,1 IBU
9,9 gAmarillopellets10,5%15 min.10,6 IBU
13,0 gAmarillopellets10,5%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafale American (US-05)bovengist

Ik heb laatst de waterwaarden van ons kraanwater ingevoerd in BrouwHulp en ben van plan om voor het eerst ook aan waterbehandeling te gaan doen. Het recept geeft hiervoor een opzetje dat door BrouwHulp is aangemaakt. Het advies is om Calciumchloride, Gips en Melkzuur toe te voegen. Is dit een goed advies of kan ik het beter anders aanpakken?

Ik heb al veel gelezen op het forum over waterbehandeling, maar lees veel tegenstrijdige berichten, vandaar dat ik een topic open.

Graag jullie tips.

homoeccentricus

1. Lijkt me redelijk veel melkzuur. Wat is de beoogde pH van de maisch en van het spoelwater?
2. De hoeveelheid brouwzouten hangt af van het waterprofiel dat je nastreeft. Wat is dat? Met wat je hier aangeeft krijg je erg veel sulfaat, 281 ppm. Is dat wat je wil hebben?

BVeenema

Citaat van: homoeccentricus op 05-04-2016  23:26 u1. Lijkt me redelijk veel melkzuur. Wat is de beoogde pH van de maisch en van het spoelwater?
2. De hoeveelheid brouwzouten hangt af van het waterprofiel dat je nastreeft. Wat is dat? Met wat je hier aangeeft krijg je erg veel sulfaat, 281 ppm. Is dat wat je wil hebben?

Bedankt voor je reactie.

Het beoogde pH van het water staat niet in het recept. Ik weet dus niet wat optimaal is voor deze IPA. Ik meende dat 5,2 normaliter een goede waarde is voor een IPA?

Verder zou ik graag wat calciumchloride toevoegen om de bitterheid wat 'dragelijker' te maken, maar weet ik niet of de hoeveelheid die BrouwHulp adviseert hier optimaal is. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de hoeveelheid gips dat ik toe zou moeten voegen. Daar zou ik graag input over krijgen.

homoeccentricus

Eerlijk gezegd zijn mijn IPA's er pas op vooruit beginnen gaan toen ik ben overgeschakeld van leidingwater (Antwerps water heeft evenveel HCO3 maar minder andere mineralen) op laag-mineraal of zelfs demi-water. Het is me niet duidelijk of door het wegwerken van de HCO3 dmv van melkzuur de bitterheid van het bier minder hard zal worden, dat heb ik nooit geprobeerd. Door ander water te gebruiken is dat wel het geval. Ik weet niet waar de idee vandaan komt dat door de toevoeging van meer chloride de harde bitterheid zou verminderen, maar dat lijkt me erg simplistisch. Het is alsof je te zoute soep zou kunnen verbeteren door suiker toe te voegen. Zo werkt het natuurlijk niet.  Het is naar mijn mening vooral een te hoge pH die tot onaangename bitterheid kan leiden.

Overweeg of je demi-water zou kunnen gebruiken. Kost in Belgie minder dan een euro per vijf liter. Zoniet zou ik de mash pH verlagen tot 5.3 en de pH van het spoelwater tot 5.5 pH.

Er zit al erg veel calcium in het water, dus calciumchloride zou ik niet meer toevoegen. Je zou eventueel wat magnesiumsulfaat (epsom salt) en natriumchloride kunnen toevoegen. Maar met 170 ppm sulfaat heb je al heel wat. Volgens mij moet je dan niet nog een gypsum gaan toevoegen, tenzij je echt weet wat je aan het doen bent.

Allersimpelste oplossing voor mij:
- mash pH aanzuren tot 5.3
- spoelwater pH aanzuren tot 5.5
- 0.4 gram keukenzout toevoegen: verhoogt zowel natrium als chloride een beetje.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.