Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Mijn 2e brouwsel: een nog latere Bock

Gestart door Bierden80, 09-12-2015 21:39 u

Vorige topic - Volgende topic

Bierden80

Hoi allemaal,

Binnen nu en 2 weken wil ik mijn 2e brouw gaan doen. Mijn eerste brouw is goed geslaagd, wat mij naar het verbetering doet streven :-).
Nu heb ik het volgende recept samengesteld en vraag mij af wat anderen hiervan vinden. Want ook de 2e keer kan ik de hulp en tips heel goed gebruiken...

Ik hoop wat van jullie te horen.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk2D1
Naam receptBokkentijd
Brouwdatum14/10/2015
BiertypeDubbelbock
Volume20.3 l
Begin SG1.075 SG
Berekende kleur (Morey)60 EBC
Berekende bitterheid (Rager)25 IBU
Brouwzaalrendement75.0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
20.30 lWater uit Water8.53 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2.449 kgMünchenermoutDingemans15 EBC37.7 %
1.953 kgPilsmoutDingemans3 EBC30.1 %
0.501 kgCara 120Dingemans120 EBC7.7 %
0.454 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC7.0 %
0.325 kgSpecial BDingemans350 EBC5.0 %
0.130 kgChocolademoutDingemans900 EBC2.0 %
0.677 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC10.4 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62.0 °C1 min.10 min.3.5 l/kg
Alfa-amylaserust72.0 °C15 min.45 min.3.5 l/kg
Uitmaischen78.0 °C10 min.5 min.3.5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
23.9 gPerlebellen6.5%first wort hop24.5 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
0.0 pak(ken)Bavarian Lager (2206)ondergist

lennart0r

Je tweede brouwsel wordt meteen een ondergistend bier, klopt dat?

Ik kan je als tip geven een recept van dit forum uit "bewezen recepten" te gebruiken als basis. Ik weet niet waar je dit recept op hebt gebaseerd? Ik vind de moutsort complex en de hopgift simpel.

Bierden80

Citaat van: lennart0r op 09-12-2015  22:04 uJe tweede brouwsel wordt meteen een ondergistend bier, klopt dat?

Ik kan je als tip geven een recept van dit forum uit "bewezen recepten" te gebruiken als basis. Ik weet niet waar je dit recept op hebt gebaseerd? Ik vind de moutsort complex en de hopgift simpel.

Klopt. Uitgaande van de informatie van dit forum, zou een ondergister eigenlijk niks meer bijzonders dan een bovengister zijn. En de temperatuur is er zo onderhand naar.

Dat andere klopt ook :-).
Bock moet het m.i. hebben van zijn mout. Niet zo zeer van gist (dus een cleane gist, geen tot weinig esters) en geen tot weinig hoppigheid. Vandaar ook de fwh, zodat de lage hoppigheid nog wat zachter wordt. 
Ik zou met de relatief complexe moutstort een middelbruin, zacht en zoet moutig bockbiertje met smaken van rozijnen, caramel en chocolade willen maken. 

RienP

Ik zou de havervlokken weglaten. CARA120+SpecialB samen maximaal 10% van de stort en dan het aandeel Münchenermout en pilsmout verhogen.
10% suiker zorgt ervoor dat het bier verder uitgist en dus droger wordt. Ik zou dan ook de suiker weglaten.

Let wel op dat je een forse starter moet maken voor een ondergister.

Bierden80

Bedankt voor de tips zover alvast!

Ik moet alleen zeggen dat ik erg zit te twijfelen over een Bock. Mijn stelling is dat als ik iets doe, ik het gelijk goed wil doen. Ofwel, als ik een echt goede bock wil maken, dan moet ik ook gelijk gaan decoctatiemaischen. Dat zie ik nog niet zo zitten. Daarnaast is het wellicht iets laat om nu nog een bock te maken. Tegen de tijd dat deze echt lekker wordt, breekt het voorjaar alweer aan...
Dus, heb ik mij bedacht en wil ik mij gaan richten op een dubbel. Dus Lennart, heb ik jouw tips opgepakt: het wordt dus toch een bovengister en ik heb een recept uit de Bewezen recepten gebruikt. Het recept heb ik enigzins aangepast, met de tips van RienP in mijn achterhoofd, dus SpecialB en Cara120 samen max. 10% en de suiker teruggebracht tot 5% (wil hem niet helemaal weglaten bij een Dubbel).

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptDubbel
Brouwdatum10/12/2015
BiertypeDubbel
Volume19.8 l
Begin SG1.070 SG
Berekende kleur (Morey)55 EBC
Berekende bitterheid (Rager)22 IBU
Brouwzaalrendement75.0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
17.10 lWater uit Zutphen11.23 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
47 mg/l8 mg/l50 mg/l240 mg/l49 mg/l31 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2.939 kgMünchenermoutDingemans15 EBC48.0 %
2.143 kgPilsmoutDingemans3 EBC35.0 %
0.429 kgCara 120Dingemans120 EBC7.0 %
0.184 kgSpecial BDingemans350 EBC3.0 %
0.122 kgChocolademoutDingemans900 EBC2.0 %
0.306 kgBruine basterdsuikerSupermarkt35 EBC5.0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62.0 °C1 min.20 min.2.9 l/kg
Alfa-amylaserust72.0 °C15 min.30 min.2.9 l/kg
Uitmaischen78.0 °C10 min.5 min.2.9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20.3 gPerlebellen6.5%90 min.19.2 IBU
25.0 gSaazbellen3.1%15 min.3.0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
0.0 gSafBrew Specialty Ale (T-58)bovengist

Zou het wat zijn?

RienP

Een dubbel mag juist wel 10-15% suikeraandeel hebben hoor. Dat is juist een van de grote verschillen t.o.v. een Bock. Verder zou ik het gewoon zo brouwen.

Je maischtijd is nu erg kort. Typefoutje denk ik?

Decoctiemaischen is voor een Bockbier tegenwoordig niet meer nodig. Tenzij je het wil doen om het eens gedaan te hebben. Recent is hier nog een discussie op het forum over geweest. Als je een grote starter maken niet zo ziet zitten, dan kun je ook heel goed W34-70 als korrelgist gebruiken. Al moet je dan wel meerdere zakjes toevoegen.

RienP

En je kan natuurlijk nu een Bockbier brouwen en het wegzetten tot volgend najaar. Persoonlijk ben ik niet zo van jaargetijden gebonden bieren. Een Bockbier in het voorjaar smaakt ook nog goed.

lennart0r

Maischtijd is met de lange staptijden meer dan 80 minuten, lijkt me goed! Ik ben ook fan van eenstapsmaischen, maar dat is voorkeur.

Ik zou hem als hopfan hoppiger maken, dan is het geen echter dubbel meer, maar in mijn mening wordt elk bier beter met een beetje drooghop :) bijvoorbeeld 2 gram per liter Clumbus erin, dat combineert prima met een donker bier.

Vergelijkbare Topics (7)

33721

Reacties: 6
Gelezen: 2070

37530

Reacties: 6
Gelezen: 1188

23278

Reacties: 14
Gelezen: 4230

3792

Gestart door loe

Reacties: 7
Gelezen: 3110

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.