Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoe maak ik van mijn porter alsnog een succes?

Gestart door rajd, 15-03-2015 11:32 u

Vorige topic - Volgende topic

rajd

Vandaag 3 weken geleden heb ik een porter gebrouwen. Prima brouwdag gehad en inmiddels is de vergisting achter de rug. Het resultaat, daar ben ik wat minder blij mee.

De vergistingsgraad is niet bijzonder hoog te noemen - ik ben begonnen op SG 1065 en geëindigd op 1018. Als gist heb ik (een vers zakje) US05 gebruikt; 1 zakje op 13l, ruimschoots genoeg volgens Mr. Malty; mijn gistkast heb ik constant gehouden op 18C. Aan het eind van de hoofdgisting (SG 1022) heb ik nog een kleine suikeroplossing toegevoegd (175gr. suiker). Ik vind het biertje nogal dunnetjes, waterig smaken. Da's wellicht ten dele een gevolg van de wat magere vergisting. Niet vies, maar niet wat het zou moeten zijn.

Ik vraag me dus af hoe ik dit biertje alsnog lekker kan maken. Enerzijds denk ik aan het toevoegen van iets met smaak (bijv. lageren op eik, cacaonibs of koffiebonen), maar of dat voldoende gaat het doen? Het zal wat waterig blijven. Zou ik het bier nog wat kunnen inkoken? En dan bottelen met verse bottelgist? Of is dat een bezopen idee?

Bedankt :)

Ansius

Kunstgrepen maken het vaak niet beter bij een bier wat goed is gebrouwen.
Heb je enig idee waarom het resultaat tegen valt?

Ik bedoel waarom valt de vergisting tegen?

Dirtbag

Het inkoken is een bezopen idee omdat als eerste de alcohol zal verdampen :)

Kun je het volledige recept plaatsen? Dan kan er meegedacht worden :)

Een suikertoevoeging zal sowieso er voor zorgen dat het bier wat dunner smaakt, je krijgt namelijk wel alcohol maar geen smaak uit de suiker.

db

Henielma

Je had er inderdaad beter geen suiker bij kunnen doen maar aan het einde je vergistingstemperatuur op laten lopen naar bijvoorbeeld 21 ºC.

Een porter is een bier met best wel een redelijke body dus 1022 had helemaal niet verkeerd hoeven te zijn. Engelse bieren hebben vaak een lage vergistingsgraad.

Nu zou je wat eikensnippers kunnen toevoegen. Past wel bij een donker bier. 

rajd

Citaat van: ANSIUS op 15-03-2015  11:46 uKunstgrepen maken het vaak niet beter bij een bier wat goed is gebrouwen.
Heb je enig idee waarom het resultaat tegen valt?

Ik bedoel waarom valt de vergisting tegen?

Nee geen idee eigenlijk. Ik maak toch wel regelmatig gebruik van de US05 en ben betere resultaten gewend. Een SVG van 80 ~ 85% is me niet vreemd met deze gist. Zo heb ik bijv. 2x een RIS gemaakt (c.q. een stuk zwaarder dan een porter), 1x zelfs 17l met 1 zakje en prima resultaten behaald. Zodoende mijn verwachting dat een kleinere, lichtere batch geenszins bezwaarlijk mag zijn voor deze gist en dus een prima resultaat zou moeten opleveren. Ik gebruik de US05 altijd zo rond de 18C, vind ik persoonlijk het lekkerst...

rajd

Citaat van: Dirtbag op 15-03-2015  11:51 uHet inkoken is een bezopen idee omdat als eerste de alcohol zal verdampen :)

Kun je het volledige recept plaatsen? Dan kan er meegedacht worden :)

Een suikertoevoeging zal sowieso er voor zorgen dat het bier wat dunner smaakt, je krijgt namelijk wel alcohol maar geen smaak uit de suiker.

db

Dat had ik kunnen weten :-).

Ik zal het recept straks even opsnorren, dat heb ik op een andere computer staan. Komt er dus aan.

De suiker komt overigens uit het originele recept (hier ergens van het forum gevist, was een prijswinnend recept, ik heb enkel voor een rudimentair andere gist gekozen). Ik vraag me wel af of het verschil tussen 1022 en 1018 heel erg proefbaar is - dat lijkt me slechts een subtiel verschil te maken en niet het verschil tussen vol van smaak of dunnetjes? Of zie ik dat verkeerd?

rajd

Citaat van: Henielma op 15-03-2015  11:59 uJe had er inderdaad beter geen suiker bij kunnen doen maar aan het einde je vergistingstemperatuur op laten lopen naar bijvoorbeeld 21 ºC.

Een porter is een bier met best wel een redelijke body dus 1022 had helemaal niet verkeerd hoeven te zijn. Engelse bieren hebben vaak een lage vergistingsgraad.

Nu zou je wat eikensnippers kunnen toevoegen. Past wel bij een donker bier.

De 1022 vond ik ook wat dun van smaak. Ik twijfelde nog of ik wel of niet de suiker toe zou voegen, ik bedacht me toen dat het resultaat nog niet helemaal top was, maar dat ik ook het recept nog niet volledig had gevolgd. Zodoende de poging ;). Wellicht dat mijn "meting" (proeven) ook wat subjectief is, ik ben redelijk sterke smaken gewend geraakt.

Eikensnippers zou inderdaad een idee zijn - genoeg op voorraad ;). Cacoa of koffie geen goed idee? Ik heb nl. meerdere bieren op eikensnippers op voorraad. Wel lekker hoor, enkel omwille het variëren?

rajd

Overigens bedankt voor de moeite van het antwoorden, wordt ten zeerste gewaardeerd :)

Henielma

Met koffie zou je ook nog iets kunnen doen. William heeft deze wel eens koud toegevoegd dacht ik me te herinneren.
Je zou wat bonen kunnen pletten en deze toevoegen tijdens de nagisting. Of eerst een sterk extract maken (koffie zetten) en dit toevoegen.

rajd

Ik vrees dat ik mijn recept niet meer ga oplepelen - ik kan het niet meer terugvinden BrouwHulp. Op de brouwdag heb ik stroomuitval gehad (had niets te maken het brouwen overigens), BrouwHulp stond nog open, ik vermoed dat er pas opgeslagen wordt bij het afsluiten van de applicatie?

Anyhow, het recept is een kopie van http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,23101.msg352628.html#msg352628 met 3 verschillen:
- US05 ipv 2308
- (Nog) geen espresso an cacao toegevoegd

Oscar

Citaat van: rajd op 15-03-2015  11:32 uDe vergistingsgraad is niet bijzonder hoog te noemen - ik ben begonnen op SG 1065 en geëindigd op 1018.

Daar is niets mis mee... Als dit bier klaar is dan gewoon lageren en bottelen. Je extra suikergist is gewoon een domme actie geweest en maakt het bier dunner. In vervolg gewoon eerst vragen als je het niet weet.
Voor nu gewoon bottelen! En leren van je fouten!  ;)

rajd

Citaat van: Oscar op 15-03-2015  19:51 uDaar is niets mis mee... Als dit bier klaar is dan gewoon lageren en bottelen. Je extra suikergist is gewoon een domme actie geweest en maakt het bier dunner. In vervolg gewoon eerst vragen als je het niet weet.
Voor nu gewoon bottelen! En leren van je fouten!  ;)

Haha ja uiteraard, daar zijn we hier voor.

Maar toch, het recept (zie link) bevatte ook suiker, gezien het feit dat deze een prijs heeft gewonnen en het verschil slechts 4 SG punten betreft zou ik denken dat het effect van de extra suiker nogal beperkt is? Voor wat het waard is: ik heb de suiker opgelost in een minimale hoeveelheid water, dit om een te grote verdunning te voorkomen. Dat is toch iets wat ik me een beetje af blijf vragen: kan deze beperkte toevoeging (150 g suiker, zo'n 4% van de stort, in naar schatting zo'n 150 ml water) zo'n groot effect hebben? Mijn vermoeden zou zijn dat het sowieso al een wat dun brouwsel is (hoewel ik daar geen directe aanleiding toe zie).

Vergelijkbare Topics (7)

43369

Reacties: 1
Gelezen: 828

37054

Reacties: 92
Gelezen: 20625

17948

Reacties: 22
Gelezen: 13071

17023

Reacties: 10
Gelezen: 4748

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.