Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

RIS met moutextract

Gestart door okko, 26-05-2015 20:26 u

Vorige topic - Volgende topic

okko

Hallo allen,

Het lijkt mij erg leuk (en lekker) om een Russian Imperian Stout te brouwen, maar dan wel met moutextract. Nu heb ik een 'gewoon' recept gevonden en deze via een formule omgezet in een recept met moutextract. Ik hoor graag jullie mening hierover, en ook graag suggesties voor de moutextract soorten, aangezien niet elke moutsoort een extract evenknie heeft.
En in het recept staat 14 liter maischwater en 4,77 liter spoelwater. Kan ik dan in totaal 18,77 liter water aanhouden voor het wort?
Alvast dank voor de reacties!

okko

homoeccentricus

Ja, de totale hoeveelheid water gebruiken om te maischen: de speciale mouten in een graanzak doen en een uurtje  laten trekken op 68 ºC of zo. En daarna bij het koken donker moutextract toevoegen.

EDIT: zie nu het recept pas.

Jacques

Gewoon lichte moutextract gebruiken en verder werken met een moutzak zoals homoeccentricus ook al schrijft.
De speciale mouten moeten wel geschroot (=gemalen) worden. Misschien is een schrootmolen de eerste aanschaf om richting moutbrouwen te gaan.  :)

dutch food geek

Inderdaad, de speciale granen in een zak stoppen en laten weken in water van ongeveer 70 graden gedurende 30 minuten.
Dan de zak uitnemen en NIET(!!!) uitknijpen.
Het totale volume aan de kook brengen en als de vloeistof kookt het vuur eronder vandaan en licht moutextract toevoegen. Weer aan de kook brengen en je recept afmaken.

Het is niet noodzakelijk om 60 minuten te koken met moutextract, je kan wegkomen met maar 15 minuten, dan heb je echter wel meer hop nodig.

Als je 60 minuten kookt, dan kan je beter maar ongeveer een 1/4 van het moutextract toevoegen bij het begin van de 60 minuten.
Dan op 15 minuten de rest toevoegen, je houdt een schonere en frissere smaak over op deze manier.

Tevens zou je ook een kleiner volume water kunnen gebruiken en dan in je gistvat aanvullen met koud water, ook om te koelen. Voor de hoeveelheden extract en hop die je gebruikt maakt dat niet uit. Het gaat om de uiteindelijke hoeveelheid.

Speciale granen inderdaad wel kneuzen of schroten. Kleine hoeveelheden gaan nog wel met een deegroller en een stevige plastic zak.

Succes!

:brouwen:  DFG

Marcel_k

Citaat van: dutch food geek op 28-05-2015  15:00 uTevens zou je ook een kleiner volume water kunnen gebruiken en dan in je gistvat aanvullen met koud water, ook om te koelen. Voor de hoeveelheden extract en hop die je gebruikt maakt dat niet uit. Het gaat om de uiteindelijke hoeveelheid.
:brouwen:  DFG
Ik dit inderdaad zo gedaan volgens de methode "Dutch Food Geek", en die werkt perfect, ik heb zo al 2 superbiertjes gebrouwen :-)

Nog een vraagje aan DFG: ik wil met BIAB beginnen: moet je dan per se het hele volume gebruiken, of net als hierboven aanvullen met koud water?
Dan kan ik veel sneller koelen, vandaar.

dutch food geek

Citaat van: Marcel_k op 28-05-2015  18:27 uNog een vraagje aan DFG: ik wil met BIAB beginnen: moet je dan per se het hele volume gebruiken, of net als hierboven aanvullen met koud water?
Dan kan ik veel sneller koelen, vandaar.

Heel simpel gezegd: ja...

Je gaat in principe gewoon maischen, dus voor je omzetting heb je een bepaald volume water nodig om dit efficiënt te laten verlopen. Je kan natuurlijk high gravity gaan brouwen, maar dat zal je rendement onder druk zetten. Dat is, zeker in het begin van jouw BIAB avonturen niet gunstig uitpakken. Helaas staat bij BIAB het rendement al behoorlijk on druk, dus high gravity brouwen maakt dat niet beter. Mijn advies: koelen in ijswater en gewoon met het volledige volume brouwen. Ik brouw ongeveer 10 liter per batch. Ja, dat is niet veel, maar dan brouw ik gewoon wat vaker ;)

Ergo: gewoon doen en met het hele water volume werken en misschien je batch grote verkleinen.

:brouwen: DFG

Marcel_k

Citaat van: dutch food geek op 29-05-2015  00:48 uErgo: gewoon doen en met het hele water volume werken en misschien je batch grote verkleinen.
Toppie, ga ik het zo doen!

Citaat van: dutch food geek op 29-05-2015  00:48 uIk brouw ongeveer 10 liter per batch. Ja, dat is niet veel, maar dan brouw ik gewoon wat vaker ;)
:brouwen: DFG
Dat is ook geen straf  ;)

homoeccentricus

Voor wie geinteresseerd is in deze mini-maisch methode en wat Engels kent is "Extreme Brewing" van Sam Calagione een uitstekend boek. Is ook digitaal op de juiste foute manier te vinden.

Marcel_k

Citaat van: homoeccentricus op 29-05-2015  10:20 uVoor wie geïnteresseerd  is in deze mini-maisch methode en wat Engels kent is "Extreme Brewing" van Sam Calagione een uitstekend boek. Is ook digitaal op de juiste foute manier te vinden.
Goeie tip.
Hier kun je ook legaal digitaal bladeren: https://books.google.nl/books?id=5Kp_1DwJTUQC&lpg=PP1&dq=Extreme%20Brewing&hl=nl&pg=PP1#v=onepage&q=Extreme%20Brewing&f=false
(Niet alle pagina's staan erin)

GeBaxke

Wellicht dat hier een leuk extract recept bij staat.
http://brewery.org/cm3/recs/05_toc.html

Vergelijkbare Topics (7)

44040

Reacties: 16
Gelezen: 1369

20634

Reacties: 12
Gelezen: 5224

37754

Reacties: 4
Gelezen: 1815

25578

Reacties: 18
Gelezen: 5523

6037

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 8
Gelezen: 3153

41031

Reacties: 9
Gelezen: 1732

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.