Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Quadrupel met (kleine) Engelse twist

Gestart door TJ, 29-08-2014 14:19 u

Vorige topic - Volgende topic

TJ

Omdat de winter sneller daar is dan je denkt ben ik bezig een winterwarmende quadrupel te bedenken. Tot nu toe heb ik dit ervan gemaakt:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptQuadrupel I
BiertypeQuadrupel
Volume11.0 l
Begin SG1.085 SG
Berekende kleur (Morey)56 EBC
Berekende bitterheid (Rager)40 IBU
Brouwzaalrendement75.0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
10.00 lWater uit Water9.13 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2.520 kgPilsmoutDingemans3 EBC63.5 %
0.595 kgMünchenermoutDingemans17 EBC15.0 %
0.278 kgCrystal moutThomas Fawcett and Sons130 EBC7.0 %
0.119 kgSpecial BDingemans350 EBC3.0 %
0.060 kgChocolademoutDingemans900 EBC1.5 %
0.397 kgBruine basterdsuikerSupermarkt35 EBC10.0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62.0 °C1 min.20 min.2.8 l/kg
Alfa-amylaserust72.0 °C15 min.30 min.2.8 l/kg
Uitmaischen78.0 °C10 min.5 min.2.8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
21.9 gE.K. Goldingbellen6.9%75 min.40.0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11.5 gSafBrew Abbaye (Abbaye)bovengist

Ik heb gezien dat het vaker gebeurt dat Engelse hoppen worden gebruikt in dit soort bieren. Omdat ik nog flink wat crystal heb (en liever niet apart hiervoor direct weer een voorraad continentale caramout ga aanleggen) heb ik bedacht om er op deze manier een quadrupel met Engelse twist van te maken. Ik heb echter nog niet echt ervaring met het maken van donker, zwaar bier en feedback en tips zijn welkom. Een paar dingen:

- Special B is een caramelmout, ik heb de som van de caramouten op deze manier op 10% gezet. Ik wil de special B goed kunnen proeven zonder dat-ie overheerst.
- Bruine basterdsuiker zie ik niet zo vaak in recepten voorbij komen, maar het is suiker en geeft kleur. Of geeft het smaakeffecten waar ik niets van weet?
- Het samenspel tussen maischschema, suiker in de stort en caramouten in de stort in relatie tot de doordrinkbaarheid vind ik wat lastig in te schatten. Ik twijfel ook of er niet minder suiker in moet omdat de Abbaye blijkbaar best ver doorgist.

Waarschijnlijk komt het erop neer dat ik het maar gewoon moet gaan maken om het te ondervinden :brouwen: .

Jacques

Citaat van: TJ op 29-08-2014  14:19 u- Het samenspel tussen maischschema, suiker in de stort en caramouten in de stort in relatie tot de doordrinkbaarheid vind ik wat lastig in te schatten. Ik twijfel ook of er niet minder suiker in moet omdat de Abbaye blijkbaar best ver doorgist.

Waarschijnlijk komt het erop neer dat ik het maar gewoon moet gaan maken om het te ondervinden :brouwen: .

De praktijk is nog altijd de beste leerschool...

Boeken en internet kunnen je een heel eind op weg helpen om bier te leren brouwen maar als het aankomt op dit soort zaken aan komt speelt ook de persoonlijke smaak een factor.

BdeB

Basterdsuiker geeft wel een smaakje (als je er op let). Bij de Lidl verkopen ze rietsuiker (fairtrade) die vrij donker is. Ik heb deze gebruikt om mijn Mc Shouffe te kleuren en denk dat het werkt. 250 gram op 20 liter geeft een mooie bruine kleur.

Vergelijkbare Topics (7)

9173

Gestart door BuBS

Reacties: 1
Gelezen: 2079

16399

Reacties: 12
Gelezen: 3627

44271

Reacties: 3
Gelezen: 830

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.