Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Schimmel in het vat, nog geschikt voor zuur?

Gestart door Loek Essers, 09-11-2015 17:28 u

Vorige topic - Volgende topic

Loek Essers

Hee hallo,

Ik schud net een paar lelijke schimmels (Foto: https://www.facebook.com/somethingfermenting/photos/a.292505567581334.1073741829.290120367819854/541386122693276/?type=3&theater) uit mijn eikenhouten ex-cognacvaatje van 24 liter. Er zat een oplossing in van sulfiet (2 tl), citroenzuur (4 tl) in water juist om het vaatje geweld te houden en dit soort schimmels te voorkomen.

Nu vraag ik me af: had ik de oplossing sterker moeten maken? Ik weet, ideaal was geweest om er direct een nieuw bier in te doen maar dat was geen optie op het moment dat ik de vorige eruit haalde. Het vaatje was sowieso een gok omdat hij al een jaar droog stond voordat ik hem kreeg, maar alles leek nog ok te gaan met mijn vorige experiment.

Ook ben ik benieuwd of jullie denken dat ik het vaatje nog kan gebruiken voor zuur bier. Een schoon bier lijkt me sowieso geen optie meer nu.

En als jullie denken dat het nog ok zou kunnen zijn voor iets lambiek-achtigs, zou je het vat dan nog een behandeling geven? Of is het rijp om dienst te doen als regenton?

Ik hoor het graag!

seed7

Spoelen met heel heet water, eventueel met een sterke loog oplossing spoelen met water en dan Star San er in en een uurtje rond rollen. Spoelen, bier er in, al dan niet zuur.
Door het hete spoelen en de loog loog je wel e.a. aan smaak uit.

Ingo

koffie

Eens met ingo. Eerst zorgen dat de brokken en vellen weg zijn, daarna wat er nog leeft doden om vervolgens al het laatste dode restmateriaal eruit te spoelen.

Loek Essers

Dat is het proberen wel waard. Kan je loog makkelijk ergens krijgen? En zelf wel eens succes gehad met deze methode?

seed7

Gootsteenontstopper van Kruidvat, die zonder magnesium korreltje, 99% NaOH.

Ja, ik heb op deze manier twee vaten met een azijnzuurbacterie infectie gered.

Ingo

Loek Essers

Mooi klusje voor morgen. Dank voor de tips! Daarna schoon bier erin gedaan? Of voor zuur gegaan?

Jeukstaardt

Het vaatje (opnieuw) toasten misschien een optie?

seed7

Citaat van: Loek Essers op 09-11-2015  19:04 uMooi klusje voor morgen. Dank voor de tips! Daarna schoon bier erin gedaan? Of voor zuur gegaan?

Ben voor een Brett bier gegaan = niet zuur en is ook niet zuur geworden.

succes en neem de tijd voor het reinigen, met NaOH kun je rustig 12-24 u laten staan zodat het in het hout dringt,

Ingo

seed7

Citaat van: Jeukstaardt op 09-11-2015  19:16 uHet vaatje (opnieuw) toasten misschien een optie?

Als je voldoende "rechterhanden" hebt,

Ingo

Loek Essers

Die rechterhanden vallen wel tegen hier. :) Ben ik nog benieuwd wat je verstaat onder een "sterke loogoplossing"?

Adbrouwt

Citaat van: Loek Essers op 09-11-2015  21:24 uDie rechterhanden vallen wel tegen hier. :) Ben ik nog benieuwd wat je verstaat onder een "sterke loogoplossing"?
4 mol/l
Dus 160 gram NaOH in een liter warm water is wel sterk. Wel goed je ogen en handen beschermen.

Edit: 2 mol/l zal ook wel werken.

Adbrouwt

Citaat van: seed7 op 09-11-2015  18:11 uGootsteenontstopper van Kruidvat, die zonder magnesium korreltje, 99% NaOH.

Ja, ik heb op deze manier twee vaten met een azijnzuurbacterie infectie gered.

Ingo
Ben ook wel benieuwd hoelang je nog nagespoeld hebt met water om de loog weg te krijgen?

abroeders

Citaat van: seed7 op 09-11-2015  21:16 uSucces en neem de tijd voor het reinigen, met NaOH kun je rustig 12-24 u laten staan zodat het in het hout dringt,
Gewoon uit interesse, ik heb geen vat, maar ben wel benieuwd hoe je hiermee om dient te gaan.
Hoe lang moet je na het 24 uur laten indringen van de loogoplossing in het hout spoelen om te voorkomen dat de ingetrokken loogoplossing invloed heeft op je bier?
Moet je dan bijvoorbeeld 5 x 24 uur er schoon water inzetten en op deze manier een lange tijd spoelen?

Edit: ik zie nu, zelfde vraag als Ad dus... Mijn Tapatalk liep wat achter.

seed7

Citaat van: Adbrouwt op 10-11-2015  07:29 uBen ook wel benieuwd hoelang je nog nagespoeld hebt met water om de loog weg te krijgen?

Ik heb kort heet gespoeld en het vat daarna met zuur (Star San) gevuld en weer 24 uur laten staan zodat e.a. neutraliseert.

Ingo

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.