Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ss brewtech "Temp Control"

Gestart door Dund, 26-05-2015 19:17 u

Vorige topic - Volgende topic

Dund

Ik zit een beetje met het idee te stoeien om een grote CCT te kopen. Prijstechnisch vind ik het een heel interessant product. Zelfs die koeling van ze is nog te betalen.

Het probleem is alleen dat die koelingsspiralen op een externe koeler moeten. En juist dat gevaarte is onbetaalbaar. Of zijn er toch betaalbare oplossingen.

Ik zat zelf te denken om de hele CCT in de koeling te zetten. Maar die 17 gallon daar krijg ik geen koelkast voor gevonden.

Met andere woorden hoe kan ik zo'n grote CCT gekoeld krijgen...
P.s ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang maar ik heb geen zin om 3000 euro uit te geven.

Dund

Ik zat net te denken. Als ik nu op die koelspiraal mijn tap aansluit. Hier zit een elektrische koeling op. Klein pompje en een stc erop en klaar is kees. Of denk ik nu te simpel?

Etn82

Als je een tweedehands tapkoeler op de kop weet te tikken kan je deze gebruiken. Deze hoeven niet zo heel duur te zijn. Heb er laatst eentje via marktplaats aangeschaft voor € 300,- Deze wordt nu gebruikt om twee 1000 liter lagertanks te koelen, dus een SS brewtech CCT zal geen probleem zijn.

Een andere optie is om een gistvat met water in een tafelkoelkastje te plaatsen en dit water met bijvoorbeeld een Solar pompje rond te pompen door de spiraal. Zal een stukje voordeliger zijn, vergt alleen iets meer knutselwerk.

PS: ter verduidelijking heb ik het onderwerp van dit draadje aangepast. Dit vergemakkelijkt het zoeken.

Henielma

Er zijn kleine brouwerijen die een tapkoeler inderdaad gebruiken om hun CCT mee te koelen. Wanneer je een circulatie pomp schakelt met een STC1000 of veel mooier een Tcontrol-IO dan ben je klaar.

Dund

Ik heb een tap. Het is er wel 1 zonder een water reservoir. Het is zo'n tafelmodel uit duitsland.

https://tapclean.nl/index.php?item=lindr-biertap-kontakt-70-k-2-kraans&action=article&group_id=20000209&aid=18233&lang=nl#.VWTmrlJUfCQ

Zoiets als hierboven.

Bij de spiralen van brewtech zit een klein pompje bijgeleverd dus die heb ik niet nodig.

Bij brewtech leggen ze die pomp in een bak met ijswater. Zou die pomp bijvoorbeeld aan mijn tapkoeler gekoppeld kunnen worden als een gesloten systeem?

Ronnie

Heb een Ss 50 liter CCT ("cronical" genoemd).
Gebruik hem gewoon in de combigistkast, een Lebherr café koelkast, kan ie netjes in.

Dus koelkast met ventilatortje en verwarmingselementen, gewoon met de STC1000 gecontroleerd.
De meetsonde van de STC zit in het horizontale buisje dat in de buik van de CCT zit.
Gaat echt prima zo.
Echt geen extra T-control vandoen.
Maar tja... die gasten willen verkopen he  ;)

Dund

Nog even een vraag

Hoe bottel je eigenlijk vanuit de fermenter? Roer je dan de suiker door die fermenter of moet het dan toch nog in een bottelvat.

En vraag twee

Als je gaat bottelen vanuit de fermenter doe je dat dan vanuit die bovenste kraan en daar dan een bottelpijpje op? Ik zie op google alleen maar amerikanen die afvullen op een vat en niets op fles.

Brouwers

Citaat van: Dund op 28-05-2015  20:45 uNog even een vraag

Hoe bottel je eigenlijk vanuit de fermenter? Roer je dan de suiker door die fermenter of moet het dan toch nog in een bottelvat.

En vraag twee

Als je gaat bottelen vanuit de fermenter doe je dat dan vanuit die bovenste kraan en daar dan een bottelpijpje op? Ik zie op google alleen maar amerikanen die afvullen op een vat en niets op fles.

Ik vul mijn flesjes eerst met een suikeroplossing met een injectiespuit en dan bottel ik direct uit de fermenter. Ik gebruik dan de bovenste kraan.
Enige punt van aandacht is is dat de bocht van de onderste kraan vrij lang is en dus veel dood volume heeft. Dus zou ik niet vlak voor het bottelen gist aflaten want dan heb je aardig wat bier verlies. Vorige keer heb ik na 3 dagen en na 7 dagen afgetapt. Kan me niet herinneren of ik nog een 3e keer heb afgetapt. Twijfel daarover een beetje.

Dund

Ik heb ook jaren met een spuitje/pipet mijn flessen voorzien van suiker en sinds kort doe ik alles eerst in een bottelvat. Ik vind dat wel echt een uitkomst ( ik heb nu veel minder gist in mijn fles) als je direct uit de fermenter bottelt heb je dan ook zo weinig gist?

Het liefst zou ik een keer via een gecarboniseerd vat bottelen maar dat durf ik nog niet aan 😀

Ik gist nu trouwens in een 60 liter ton en na een week laat ik meestal alles klaren in een andere ton. Dus ik ben dan al best wat gist kwijt op het moment dat het in het bottelvat zit.

Jacques

Citaat van: Dund op 28-05-2015  20:45 uNog even een vraag

En vraag twee

Roeren door de CCT is geen goed idee. Alle gist komt dan los waardoor je veel te veel gist in je flessen krijgt. De truc is juist om de hoeveelheid gist in je fles te beperken. Helemaal geen gist is overigens ook niet goed. Een minimale hoeveelheid gist heb je nodig voor de hergisting.

Het gebruik van een bottelvat of suiker per flesje toevoegen is een keuze. In het laatste geval moet je de suiker toevoegen voor het bottelen om overmatig schuimen van het bier te voorkomen.

Voor wat betreft je tweede vaag. Ja, gebruik de kraan die halverwege de conus zit. Als het goed is zit de meeste gist onder deze kraan. Bottelen in flessen of een fust afvullen maakt niet uit.

Dund

Nou met bottelen in een fust bedoel ik meer dat systeem wat ze in Amerika toepassen. Dan bottelen ze in het fust. Vervolgens carboniseren en dan ijskoud in flessen bottelen. Je hebt dan helemaal geen gist in de fles. Persoonlijk lijkt me dit nogal omslachtig en ingewikkeld. Het is dan wel weer leuk dat je bier kraakhelder is.

Dan denk ik dat het bottelvat toch het beste is voor mij. Met dat pipetje is niet voor mij weggelegd.

Toine

Hi,
Ik overweeg ook een SS Brewtech aan te schaffen, de 14 gallon versie. Ik ga voor een klimaatkast eromheen, geen Temp Control. Klimaatkast lijkt me eenvoudiger en minder inspanning dan een temp control (bak met ijs en pompje vind ik nogal intensief qua temperatuurbeheer).
Ik heb echter hierover nog een vraag. Misschien weten jullie dat. Een van de voordelen van deze CCT is het lageren onder druk. Nu heb ik op dit forum gevonden dat onder druk lageren het voordeel heeft:
- helderder bier
- hogere eindvergistingtemperatuur  dus snellere rijping / lagering
- minder estervorming
- mogelijkheid tot bottelen vanuit de CCT met gecarboniseerd bier, dus vrijwel meteen geschikt voor consumptie (dmv bottelpistool oid)
- bottelen zonder vrije val

Vergeet ik iets? Nog meer?
Grt Toine.

Dund

Ik heb gelezen dat de Ss brewtech CCT tot 5 psi kan. Maar is dat wel genoeg om lekker gecarboniseerd bier te hebben?

Vergelijkbare Topics (7)

31707

Reacties: 7
Gelezen: 2400

27788

Reacties: 79
Gelezen: 33193

38134

Reacties: 5
Gelezen: 1709

36703

Reacties: 5
Gelezen: 1519

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.