Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ik wil een HERMS gaan bouwen...

Gestart door BRAAF bier, 21-02-2015 15:31 u

Vorige topic - Volgende topic

BRAAF bier

Zoals de titel zegt.

Ik wil van mijn 2 pan systeem een 3 panssysteem gaan maken (50 L fusten).
Ook wil ik van al mijn koper af en enkel nog RVS gaan gebruiken, ook mijn platenkoeler gaat de deur uit.
Op het forum is al veel te vinden betrefts HERMS systemen maar ik wil het denk ik toch nog net iets anders doen..
Om te beginnen ben ik nog op zoek naar 1 spiraal voor in de HLT. Ik zie her en der bijzonder mooie spiralen voorbij komen maar weet niet zo goed waar ik moet beginnen. Hoe groter hoe beter? Hoe dunner de buis hoe sneller het verwarmt? Zijn er bepaalde richtlijnen voor de spiraal in de warm water tank? Voor een optimaal resultaat?

En is het een vereiste om 2 pompen te gebruiken in een HERMS systeem of zou 1 pomp voldoen? Zijn er ook mensen hier die de eBay pompjes gebruiken in hun systeem?

Voorlopig laat ik het even hierbij. Maar ik zit nog vol met vragen...

Zooms

Hallo Braaf!

Ik gebruik een solarpompje van ebay om mijn warmwater door de warmtewisselaar te pompen. (ik gebruik dus wel een platenwarmtewisselaar). Deze pomp dient tevens om mijn spoelwater van de HLT in de MLT te pompen.

Als je een spiraal gebruikt kan je met één pomp af. Je moet dan alleen wel bedenken hoe je het spoelwater in de MLT krijgt.

Succes met bouwen. We zien de updates wel verschijnen.

Ronald

koffie

Onze installatie is gebaseerd op het HERMS principe, maar is geen vaste opstelling.
De maischton is een 60 liter gistvat. Hierin zit een filterheks gemonteerd. Vervolgens word het wort rondgepompt door een 24V solarpompje. Als warmwaterpan hebben we een fust van 50 liter. Hierin zit een dubbele RVS bierspiraal (Ik gok zo eentje : https://tapclean.nl/index.php?item=spiraal-rvs-20-meter-8_5_9_5mm&action=article&group_id=10000245&aid=12224&lang=nl#.VOo6RfnF-og ).
Vervolgens aan het eind van de spiraal een silliconen slang welke gewoon via de bovenkant van de mainschton in het beslag hangt.
Meten van de temperatuur doen we met een zgn fishtank DS18B20 sensor.

Voor de 'aansturing' heb ik een simpel kastje gemaakt:

De temperatuursensor kan losgekoppeld worden van het kastje, de andere stekker is de stroomaanvoer naar het solarpompje. Op het kastje zit nog een aan/uit knopje voor het pompje.
Door zowel het pompje als de sensor los te kunnen koppelen, kan ik het vat makkelijk van zijn plek weghalen en schoonmaken.

Zowel de pomp als de display kunnen een range van 12 tot 24 volt hebben, bij toeval kreeg ik een voeding welke instelbaar is van 12 tot 24 volt. We kunnen het pompje dus ook nog meer of minder vermogen geven.

Misschien dat je wat hebt aan onze setup ? :)

BRAAF bier

Zeker Koffie! Dank voor je bericht.
Zijn de spiralen in mijn post te klein om te verwarmen denk je?

rajd

Citaat van: koffie op 22-02-2015  21:37 uOnze installatie is gebaseerd op het HERMS principe, maar is geen vaste opstelling.
De maischton is een 60 liter gistvat. Hierin zit een filterheks gemonteerd. Vervolgens word het wort rondgepompt door een 24V solarpompje. Als warmwaterpan hebben we een fust van 50 liter. Hierin zit een dubbele RVS bierspiraal (Ik gok zo eentje : https://tapclean.nl/index.php?item=spiraal-rvs-20-meter-8_5_9_5mm&action=article&group_id=10000245&aid=12224&lang=nl#.VOo6RfnF-og ).
Vervolgens aan het eind van de spiraal een silliconen slang welke gewoon via de bovenkant van de mainschton in het beslag hangt.
Meten van de temperatuur doen we met een zgn fishtank DS18B20 sensor.

Voor de 'aansturing' heb ik een simpel kastje gemaakt:

De temperatuursensor kan losgekoppeld worden van het kastje, de andere stekker is de stroomaanvoer naar het solarpompje. Op het kastje zit nog een aan/uit knopje voor het pompje.
Door zowel het pompje als de sensor los te kunnen koppelen, kan ik het vat makkelijk van zijn plek weghalen en schoonmaken.

Zowel de pomp als de display kunnen een range van 12 tot 24 volt hebben, bij toeval kreeg ik een voeding welke instelbaar is van 12 tot 24 volt. We kunnen het pompje dus ook nog meer of minder vermogen geven.

Misschien dat je wat hebt aan onze setup ? :)

Excuus dat ik deze thread even misbruik, echter, ben je tevreden over deze setup? Ik erger me al tijden aan de onnauwkeurigheid van het maischen m.b.v. een fust en een gasbrander; bovenstaande setup heb ik in mijn hoofd al meerdere malen gebouwd (enige verschil is dat ik een koelbox als warm water vat in dacht te gaan zetten).

koffie

Citaat van: BRAAF bier op 22-02-2015  23:42 uZeker Koffie! Dank voor je bericht.
Zijn de spiralen in mijn post te klein om te verwarmen denk je?
Dat durf ik niet te beweren. Ik denk dat er wel een paar op het forum rondlopen die er een berekening op los kunnen laten. De spiraal die ik gebruik 'hadden we toevallig liggen'. Dus daar is niet wetenschappelijk over nagedacht :P

Citaat van: rajd op 23-02-2015  00:04 uExcuus dat ik deze thread even misbruik, echter, ben je tevreden over deze setup? Ik erger me al tijden aan de onnauwkeurigheid van het maischen m.b.v. een fust en een gasbrander; bovenstaande setup heb ik in mijn hoofd al meerdere malen gebouwd (enige verschil is dat ik een koelbox als warm water vat in dacht te gaan zetten).

Heel eerlijk gezegd denk ik dat roeren in een pan betere temperaturen oplevert dan de manier die wij nu doen.
Maar dat komt vooral door de manier van wort terugpompen in het vat. We gebruiken een pompje op 24V welke door een flinke spiraal moet, er komt dus geen stevige straal uit of zo.
Tegenwoordig plaatsen wij de terugloop zo dat we zichtbaar het wort en mout zien woelen op de plek van de temperatuursensor. Vervolgens sturen we op die temperatuur. Als De uitloop stabiel op de gewenste temperatuur is, gaan we er vanuit dat het hele beslag dat dan ook is :)
Wellicht dat een zwaardere pomp, een 2e pomp in serie of een kortere spriaal een snellere doorstroom zou opleveren wat voor een betere homogene temperatuur kan zorgen ?

Shaka

Citaat van: koffie op 23-02-2015  04:46 uDat durf ik niet te beweren. Ik denk dat er wel een paar op het forum rondlopen die er een berekening op los kunnen laten. De spiraal die ik gebruik 'hadden we toevallig liggen'. Dus daar is niet wetenschappelijk over nagedacht :P

Heel eerlijk gezegd denk ik dat roeren in een pan betere temperaturen oplevert dan de manier die wij nu doen.
Maar dat komt vooral door de manier van wort terugpompen in het vat. We gebruiken een pompje op 24V welke door een flinke spiraal moet, er komt dus geen stevige straal uit of zo.
Tegenwoordig plaatsen wij de terugloop zo dat we zichtbaar het wort en mout zien woelen op de plek van de temperatuursensor. Vervolgens sturen we op die temperatuur. Als De uitloop stabiel op de gewenste temperatuur is, gaan we er vanuit dat het hele beslag dat dan ook is :)
Wellicht dat een zwaardere pomp, een 2e pomp in serie of een kortere spriaal een snellere doorstroom zou opleveren wat voor een betere homogene temperatuur kan zorgen ?
Beweer je nou daadwerkelijk dat de HERMS voor minder constante en exacte maisch temperaturen zorgt dan bij de traditionele POV (Pan Op Vuur)? Na het lezen van dit bericht is mijn twijfel om ook een HERMS-achtig te gaan maischen aardig afgenomen.
Ligt het er niet aan waar je de thermometer plaatst? Als deze gewoon in het beslag zit, dan verwarmt de warmwaterketel toch gewoon zodanig dat de juiste temperatuur wordt behaald? Ik denk dat 80 graden makkelijk haalbaar moet zijn met een spiraal in water van 99 graden?

Oxhead

Citaat van: Shaka op 23-02-2015  18:39 uBeweer je nou daadwerkelijk dat de HERMS voor minder constante en exacte maisch temperaturen zorgt dan bij de traditionele POV (Pan Op Vuur)? Na het lezen van dit bericht is mijn twijfel om ook een HERMS-achtig te gaan maischen aardig afgenomen.
Ligt het er niet aan waar je de thermometer plaatst? Als deze gewoon in het beslag zit, dan verwarmt de warmwaterketel toch gewoon zodanig dat de juiste temperatuur wordt behaald? Ik denk dat 80 graden makkelijk haalbaar moet zijn met een spiraal in water van 99 graden?

Met een goed geisoleerde maischketel bereik je hetzelfde als met welke herms dan ook, en dat zonder pompen slangen e.d. De lol van een herms zit vooral in het bouwen denk.

Neetje

Citaat van: Shaka op 23-02-2015  18:39 uBeweer je nou daadwerkelijk dat de HERMS voor minder constante en exacte maisch temperaturen zorgt dan bij de traditionele POV (Pan Op Vuur)?

Citaat van: koffie op 23-02-2015  04:46 uHeel eerlijk gezegd denk ik dat roeren in een pan betere temperaturen oplevert dan de manier die wij nu doen.

Valt mij op dat de temperatuur bij hoge stort niet overal gelijk is zodra warmte wordt toegevoerd. Meet temperatuurverschillen indien ik niet voldoende roer.
Met een spiraal zal het verschil wel minder zijn.

koffie

Citaat van: Shaka op 23-02-2015  18:39 uBeweer je nou daadwerkelijk dat de HERMS voor minder constante en exacte maisch temperaturen zorgt dan bij de traditionele POV (Pan Op Vuur)? Na het lezen van dit bericht is mijn twijfel om ook een HERMS-achtig te gaan maischen aardig afgenomen.
Dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat het bij onze setup zo lijkt.
Gedeeltelijk is dat ook te wijten aan de sensor die vrij diep onderin zit. Bij een POV setup hang je vaak een thermometer in het bovenste gedeelte, en heb je geen flauw idee van de temperatuur onderin ;)

Zooms

Citaat van: Oxhead op 23-02-2015  19:27 uMet een goed geisoleerde maischketel bereik je hetzelfde als met welke herms dan ook...

Ik HERMS mét een goed geïsoleerde maischketel. Dat is zonder meer aan te raden. Jouw idee is dat een HERMS altijd een niet geïsoleerde ketel betreft: dat is een foutieve aanname!

CiteerDe lol van een herms zit vooral in het bouwen denk.
Erg mee oneens! De lol zit hem OOK in het volledig beheersen van je proces, en daar ben ik heel erg tevreden mee!

Oxhead

Citaat van: Zooms op 24-02-2015  12:02 uIk HERMS mét een goed geïsoleerde maischketel. Dat is zonder meer aan te raden. Jouw idee is dat een HERMS altijd een niet geïsoleerde ketel betreft: dat is een foutieve aanname!
Hoe kom je er bij dat mijn idee is dat een herms altijd een niet geisoleerde ketel heeft? :weetniet:

Citaat van: Zooms op 24-02-2015  12:02 uErg mee oneens! De lol zit hem OOK in het volledig beheersen van je proces, en daar ben ik heel erg tevreden mee!

Ook met een andere brouwopstelling kan je het proces volledig beheersen!
Die halve of hele graad daling tijdens een gemiddelde temperatuurrustperiode maakt niet het verschil.
 :brouwen:

Zooms

Citaat van: Oxhead op 24-02-2015  19:08 uHoe kom je er bij dat mijn idee is dat een herms altijd een niet geisoleerde ketel heeft? :weetniet:

Omdat je zelf een HERMS tegenover een geïsoleerde brouwketel zet, alsof het een het ander uitsluit.

Citaat van: Oxhead op 24-02-2015  19:08 uOok met een andere brouwopstelling kan je het proces volledig beheersen!
Die halve of hele graad daling tijdens een gemiddelde temperatuurrustperiode maakt niet het verschil.
 :brouwen:

Je bent kennelijk  geen voorstander van een HERMS, want je wil wel heel graag duidelijk maken dat een HERMS een nutteloos overbodig ding is. Natuurlijk maakt een halve graad niet zo uit, maar er zijn hele andere redenen waarom iemand voor een HERMS wil kiezen. Hier is de vraag van een forumlid hoe hij van een twee pans systeem een HERMS kan maken. Hou het bij het onderwerp en help de vraagsteller bij het vinden van het antwoord op zijn vraag!

BRAAF bier

Als nu iedereen zo fanatiek op mijn vragen kan reageren, iedereen blij.

DenMaarten

Hoi Braaf,

Ik heb een opstelling gemaakt met twee eBay pompjes van 12 Volt. Een voor het rondpompen van het warm water en een voor het rondpompen van het wort. Het wort gaat aan de onderkant van de ketel via een wortverzamelpijp door een huiddoorvoer de ketel uit.

De warmwater ketel is een elektrische weckketel van 1800 Watt waar ik een extra 1000 Watt dompellaar in heb hangen. Beide vloeistoffen lopen door een 24 plaats warmte wisselaar. Opwarmen gebeurd met 0,5 - 1 graad per minuut en het verschil in temperatuur tussen beide ketels is 0,7 graad.

Ik stuur op de warmwater ketel (met een Arduino brouw controller net zoals Zooms). Alleen tijdens het opwarmen stuur ik op 2 ipv 0,7 graad hoger. Dit om te voorkomen dat het laatste stukje van het opwarmen te lang duurt. Het meten van de temperatuur doe ik in beide ketels onderin net na de uitlaat. Ik heb al met verschillende thermometers nagemeten maar de temperatuur is overal ongeveer gelijk.

BRAAF bier

Aan de HERMSERS onder ons.

Ik zie bij veel HERMS systemen een thermometer bij 'water uit' zitten. Het water in de HLT wordt natuurlijk gecirculeerd, van onder naar boven.
Maar is de temperatuur van het water uit gelijk aan de maisch temperatuur? Of meten jullie die ook nog apart in de maischketel?

Cheers.

John

Ik meet water in hlt én in maischketel. Water in hlt is ongeveer 2 ºC hoger dan in beslag: je zult wat temp. verlies in leidingen hebben is mijn ervaring. Eea ligt ook een beetje aan pompsnelheid: lagere  snelheid zorgt voor wat hogere temp. van beslag.

DenMaarten

Ik meet ook de maischtemperatuur maar stuur het warm water

John

Citaat van: DenMaarten op 18-03-2015  23:28 uIk meet ook de maischtemperatuur maar stuur het warm water
Ik ook. Ik wil alleen niet een te hoge temp. in hlt: denk dat de enzympjes in de warmtewisselaar (rvs spiraal) dat niet fijn vinden. Ik zal dus altijd proberen verschil zo klein mogelijk te houden.

DenMaarten

Citaat van: John op 18-03-2015  23:33 uIk ook. Ik wil alleen niet een te hoge temp. in hlt: denk dat de enzympjes in de warmtewisselaar (rvs spiraal) dat niet fijn vinden. Ik zal dus altijd proberen verschil zo klein mogelijk te houden.

Ik werk niet met een spiraal maar met een warmtewisselaar. Het verschil is bij mij 0,7 graad. Werkt prima, ik neem dit als basis en pas eventueel de temperatuur stappen van het recept aan om meer of minder vergistbare suikers te krijgen. Maar volgens mij maakt bv 0,5 graad afwijking niet het verschil. Een stabiele temperatuur lijkt me belangrijker.

John

Hoe doe je dat dan met warmtewisselaar. Heb dat al eerder gelezen maar kan er geen voorstelling van maken.
Denk dat ik het door heb.

DenMaarten

Citaat van: John op 18-03-2015  23:42 uHoe doe je dat dan met warmtewisselaar. Heb dat al eerder gelezen maar kan er geen voorstelling van maken.
Denk dat ik het door heb.

De warmtewisselaar staat rechtop tussen mijn beide ketels. Het water wordt door de ene kant van de wisselaar gepompt en komt weer terug in de waterketel. Zo ook het wort. Deze wordt ook rondgepompt.

Belangrijk is wel dat je in het begin de wisselaar goed ontlucht door de schudden en te kloppen tijdens het rondpompen voor een optimale warmte overdracht.

Omdat de wisselaar twee gescheiden helften heeft komen wort en water niet met elkaar in aanraking maar kan wel de warmte over gedragen worden. Google maar eens op warmtewisselaar voor een plaatje dan wordt het helemaal duidelijk denk ik [emoji4]

John

Zoals ik al zei: heb hem al door. Ik gebruik ook zo'n ding om te koelen. Vind de start (draaien om de lucht eruit te krijgen) verre van ideaal. Uiteindelijk werkt het wel.

Maartennijhof

Je kunt de warmtewisselaar ook prima in het warmwatervat monteren. Zo zal je geen enkel warmteverlies hebben. (ie ook brouwtv11) een solar pompje om het warme water in tegenstroom te pompen kun je dan zelfs in het water leggen en direct op een van de ingangen monteren.

Vergelijkbare Topics (7)

32000

Reacties: 10
Gelezen: 2922

17794

Reacties: 26
Gelezen: 11248

22745

Reacties: 8
Gelezen: 4086

44248

Reacties: 70
Gelezen: 6007

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.