Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Zelf biertap maken!

Gestart door blefke, 03-02-2015 17:59 u

Vorige topic - Volgende topic

blefke

Heb mij net even voorgesteld en daar aangegeven dat ik zelf gaar een biertap wil maken.
Ik heb zelf thuis een natte koeler waar 12 liter water in kan.
Deze functioneert perfect en gebruik ik regelmatig met feestjes of grote bbq's bij ons thuis.
Heb in het begin wel wat problemen gehad met o.a. de druk en een goed glas bier kunnen tappen.
Dit probleem is echter opgelost door het gebruiken van een compensator kraan.

Ik wil een biertap maken die gekoeld moet worden met ijsblokjes.
Gewoon heel simpel.
Ik gebruik maken van een grote koelbox, spiraal erin en vullen met water en ijsblokjes.

De biertap wil ik gebruiken als we naar festivals gaan.
Met zijn allen bier drinken bij de caravan en tent ;-)

In principe heb ik alles thuis om een tapinstallatie zelf te maken.
Alleen moet ik een koelspiraal heb ik niet.

Mijn vraag aan jullie is, kan ik een biertap maken die koelt d.m.v. ijsblokjes.
Welke koelspiraal  ( lengte en diameter) heb ik nodig.

Blefke

Hoppenbrouwers

Denk dat dat wel kan. Je gaat vanuit je van met een slang door een grote doos of vat. Die vul je met ijsblokjes en aan de andere kant tap je af. Als je alleen met ijsblokjes koelt denk ik dat het af hangt van de ruimte die je hebt. Hoe langer hoe beter (althans hoe koeler). Maar of dit de effectiefste manier is voor de zomer betwijfel ik.

blefke

De koeler maken is het probleem niet, maar krijg ik het bier ook koud ;-)

Mijn natte koeler vormt ijs om de koelleiding, waardoor het bier koud wordt.
Met ijsblokjes en water, wordt het weliswaar koud in de koeler maar of dit koud genoeg is vraag ik mij af.
Het bier heeft natuurlijk tijd nodig om van omgeving temp af te koelen naar een goudglas bier, maar hoeveel meter koelleiding zou je dan minimaal nodig moeten hebben.

Blefke

wilbertd

'Natte koeler ' was dat voor een ding?
(Ik zou ook wel een buiten tap willen hebben)

Hoppenbrouwers

Citaat van: blefke op 03-02-2015  19:14 uHet bier heeft natuurlijk tijd nodig om van omgeving temp af te koelen naar een goudglas bier, maar hoeveel meter koelleiding zou je dan minimaal nodig moeten hebben.
Als je het op de door jou aangegeven manier wil doen is dat van meerdere variabelen afhankelijk.

1 Hoeveel liter per uur/minuut moet er door de leiding?
2 hoe dik kan/wordt de leiding die je wil nemen?
3 hoe koud wil je je bier hebben?

Als je op safe wil spelen kun je de leiding altijd 30m lang maken, moet het vast mee lukken. Maar dan heb je wellicht eerst een vat nodig om alleen al de leiding te vullen...

Puck

Citaat van: blefke op 03-02-2015  17:59 uMijn vraag aan jullie is, kan ik een biertap maken die koelt d.m.v. ijsblokjes.

Al op Youtube gekeken? Of op Instructables? Of gewoon op Google?  ;) Zoek op Beer jockey box  :proost:

blefke

@Puck,
Dat heb ik inderdaad gedaan.
Verschillende filmpjes bekeken op Youtube (beer jocky box), maar wat ik mij afvraag werkt het ook naar behoren.
Tuurlijk functioneert het, maar wordt het koud genoeg ( 30 meter leiding is natuurlijk mat lang) en welke diameter leiding heb ik nodig.
Ik drink bier graag koud tussen de 4 en 5 graden.
Het is de bedoeling om max 20 personen te voorzien van bier.
De tap zal du niet continu lopen.
Tevens wil gebruik maken van een compensator kraan, kun je zo wie zo niet mee doortappen.
Heb gisteren nog een filmpje gezien waar de hele koelbox gevuld wordt met ijs.
Mijn koeler vormt een laag ijs om de leiding, dus dat lijkt er een beetje op.
Vraag mij alleen af of dit voldoende is en voor hoe lang ( tijd)

bierhenkie

Citaat van: wilbertd op 03-02-2015  21:08 u'Natte koeler ' was dat voor een ding?
(Ik zou ook wel een buiten tap willen hebben)
Dat is gewoon een ouderwetse tap, met de spiraal in een bak water, welke door een compressor gekoeld wordt.

Sander van Dijk

Citaat van: blefke op 04-02-2015  08:56 uIk drink bier graag koud tussen de 4 en 5 graden.

Ga je ook zelf bier brouwen? Pils drink ik ook graag koud, maar veel bovengistende bieren drink ik liever rond de 10ºC en dat is ook gebruikelijk bij veel speciaal bieren. 

koffie

Het helpt natuurlijk erg mee als je je fustje ook al een dag van tevoren volledig gekoeld hebt, en onderweg ook nog eens isoleert met een zogenaamde kegsleeve.

Vergelijkbare Topics (7)

14555

Gestart door Hopmans

Reacties: 113
Gelezen: 43986

27990

Reacties: 13
Gelezen: 9836

44358

Reacties: 24
Gelezen: 2406

10655

Reacties: 18
Gelezen: 14641

3964

Reacties: 24
Gelezen: 22343

09-06-2011 11:30 u
door orangeloo

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.