Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Verschil bierwortmeter en refractometer

Gestart door pim1980, 14-09-2015 15:36 u

Vorige topic - Volgende topic

pim1980

Dag allen,

Zaterdag voor het eerst een Plato refractometer gebruikt naast een bierwortmeter die we normaal gebruiken. Dit na een tip in een ander topic om snel te kunnen meten. Nu is het probleem echter dat er behoorlijk verschil tussen de meters zit! Ik heb de refractometer geijkt met gedestilleerd water. Diverse vergelijkingsmetingen gedaan. Nu kwam het bijvoorbeeld uit dat ik 11,2 Plato meette met de bierwortmeter, en dan 11,3 met de refracto. Prima. Maar even later 14,2 met de bierwortmeter en 14,5 met de refracto!!

Kan iemand die verschillen verklaren? Want 0,3 verschil is onacceptabel. De tests zijn meerdere keren herhaald, dus het zijn 100% géén meetfouten.
En welke spreekt nu de waarheid!

Het betreft deze meters:
http://www.vanderkooyjubbega.nl/bierbrouwen/brouwen/meetinstrumenten/Brewferm-bierwortmeter-10-20-plato-thermometer.html
http://www.vanderkooyjubbega.nl/bierbrouwen/brouwen/meetinstrumenten/refractometer-bier-0-18-plato-met-atc.html

Dank!

Oscar

pim1980

Dag Oscar. Met de onze meet je toch echt graden Plato!

Oscar

Citaat van: pim1980 op 14-09-2015  16:20 uDag Oscar. Met de onze meet je toch echt graden Plato!

Nee! Je meet Brix... Echter hebben ze de schaal voor het aflezen aangepast. Bij sommige refractometers staat ook een SG schaal. En dat is niet meer dan een omrekening van Brix naar... :)

pim1980

Nou ja, hoe dan ook is de schaalverdeling in Plato, en die zou dan toch moeten kloppen met de andere meter lijkt mij!

Brouwers

Citaat van: pim1980 op 14-09-2015  15:36 uKan iemand die verschillen verklaren? Want 0,3 verschil is onacceptabel. De tests zijn meerdere keren herhaald, dus het zijn 100% géén meetfouten.

Als ik het omreken naar sg kom ik op een afwijking van 0.001 sg punt uit(1.058 vs 1.059). Niet een grote afwijking wat mij betreft, tenzij je nog kleinere sg waarde afwijkingen wenst te meten.
Maar om je vraag maar te beantwoorden, de stoffen in het bier beïnvloeden de meting van beide meters op een andere manier omdat je een dichtheid meting versus refractie meting uitvoert. Hoe weet ik niet precies, maar ik dacht met name de eiwitten voor een afwijking zorgen. Hans Halberstadt heeft dat volgens mij in zijn programmaatje verwerkt voor de refractometer, weet ook niet of hij dit voor eigen gebruik heeft of ook beschikbaar gesteld. Misschien dat je dus een kleine correctie moet uitvoeren op je refractometer metingen

goom

Citaat van: pim1980 op 14-09-2015  15:36 uDag allen,

Zaterdag voor het eerst een Plato refractometer gebruikt naast een bierwortmeter die we normaal gebruiken. Dit na een tip in een ander topic om snel te kunnen meten. Nu is het probleem echter dat er behoorlijk verschil tussen de meters zit! Ik heb de refractometer geijkt met gedestilleerd water. Diverse vergelijkingsmetingen gedaan. Nu kwam het bijvoorbeeld uit dat ik 11,2 Plato meette met de bierwortmeter, en dan 11,3 met de refracto. Prima. Maar even later 14,2 met de bierwortmeter en 14,5 met de refracto!!

Kan iemand die verschillen verklaren? Want 0,3 verschil is onacceptabel. De tests zijn meerdere keren herhaald, dus het zijn 100% géén meetfouten.
En welke spreekt nu de waarheid!

Hallo Pim
Ondanks dat het twee verschillende metingsvormen zijn, is een verschil van 2.1% tussen beiden metingen niet slecht.
Ik zou zeggen lees eens wat over nauwkeurigheid  van metingen of raadpleeg een chemisch analist.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.