Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Advies giststarter met half opgebold zakje Wyeast 1056

Gestart door Frans Maarkelsbier, 04-09-2014 07:43 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

De foto laat mooi het verschil in kleur zien tussen een actieve en niet-actieve giststarter.

Frans Maarkelsbier

Jaques... er vormt zich veel schuim op de rechtse Erlenmeyer maar er is geen beweging te zien in het waterslot. Ik houd hem nu sinds gisterenmiddag in de gaten maar geen enkele blub. Wel komt er een dike witte laag op de bodem.

Ik zou verwachten dat er toch beweging in het waterslot te zien zou moeten zijn?

Wellicht heb jij hierop een antwoord?

William

Citaat van: Frans Maarkesbier op 06-09-2014  08:01 uJaques... er vormt zich veel schuim op de rechtse Erlenmeyer maar er is geen beweging te zien in het waterslot. Ik houd hem nu sinds gisterenmiddag in de gaten maar geen enkele blub. Wel komt er een dike witte laag op de bodem.

Ik zou verwachten dat er toch beweging in het waterslot te zien zou moeten zijn?

Ik denk dat je in de rechter erlenmeyer geen schuim ziet door gistactviteit maar schuim door koolzuur dat niet oplosbaar is. Na mengen met moutextract (warmer?) en roeren zal het koolzuur minder oplosbaar zijn en met roeren creeer je nog meer schuim.

Wat was de temperatuur van het extract dat je hebt toegevoegd?

Waarschijnlijk is in de linker erlenmeyer de vergisting in de koelkast nog langzaam doorgegaan waardoor er koolzuur oplost in het wort.

De witte laag is gist en/of eiwit wat uitzakt maar dit zal straks weer mengen als de giststarter op gang komt en koolzuur gaat produceren.

Frans Maarkelsbier

De temperatuur van de toegevoegde wort was ca. 20 graden.

Ik zie nu wel activiteit in de rechtse Erlenmeyer maar het waterslot beweegt niet.
Dus neem ik aan dat de gist nog steeds actief is.

Ook lees ik dat je giststarter minimaal 1 liter moet zijn omdat anders de gist te weinig voedingstof zou hebben.

Ik hem een halve liter gebruikt met 50 gram moutextract. Wellicht dat daar het verschil ligt?

Voor de eerste keer ben je voorzichtig en
hoop je maar dat alles goed gaat en je brouwdag niet
verprutst door een giststarter erbij te doen zonder dat het resultaat heeft.

Jacques

Citaat van: Frans Maarkesbier op 06-09-2014  08:01 uJacques... er vormt zich veel schuim op de rechtse Erlenmeyer maar er is geen beweging te zien in het waterslot. Ik houd hem nu sinds gisterenmiddag in de gaten maar geen enkele blub. Wel komt er een dike witte laag op de bodem.

Het lijkt er op dat deze starter niet erg actief is. Een actieve starter is te herkennen aan schuimvorming, troebelheid en een cremige of grijze kleur. Als je een waterslot gebruikt (en alles goed is afgesloten) dan werkt die.

Ik zou regelmatig gaan zwenken met de Erlenmeyer en deze warm wegzetten.
Heb je een refractometer zodat je het SG in de gaten kunt houden?

Frans Maarkelsbier

Hoi Jaques,

Net 500 ml verse wort met een SG van 1040 toegevoegd aan de tweede afgegoten giststarter.
Temperatuur 20 ºC .
Deze staat nu op de magneetroerder.

Zal morgen eens de SG meten met de refractometer.

De eerste starter ziet er inderdaad uit als koffiemelk in het begin kwam de schuimlaag zowat tot bovenaan de Erlenmeyer.
De schuimlaag zakt nu langzaam weg. Je kunt nog zien tot hoever het schuim is opgekomen in de onderste foto

Frans Maarkelsbier

Effect na ongeveer 4 uur
Veel schuimvorming.

dennisbier

Frans Maarkelsbier

Dank je Dennis voor je reactie... dus straks in de koelkast zetten en deze week nogmaals voorzien van verse wort en dan kan jij zo bij het brouwsel in volgens jou?

Dit is de eerste keer dat ik met zo iets experimenteer en dan is bevestiging van iemand die wat meer ervaring heeft zeer welkom.

Je hopplanten zien er ook schitterend uit... dat wordt wat deze winter!

Proost!

Jacques

Zo te zien is het allemaal goed gekomen. We schrijven het vaker op het forum, maar geduld is een groot goed als het op het brouwen van bier aankomt.

Nu de vergisting goed aan de gang is, hoef je niet meer in de weer met een refractometer. Dat advies gaf ik omdat het aanvankelijk er naar uit zag dat er geen sprake was van vergisting. Nu je heel duidelijk vergisting hebt kun je de starter het beste met rust laten.

dennisbier

Citaat van: Frans Maarkesbier op 06-09-2014  19:40 uDank je Dennis voor je reactie... dus straks in de koelkast zetten en deze week nogmaals voorzien van verse wort en dan kan jij zo bij het brouwsel in volgens jou?

Dit is de eerste keer dat ik met zo iets experimenteer en dan is bevestiging van iemand die wat meer ervaring heeft zeer welkom.

Je hopplanten zien er ook schitterend uit... dat wordt wat deze winter!

Proost!
Ik zet het meestal niet meer terug in de koelkast, na het opstarten.
Meestal timen dat na een tweede trap het wort gereed is.
Nu heb ik een hoeveelheid opgestart in een startertje, zonder 2de trap, die gaat straks bij het wort.

Frans Maarkelsbier

Dinsdag staat de brouwdag op de planning.
Zo tegen 16.00 uur gaan de starters erbij in. 2 x 30 liter van 1065 moet het gaan worden.
Ik ben erg benieuwd hoe de vergisting gaat verlopen.

Frans Maarkelsbier

Vandaag dinsdag 9 sept 9.00 uur
Starter uit de koelkast  en op kamertemperatuur gebracht

Gist voorzien van nieuw wort

Ik geloof dat deze wel actief genoeg is

Ik ben benieuwd naar het verloop van het vergistingsproces!

Jacques

Dat is het resultaat van het in conditie brengen van de gist en het vermeerderen van actieve gistcellen.
Voldoende actieve gist is de sleutel voor een vlotte vergisting en een goed bier!

Frans Maarkelsbier

Dank je voor je goede advies Jacques!
Beide brouwsels staan inmiddels, na 5 uur na het brouwen, vrolijk te pruttelen in de vergistingskast.
Tip volgende keer: een iets grotere erlenmeyer nemen... scheelt denk ik in het overbruisen.

Jacques

Binnen 5 uur aan de gang, dat is snel. Richtlijn is dat de vergisting tussen de 4 en 12 uur aan de gang hoort te komen na het enten. Wanneer de vergisting sneller start heb je te veel gist geënt en later te weinig. Vaak wordt wel voldoende gistcellen geënt maar zijn de cellen niet in goede conditie gebracht...

RobinB

Citaat van: Jacques op 10-09-2014  20:53 uRichtlijn is dat de vergisting tussen de 4 en 12 uur aan de gang hoort te komen na het enten.

Echt een richtlijn is dat natuurlijk niet, maar meer de correlatie met de enthoeveelheid.
Veel van de negatieve effecten van "teveel" enten zijn gestoeld op ongecontroleerd vergisten en gaan heel goed mogelijk niet op voor gecontroleerd vergisten.
Ook kan het zijn dat je bij een normaal adequate enting (niet teveel) van zeer vitale en actieve gist je al activiteit hebt voor die 4 uur, daar is dan ook niks mis mee.

dennisbier

Als er geen geknoei is minder kans op besmetting van je starter.
Altijd doen zou ik zeggen. :biersmile:
Ziet er goed uit!

Had je nog verse wort toegevoegd enkele uren voor de enting op het gistvat?

Jacques

Citaat van: RobinB op 10-09-2014  22:32 uEcht een richtlijn is dat natuurlijk niet, maar meer de correlatie met de enthoeveelheid.
Veel van de negatieve effecten van "teveel" enten zijn gestoeld op ongecontroleerd vergisten en gaan heel goed mogelijk niet op voor gecontroleerd vergisten.
Ook kan het zijn dat je bij een normaal adequate enting (niet teveel) van zeer vitale en actieve gist je al activiteit hebt voor die 4 uur, daar is dan ook niks mis mee.

Deze richtlijn heb ik al heel lang geleden gehoord van een professionele brouwer waar ze toentertijd al aan gecontroleerde vergisting deden (temperatuur gecontroleerd vergisten is een techniek die hobbybrouwers hebben overgenomen van de professionele brouwers).

Frans Maarkelsbier

Hoi Dennis,

Ik heb het zo gedaan:

' s avonds de aangemaakte giststarter uit de koelkast gehaald zodat hij de volgende morgen op kamertemperatuur is.
's avonds 50 g moutextract gemengd met een halve liter gekookt water zodat deze de volgende morgen ook op kamertemperatuur is.

9 uur 's morgens giststarter afgegoten en voorzien van het verse afgekoelde wort.

Alles even op de magneetroerder en na een paar uur bruist de gist de erlenmeyer uit.

's middags giststarter aan bet brouwsel toegevoegd.

dennisbier

Vandaar dat hij binnen de 4 uur aan de gang is dus.  :biersmile:  Heb ik zo vaak.
Niks teveel of te weinig geënt met deze grootte van giststarter.

Het ligt ook wat aan de kopruimte van de giststarter en de weerstand op het waterslot, wanneer hij begint te bluppen.
Als ik 2 x koel is mijn wort meteen 19 graden, net als mijn starter, die ik van tevoren ook voorzie van verse voeding bij aanvang brouwdag.
Geen schok voor de gist, die meteen erop klapt.
Ik heb wel eens bij een koude ondergister, die heel koud stond, dat het echt lang duurde.
Dan durf ik wel te zeggen dat mijn starter te klein was EN het gistvat in de onderste region van de gistspecs zat voor wat betreft de temperatuur. :o

Jeroenth

Had ik dit maar eerder gelezen...   Ik heb begin deze maand een RIS gebrouwen waar ik de WY1056 bij had willen gebruiken. Bij ontvangst van de bestelde mouten en gist bleek de smackpack bol te staan. Zo bol dat activeren niet mogelijk leek. Ik had het vermoeden dat een pot oxi in de doos hiervoor verantwoordelijk was. Ik heb contact opgenomen met de leverancier en deze gaf aan dat de 1056 altijd vrij bol staat. Aangezien de smackpack naar mijn mening toch echt onbruikbaar was en nou niet het goedkoopste item van mijn bestelling heb ik om een nieuw smackpack of geld retour gevraagd. Na wat heen en weer gemail en gemopper van mijn kant heb ik mijn geld retour gekregen. Een nieuwe opsturen zou hetzelfde resultaat hebben volgens de leverancier. Een bekende eigenschap van deze gist dus.
Ik had gelukkig een korrelgist mee besteld, die ik heb gebruikt. Dag van de brouw nog een aantal pogingen gedaan de smackpack te activeren maar dit was echt onmogelijk. Het voedingszakje bleek overgens wel intact. Helaas heb ik niet aan het maken van een starter met de 1056 gedacht.
Weer een les voor een volgende keer.

Jacques

Citaat van: Jeroenth op 16-06-2022  22:02 uHad ik dit maar eerder gelezen...   Ik heb begin deze maand een RIS gebrouwen waar ik de WY1056 bij had willen gebruiken. Bij ontvangst van de bestelde mouten en gist bleek de smackpack bol te staan. Zo bol dat activeren niet mogelijk leek. Ik had het vermoeden dat een pot oxi in de doos hiervoor verantwoordelijk was. Ik heb contact opgenomen met de leverancier en deze gaf aan dat de 1056 altijd vrij bol staat. Aangezien de smackpack naar mijn mening toch echt onbruikbaar was en nou niet het goedkoopste item van mijn bestelling heb ik om een nieuw smackpack of geld retour gevraagd. Na wat heen en weer gemail en gemopper van mijn kant heb ik mijn geld retour gekregen. Een nieuwe opsturen zou hetzelfde resultaat hebben volgens de leverancier. Een bekende eigenschap van deze gist dus.
Ik had gelukkig een korrelgist mee besteld, die ik heb gebruikt. Dag van de brouw nog een aantal pogingen gedaan de smackpack te activeren maar dit was echt onmogelijk. Het voedingszakje bleek overgens wel intact. Helaas heb ik niet aan het maken van een starter met de 1056 gedacht.
Weer een les voor een volgende keer.

In plaats van Wyeast 1056 kun je ook Fermentis US-05 gebruiken. Dezelfde gist maar dan in korrelvorm. Een stuk goedkoper en beter houdbaar...

Jeroenth

Dat is ook de gist die ik uiteindelijk gebruikt heb. En die heeft het prima gedaan. Gister het sg gecontroleerd en hij gaat binnenkort op de fles.

Vergelijkbare Topics (7)

40761

Gestart door MO

Reacties: 9
Gelezen: 1964

15794

Reacties: 8
Gelezen: 3472

26749

Reacties: 17
Gelezen: 5609

1097

Reacties: 4
Gelezen: 11910

22-03-2004 17:07 u
door SiriS
25529

Reacties: 26
Gelezen: 8527

32256

Reacties: 11
Gelezen: 3911

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.