Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Sleutel voor het openen van D-type tapstangen

Gestart door Jacques, 01-11-2015 20:38 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Voor het tappen van je bier kun je verschillende vaatjes gebruiken. Zelf heb ik 10 liter vaatjes in bruikleen van Heineken. Sinds een tijd zijn de Heineken fustjes voorzien van zogenaamde D-type tapstangen. In het verleden gebruikte Heineken de makkelijker te openen S-type tapstangen.

Voor het openen van mijn vaatjes heeft forumlid hirsnl voor mij een tool ontwikkeld het op een makkelijke manier openen en sluiten van de tapstangen D-type. (Jammer genoeg zijn de foto's niet meer te zien.)

Over een tijdje wil ik een artikel schrijven over fustjes. Daarom heb ik vandaag nog wat zoekwerk gedaan. Daarbij kwam ik op deze pagina https://www.brewmagic.com/product/keg-valve-removal-press-d-system-american/ een kant-en-klare tool tegen. Niet echt goedkoop maar wel handig lijkt mij als dit type fustjes gebruikt.

RoodeLeeuwVenlo

Die d-type zijn nieuw naar mijn idee. Heb je daar dan ook een koppeling voor? Want die is ook anders natuurlijk.

Jacques

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 04-11-2015  08:38 uDie d-type zijn nieuw naar mijn idee. Heb je daar dan ook een koppeling voor? Want die is ook anders natuurlijk.

Nee hoor. Heineken gebruikt al een aantal jaren deze tapstangen. Je hebt geen aparte koppeling nodig. De oude Heineken koppelingen passen hier ook op.

jank

Ik haal de Heineken fust los met een fustkoppeling beetje aangepast.

Jacques

Citaat van: jank op 04-11-2015  21:06 uIk haal de Heineken fust los met een fustkoppeling beetje aangepast.

Dat kan als je een tapstang hebt van het S type. Tot een aantal jaren geleden gebruikte Heineken die tapstangen. Het S type is veel eenvoudiger te openen. Met een twee eurocent stuk en een tapkoppeling is dat goed te doen.

seed7

Had "Brouwmaatje" niet in het verleden dergelijke gereedschappen voor het openen van verschillende fusten? Kan ze niet meer vind, misschien heeft hij meer info?

Ingo (die echt helemaal niets van tappen weet)

Sander van Dijk

Weet iemand of het klopt dat de D-type fustkoppelingen dezelfde zijn als die in Amerika worden gebruikt? Op Aliexpress kom ik bijvoorbeeld deze fustkoppeling tegen. Zou ik deze nu op een Heineken vaatje kunnen gebruiken?

Citaat van: Jacques op 01-11-2015  20:38 uVoor het tappen van je bier kun je verschillende vaatjes gebruiken. Zelf heb ik 10 liter vaatjes in bruikleen van Heineken. Sinds een tijd zijn de Heineken fustjes voorzien van zogenaamde D-type tapstangen. In het verleden gebruikte Heineken de makkelijker te openen S-type tapstangen.

Voor het openen van mijn vaatjes heeft forumlid hirsnl voor mij een tool ontwikkeld het op een makkelijke manier openen en sluiten van de tapstangen D-type. (Jammer genoeg zijn de foto's niet meer te zien.)

Over een tijdje wil ik een artikel schrijven over fustjes. Daarom heb ik vandaag nog wat zoekwerk gedaan. Daarbij kwam ik op deze pagina https://www.brewmagic.com/product/keg-valve-removal-press-d-system-american/ een kant-en-klare tool tegen. Niet echt goedkoop maar wel handig lijkt mij als dit type fustjes gebruikt.

Sander van Dijk

Kan iemand zien of het fust van de onderstaande foto's een S of een D type tapstang heeft?

Sander van Dijk

Citaat van: Sander van Dijk op 03-05-2017  13:58 uKan iemand zien of het fust van de onderstaande foto's een S of een D type tapstang heeft?

Oh, volgens mij zie ik het nu zelf al aan de hand van de afbeelding van een eerdere post, dat dit volgens mij een S type tapstang is. Zie ik dit goed?

RoodeLeeuwVenlo

RoodeLeeuwVenlo

Deze open krijgen doe je als volgt:

1. Je laat de druk er af. (bijvoorbeeld door een koppeling zonder terugslag ventiel op de CO2 aansluiting er op te zetten.)
2. Je controleert voor de zekerheid nog eens of je de druk er af hebt gelaten. (Want je wil dit niet met een vat op druk doen..)
4. Je draait de stijgbuis nu los. Dan kan hij er niet uit omdat er een beveiliging in zit.
5. Je legt een muntstuk van 2cent in de kop van de stijgbuis. Daarna zet je er een koppeling in en drukt deze in. De beveiliging gaat er nu vanaf en je kunt de buis er uit halen.

Succes. Louis

orangeloo

Maar hoe open je nu een fust met een D type?  :weetniet:
Ik lees veel over het S Type en een 2 euro cent en over een  tool voor D type waar geen foto,s (meer) van zijn.

Jacques

Citaat van: Orangeloo op 03-11-2020  19:23 uMaar hoe open je nu een fust met een D type?  :weetniet:
Ik lees veel over het S Type en een 2 euro cent en over een  tool voor D type waar geen foto,s (meer) van zijn.

De truc is dat je eerst de veer van de tapstang naar beneden moet drukken voordat je de borgring kunt verwijderen. De ruimte die nodig hebt is meer dan de dikte van een 2 euro cent munt.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.