Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste eigen recept concept

Gestart door _M_M_, 22-08-2015 12:23 u

Vorige topic - Volgende topic

_M_M_

Goede dag,

ik heb een draft op gemaakt in BrouwHulp en dit willen we graag bij onze volgende brouw gaan maken.
zouden de heren/dames medebrouwers er een keer overheen kunnen kijken en eventuele suggesties of opmerkingen willen delen?

Alvast hartelijk dank.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam recepttest
Brouwdatum
BiertypeTripel
Volume20,0 l
Begin SG1,071 SG
Berekende kleur (Morey)10 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)30 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
18,50 lWater uit Vlierden11,31 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
55 mg/l11 mg/l31 mg/l183 mg/l27 mg/l1 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,000 kgPremium pilsmoutWeyermann2 EBC82,0 %
0,750 kgMünchenermoutDingemans15 EBC12,3 %
0,350 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC5,7 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust53,0 °C1 min.20 min.3,2 l/kg
Beta-amylase62,0 °C10 min.45 min.3,2 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C15 min.10 min.3,2 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
41,0 gSaazbellen3,8%60 min.17,4 IBU
41,0 gStyrian Goldingsbellen3,0%45 min.12,6 IBU
25,0 gCitrabellen12,0%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)Belgian Strong Ale (1388)bovengist

Bennemans

Valt weinig over op te  merken.
De eerste maischstap kan je over slaan en ik zou wel een giststarter maken.
Misschien dat je meer hop kan toepassen bij de koudhop om deze straks meer naar voren te laten komen zo'n 2 gr./l. of zelfs meer, maar dat is naar je eigen smaak.
Succes met brouwen.  :brouwen:

Brouwers

Citaat van: Bennemans op 22-08-2015  13:07 uValt weinig over op te  merken.
De eerste maischstap kan je over slaan en ik zou wel een giststarter maken.
Misschien dat je meer hop kan toepassen bij de koudhop om deze straks meer naar voren te laten komen zo'n 2 gr./l. of zelfs meer, maar dat is naar je eigen smaak.
Succes met brouwen.  :brouwen:

Ben het er niet mee eens als het tenminste een tripel moet worden. De koudhop gaat snel de gist esters overheersen. Het kan maar als je juist koudhop naar voren wil laten komen zou ik een ander bier brouwen. Het is maar net wat voor bier je wilt.

Verder ziet het er prima uit als je de 53 graden weg laat.

Bennemans

Citaat van: Brouwers op 22-08-2015  15:04 uDe koudhop gaat snel de gist esters overheersen. Het kan maar als je juist koudhop naar voren wil laten komen zou ik een ander bier brouwen. Het is maar net wat voor bier je wilt.

Eens.....
de 1388 is natuurlijk zeer uitgesproken.
Als je de Citra goed naar voren wil laten komen kan je ook nog kiezen voor een neutrale gist.
Bijvoorbeeld de US-05 of de Nottingham.
Beide zijn korrelgisten en dan hoef je ook weer geen starter te maken, zeker handig als je nog niet heel veel ervaring hebt.
Voordeel van de Nottingham is dat het een ijzervreter is en goed door gist.

_M_M_

Alvast bedankt voor de reacties! Het ging ons er vooral om dat we een biertje hebben dat lekker door drinkt en een frisse smaak heeft.. De tripel classificatie had ik gekozen omdat het sg/bitterheidsindex en zo er precies in vielen in BrouwHulp. Ik had zelf ook al zitten denken aan de US-05 ipv de 1388 ivm smaak en het gemak van een korrel. Ik zal nog eea aanpassen en dan kunnen we aan de slag!

Bennemans

De Kiekert

_M_M_

Citaat van: De Kiekert op 23-08-2015  08:34 u1 mg/L SO4?

Ja vond ik ook al zo raar... Ik heb geprobeerd een waterprofiel te maken aan de hand van de beschikbare informatie die Brabant water online heeft staan. Zo staan de gegevens van Vlierden op

http://www.brabantwater.nl/PompStationInfo/Vlierden.pdf

En helaas is mijn scheikunde net zo goed als mijn Russisch  :weetniet: Dus heb ik geprobeerd met de cijfers en letters die ik in BrouwHulp zag, een beetje de juiste info in te kloppen. Misschien dat er iemand hier handiger mee is en me zou kunnen helpen?   :shelp:

Alvast hartelijken dank  ;D :groots:

homoeccentricus

Het lijkt me duidelijk dat je een soort Duvel tripel hop kloon wil brouwen. Als dat het geval is moet je de duvel-gist niet vervangen door een neutrale korrelgist. Dan krijg je iets heel anders. Beter is het dan om maar ineens een giststarter te (leren) maken. Zo moeilijk is dat nu ook weer niet.

homoeccentricus

En mg/L is helemaal juist. Watersoftware gebruikt ppm (parts per million) als eenheid om het waterprofiel te bepalen. En dat is net hetzelfde als milligram per liter. Er staat trouwens een fout in je gegevens: HCO3 is 268 gemiddeld. Dat is erg hoog.

Het heeft natuurlijk weinig zin om die gegevens in te tikken als je er niets mee doet. Heb je een pH-meter en wil je de pH aanpassen? Wil je brouwzouten toevoegen?

abroeders

Citaat van: _M_M_ op 22-08-2015  15:31 uHet ging ons er vooral om dat we een biertje hebben dat lekker door drinkt

Voor een doordrinker wordt het alcoholpercentage wel wat hoog naar mijn mening. Maar het ligt er natuurlijk ook aan wat voor feestje je houd natuurlijk en hoe geoefend de drinkers zijn  :P :proost:

Ik zou, als de basis vereiste is dat hij lekker doordrinkt, eerder gaan voor een (lichte) blonde met een SG <1060, hierbij kun je natuurlijk nog steeds naar eigen smaak je bitterheid bepalen.

_M_M_

Citaat van: homoeccentricus op 25-08-2015 &nbsp;10:26 uHet lijkt me duidelijk dat je een soort Duvel tripel hop kloon wil brouwen. Als dat het geval is moet je de duvel-gist niet vervangen door een neutrale korrelgist. Dan krijg je iets heel anders. Beter is het dan om maar ineens een giststarter te (leren) maken. Zo moeilijk is dat nu ook weer niet.
Ja en nee.. Omdat de duvel zo toegankelijk is om te brouwen willen we er inderdaad wel iets van afleiden maar niet klonen.  Ik heb ook een pH-meter en als het  toevoegen van brouwzouten nodig is om een beter resultaat te behalen zal dat ook zeker gaan gebeuren.

De Kiekert

Zou nu niet direct  gaan klooien met brouwzouten, brouw eerst eens met het water van jou eigen waterleverancier. Doorgaans is dat goed genoeg. Eventueel je pH meten 10 minuten nadat je je mout hebt gestort.

Brouwers

Citaat van: De Kiekert op 25-08-2015 &nbsp;19:34 uZou nu niet direct  gaan klooien met brouwzouten, brouw eerst eens met het water van jou eigen waterleverancier. Doorgaans is dat goed genoeg. Eventueel je pH meten 10 minuten nadat je je mout hebt gestort.

Waarom niet?
Mits je BrouwHulp goed gebruikt rolt daar een prima advies uit inclusief hoeveel melkzuur je moet toevoegen. Je bier gaat er niet ineens slecht door smaken, je verandert hooguit details in de smaak.

Toevoegen van CaCl2 verlaagt de kans op biersteen (hoe het precies zit moet je niet vragen, weet alleen dat meerdere ervaren forumleden dit rapporteren).

Je moet natuurlijk niet zomaar wat gaan toevoegen. Maar dat geldt met elk ingrediënt voor je bier.

_M_M_

Bier is gebrouwen en ondertussen ook gebotteld. Ging voorspoedig! Begin SG 1062 en eind was 1008. 7 g/L suiker en gisteren de eerste geproefd, het resultaat mag er zijn.. Een lekker fris bier met tropische vruchten die een minuut of 5 blijft hangen in je mond.. Proost!

Jacques

Citaat van: Brouwers op 25-08-2015 &nbsp;20:32 uToevoegen van CaCl2 verlaagt de kans op biersteen (hoe het precies zit moet je niet vragen, weet alleen dat meerdere ervaren forumleden dit rapporteren).

Het toevoegen van calciumchloride zorgt vooral voor andere positieve effecten. Het brengt de pH omlaag doordat calciumfosfaten neerslaan en er bij deze reactie waterstofionen overblijven. Daarnaast zorgen calciumionen voor het beter flocculeren van gistcellen waardoor je een helderder bier krijgt. De chloride-ionen zorgen voor een zachtere en zoetere smaakbeleving.

Het toevoegen van brouwzouten is zo gek nog niet.

Vergelijkbare Topics (7)

11181

Reacties: 7
Gelezen: 3503

39570

Reacties: 3
Gelezen: 1818

29-07-2019 16:57 u
door orangeloo
34699

Gestart door pholte20

Reacties: 6
Gelezen: 1605

19770

Reacties: 8
Gelezen: 7130

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.