Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Iets nieuw brengen voor de hobbybrouwers?

Gestart door johnhaenraets, 18-06-2015 15:06 u

Vorige topic - Volgende topic

johnhaenraets

Hoi,

Ik ben onlangs aan de slag gegaan bij een bedrijfje dat herbruikbare vaten maakt in kunststof (gebaseerd op dubbel zak systeem voor lange houdbaarheid).
Ze willen met die vaten ook de hobbybrouwers bereiken en omdat ik geen idee heb hoe daarmee van start te gaan, dacht ik, ik vraag het hen gewoon zelf.
Gezien ik op dit forum niet gewoon reclame wil maken, is mijn vraag: denken jullie dat hobbybrouwers hier wakker van liggen en/of hoe zou jij dit introduceren bij de hobbybrouwers?
Zou wel erg fijn zijn als ik hier een paar ideeën kan oppikken.
Misschien dat ook anderen met dergelijke vragen zitten. Zijn we met zijn allen ineens wat wijzer (wijsheid kan ik in ieder geval gebruiken)  :biersmile:

Groetjes en alvast bedankt,
John

EvdBroek

Citaat van: johnhaenraets op 18-06-2015  15:06 uhoi,
.... dat herbruikbare vaten maakt in kunststof (gebaseerd op dubbel zak systeem voor lange houdbaarheid).
John
Bedoel je vaten voor een thuistap?

johnhaenraets

Nop, werkt met zelfde tapinstallatie als metalen vaten.

Oscar

Wat voor een vaten? Voor welk doel? Hoe? Wat? Gaarne meer info en duidelijkheid... Het is niet echt duidelijk waar het om gaat?

Opslag? Bier? Vaten om uit te tappen?   :weetniet: :weetniet:

Dante

Indien mogelijk kan een foto misschien veel verduidelijken?

Toine

Inderdaad stuk verduidelijking zou wenselijk zijn...
Andere specs die ik zou willen weten:
- aansluiting op tapkranen, welke, exact dezelfde als de kegs
- herbruikbaarheid / schoonmaken makkelijk/moeilijk etc
- hoe vullen, hulpstukken etc.
- afmetingen
- nagisting in zak / vat mogelijk?
- prijzen
etc.

vanduijneveld

hansHalberstadt

Een tapsysteem gebaseerd op een plastic vat met alu gecoate binnenzak (mag geen zuurstof doorlaten, vandaar alu coating en levensmiddelen bestendig plastic) zoals ze ook in grote tapinstallaties gebruiken zou wel een uitkomst zijn. Je kunt dan gewoon het vat oppompen met lucht tot ca 1 Bar en dan tappen zonder koolzuurcylinder. Moet het vat wel tegen druk kunnen en de zakken niet al te duur zijn want die moet je elke keer vervangen. hobbybrouwers zijn kostenbewust dus moet goedkoper zijn dan systeem met koolzuur cilinder/patroon.

johnhaenraets

Enkele antwoorden op vragen:
- is een vat in kunststof (HDPE) met verwisselbare zak (dubbel zak systeem). Zie foto met werktuig om zakken te vervangen
- dubbel zaksysteem zorgt voor bewaartijd van meer dan jaren
- vat kan aan- en afgekoppeld worden zonder kans op besmetting (door kleppen systeem)
- nagisting op vat geen probleem
- 30l en 20 liter vat
- prijs 30 euro per vat en 6 euro voor verwisselbare zak

johnhaenraets

Foto van zaksysteem (opgeblazen)
kan met perslucht en met CO2, bier komt nooit in contact met CO2

Aan te sluiten op vlakschuif en/of EU sangkey

Woozl

Citaat van: johnhaenraets op 25-06-2015  22:40 u.........., bier komt nooit in contact met CO2

Huh :weetniet: :weetniet:

Oscar

Citaat van: johnhaenraets op 25-06-2015  22:39 uEnkele antwoorden op vragen:
- is een vat in kunststof (HDPE) met verwisselbare zak (dubbel zak systeem). Zie foto met werktuig om zakken te vervangen
- dubbel zaksysteem zorgt voor bewaartijd van meer dan jaren
- vat kan aan- en afgekoppeld worden zonder kans op besmetting (door kleppen systeem)
- nagisting op vat geen probleem
- 30l en 20 liter vat
- prijs 30 euro per vat en 6 euro voor verwisselbare zak

En waarom dit op een hobbybrouw forum zetten? Een standaard fustje vullen kost minder dan 6 euro en bier op fust een jaar bewaren?Ddaarvoor zet je het niet op fust (denk ik dan). Wellicht voor commerciële brouwers kan dit interessant zijn. Maar voor hobbybrouwers zie ik er geen meerwaarde voor, voorlopig... ;)

Citaat van: johnhaenraets op 25-06-2015  22:44 uAan te sluiten op vlakschuif en/of EU sangkey

Dit is wel een belangrijk detail!

johnhaenraets

Ik bedoel bij het tappen. als je CO2 zou gebruiken zoals bij metalen vaten, komt bier in ons systeem niet in contact met CO2, bij metalen vaten wel.

Oscar en anderen, wat doen jullie dan met jullie gebrouwen bier? Is het niet handig om dit op een 20 liter vat te kunnen zetten? Als dat niet zo is, dan is het inderdaad niet zinvol voor de hobbybrouwer :-(

Oscar

Citaat van: johnhaenraets op 25-06-2015  23:57 uOscar en anderen, wat doen jullie dan met jullie gebrouwen bier? Is het niet handig om dit op een 20 liter vat te kunnen zetten? Als dat niet zo is, dan is het inderdaad niet zinvol voor de hobbybrouwer :-(

Bottelen op flesjes en soms in een 10 liter fust of in een 19/20 liter fust (soda keg). Maar dit soort systemen zie ik niet voor de hobbybrouwers...

In het verleden is er al een dergelijk systeem geweest (of is er nog steeds) maar is tot op heden nog niet in het groot doorgedrongen.

Zooms

Als de prijs per zak nog naar beneden kan is het wel degelijk een interessant systeem (voor mij in ieder geval wel)

hansHalberstadt

Citaat van: johnhaenraets op 25-06-2015  22:40 uFoto van zaksysteem (opgeblazen)
kan met perslucht en met CO2, bier komt nooit in contact met CO2

Aan te sluiten op vlakschuif en/of EU sangkey
Deze zakken laten zuurstof door vrees ik. Als je met zo'n zak lucht gebruikt om druk te houden zal het bier snel gaan oxideren vrees ik omdat zuurstof door het plastic in het bier komt. 

johnhaenraets

Neen hoor Hans,

Zakkensysteem (bijzondere materiaal, bestaande uit meerdere lagen) is net zo ontwikkeld dat O2 penetratie bijzonder langzaam is zodat je minimaal 2 jaren hebt zonder plat bier. Daarenboven kan je aan- en afkoppelen zonder risico op besmetting. Hierdoor hoef je vat niet in een keer af te tappen.
Sprak zondag nog met hobbybrouwer in Delft op een feestje. Hij vindt heel het flessenvullen bij momenten een heel gedoe en ziet zulk vat waarop bier kan gisten als een welkome aanvulling. Gaat bier brouwen voor op zijn huwelijk te tappen en zag het systeem wel zitten. Ook denkt hij dat dit voor Brouwers die willen verkopen een goede insteek kan zijn.
We gaan in België alvast verschillende demo's geven aan biergildes. Heb ook vraagje gekregen uit Nederland voor soortgelijk initiatief dus als andere dit graag willen, stuur maar mailtje.
Alvast bedankt voor al jullie vorige reacties. Na dit te lezen en gesprekje van zondag zie ik behoorlijk wat kansen. Word er enthousiast van😊

hansHalberstadt

Citaat van: johnhaenraets op 29-06-2015  07:38 uNeen hoor Hans,

Zakkensysteem (bijzondere materiaal, bestaande uit meerdere lagen) is net zo ontwikkeld dat O2 penetratie bijzonder langzaam is zodat je minimaal 2 jaren hebt zonder plat bier. Daarenboven kan je aan- en afkoppelen zonder risico op besmetting. Hierdoor hoef je vat niet in een keer af te tappen.
Sprak zondag nog met hobbybrouwer in Delft op een feestje. Hij vindt heel het flessenvullen bij momenten een heel gedoe en ziet zulk vat waarop bier kan gisten als een welkome aanvulling. Gaat bier brouwen voor op zijn huwelijk te tappen en zag het systeem wel zitten. Ook denkt hij dat dit voor Brouwers die willen verkopen een goede insteek kan zijn.
We gaan in België alvast verschillende demo's geven aan biergildes. Heb ook vraagje gekregen uit Nederland voor soortgelijk initiatief dus als andere dit graag willen, stuur maar mailtje.
Alvast bedankt voor al jullie vorige reacties. Na dit te lezen en gesprekje van zondag zie ik behoorlijk wat kansen. Word er enthousiast van😊
Kan, maar dan moet je dat wel kunnen garanderen voordat je er in grotere volumes mee aan de slag gaat. Hobbybrouwers zijn nogal gevoelig voor oxidatie en huiverig voor zuurstofdoorlaatbaarheid van plastic en in professionele tap systemen gebruiken ze niet voor niets zakken met speciale aluminium coatings.

bierhenkie

Het hele systeem is niet meer dan een vergrootte beertender.
Het bier moet door hergisting gecarboniseerd worden. Vervolgens wordt het met perslucht uit de zak gedreven.

Tja, ik denk dat zelf carboniseren van het bier met CO2 cilinders beter is. Je kunt dan de verzadiging bepalen en hebt geen extra vergistingsstap meer nodig. Dan zou het systeem volwassen zijn.

hans_nwk

Je wil dus de concurrentie aangaan met dit systeem (dat zich ook nog moet bewijzen)?
http://synek.beer/

Groet,
Hans

johnhaenraets

Niet echt Hans, is een heel ander product. Onze vaten zijn echte vaten die je kan afvullen (manueel of machinaal) en die je dan bijhoudt, verdeelt, verkoopt of schenkt.
De vaten worden dan via een gewone tapinstallatie afgetapt, al dan niet in één keer. Systeem dat jij toont (ziet er overigens erg leuk uit!) is meer een hometap installatie gebaseerd op een zakkensysteem waarbij het mij niet duidelijk is hoe de zakken gevuld worden.
Ondertussen staan wij denk ik ook verder. Website is nog onder constructie en ik zie dat de bedenker nog bezig is met funding.

Onze one way vaten worden reeds gebruikt door een Belgische brouwerij en hebben hun deugdelijkheid bewezen. We zijn dit nu volop in de markt aan het plaatsen.
Vanaf begin november zullen we ook de herbruikbare vaten op de markt zetten en het is dit aanbod waarvoor ik denk dat hobbybrouwers interesse kunnen tonen.

hans_nwk

Citaat van: johnhaenraets op 29-06-2015  13:55 uNiet echt Hans, is een heel ander product. Onze vaten zijn echte vaten die je kan afvullen (manueel of machinaal) en die je dan bijhoudt, verdeelt, verkoopt of schenkt.
De vaten worden dan via een gewone tapinstallatie afgetapt, al dan niet in één keer. Systeem dat jij toont (ziet er overigens erg leuk uit!) is meer een hometap installatie gebaseerd op een zakkensysteem waarbij het mij niet duidelijk is hoe de zakken gevuld worden.
Ondertussen staan wij denk ik ook verder. Website is nog onder constructie en ik zie dat de bedenker nog bezig is met funding.

Onze one way vaten worden reeds gebruikt door een Belgische brouwerij en hebben hun deugdelijkheid bewezen. We zijn dit nu volop in de markt aan het plaatsen.
Vanaf begin november zullen we ook de herbruikbare vaten op de markt zetten en het is dit aanbod waarvoor ik denk dat hobbybrouwers interesse kunnen tonen.
De synek is inderdaad gericht op thuistappers, zakken die je zelf kunt vullen of gevuld kunt kopen.
Ze zijn wat verder dan je denkt:
Dit is een project waarvan ik erg benieuwd ben naar de reviews en of het ook hier te koop zal zijn. Vooral omdat een zak van een liter of 4 mij qua formaat aanspreekt.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.