Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Discussie over biertype nav recept Irish Red Ale

Gestart door homoeccentricus, 14-08-2014 23:59 u

Vorige topic - Volgende topic

homoeccentricus

Dit is een afgesplitst topic.

Citaat van: Jacques op 14-08-2014  23:37 uWater toevoegen is geen probleem. Zeker niet als je dat voor de vergisting doet.

Overigens zie ik op de foto dat je maatglas scheef staat. Voor een goede meting met een hydrometer hoort deze geheel vrij te drijven in je maatglas. Door het scheve maatglas is dat niet het geval...

Een maatglas scheef zetten mag niet, maar anderhalve kilo zelf gebrande donkere karamel in Irish red ale laat je passeren?  ;D

Jacques

Citaat van: homoeccentricus op 14-08-2014  23:59 uEen maatglas scheef zetten mag niet, maar anderhalve kilo zelf gebrande donkere karamel in Irish red ale laat je passeren?  ;D

Dit topic gaat over het begin SG en niet over de samenstelling van het brouwsel...
Dan hoort het begin SG wel op een goede manier bepaald te worden.

Overigens waarom zou je met zelf gebrande caramout geen Irish red kunnen brouwen? Ik ken de specificaties niet van de zelfgebrande mout (maar dat weet Kokkebil waarschijnlijk ook niet...)

Kokkebil

Het leven is al serieus genoeg broeder Willem!

Maar om nog terug te komen op allerlei vastgestelde regeltjes voor verschillende biertypes.

Bij mijn vorig brouwsel heb ik alle restjes mout bij elkaar gegooid (7 verschillende) en alle hoprestentjes gebruikt.
Wilde weer met een schone lei en nieuwe voorraad beginnen.

Resultaat:
Een kraakhelder biertje,schuimkraag van hier tot Tokio en de smaak:
Alsof er een " Engeltje over je tong..."!
Bier was niet aan te slepen bij, vrienden, familie etc.
 :proost: :proost: :proost:

Jacques

Citaat van: homoeccentricus op 15-08-2014  12:09 uGeheel off-topic:

Dus geen caramout maar suiker. Gedurende duizenden, wie weet miljoenen, jaren hebben de Ieren pogingen ondernomen om hun Red Ale te verbeteren. Letterlijk alles hebben ze in hun bier gekapt: rode biet, rozenblaadjes, donkere karamel, gemalen baksteen, tomatenpuree, werkelijk alles. En die vele jaren evolutie, met aanvaarding en verwerping van regels, hebben het Red Ale recept zo uitgepuurd dat nog maar 1 methode wordt gebruikt om de rode kleur te verkrijgen: de toevoeging van kleine hoeveelheden geroosterde gerst.  Dus waarom het werk van al die generaties niet gewoon aanvaarden en er op voortbouwen?

Omdat er als het gaat om bierbrouwen altijd meer wegen zijn die naar Rome Dublin gaan.  :D

Er is altijd ruimte om niet precies volgens een bierstijl te brouwen. Bierstijlen zijn een hulpmiddel en niet dwingend voorgeschreven.

Overigens vond ik op de foto het wort wel lijken op een Irish Red...

homoeccentricus

Dat is de eeuwige semantische discussie van het onderbrengen van een bier in een bepaalde categorie.  Ik gebruik Belgische gist, pilsmout, ik gooi er een paar kilo suiker tegenaan, sinaasappelschil en koriander, maar ik gebruik 30% meer hop dan bij een doorsnee tripel, dus ik brouw een "IPA".  Ik zit in het meer puristische kamp. Ik zoek de kernkenmerken van een bepaald type bier op (bijvoorbeeld hier: http://www.bjcp.org/2008styles/style09.php#1d, probeer die te begrijpen en onder de knie te krijgen, en kan dan eventueel in tweede instantie afwijken van de zuivere definitie. Om een Irish Red Ale te brouwen is er wel meer nodig dan een bier te brouwen waarvan de kleur redelijk rood is.

En om het tegendeel van deze theorie in de praktijk te brengen zal ik elders op dit forum het recept publiceren van mijn "Barely Red IPA".

RobinB

Ben het met je eens vwb de semantische discussie. Een bierstijl heeft een bepaalde definitie en dat heeft hij ten behoeve van de communicatie.
Niet alles is een IPA inderdaad, zeker in deze contreien zijn er veel onterechte (A)IPA's.

Kokkebil

Ik heb de reactie's van homoeccentricus aandachtig gelezen.
Dit lezende begon ik mij af te vragen: Wie heeft eigenlijk ooit categorien bepaald voor bieren en bepaald hoe deze moeten worden gebrouwen!
We kennen allemaal het Reinheitsgebot! Dat was duidelijk bepaald vanuit de " overheid"
ik vind het zo langzamerhand op extremisme gaan lijken!
Wat is puur? Wie bepaald dat?
Misschien een leuke suggestie:
Verander dfe naam van homoecentricus is homocriticus!
 :) :) :)
Pure off topic, I know!

RobinB

Niks extremisme, wat een onzin.

Gewoon communicatie, begrijpen waar je het over hebt wanneer je een bepaalde term gebruikt.

Bijvoorbeeld dat je geen Guinness krijgt wanneer je een blond bestelt... ;D

homoeccentricus

Citaat van: Kokkebil op 16-08-2014  00:14 uWie heeft eigenlijk ooit categorien bepaald voor bieren en bepaald hoe deze moeten worden gebrouwen!

Die categorieen zijn helemaal niet van boven af bepaald. De 'saison', bijvoorbeeld, is de beschrijving van een bepaald type bier dat gebrouwen werd door brouwers in de provincie Henegouwen die een verfrissend zomerbier wilden maken. Een van de belangrijkste kenmerken was en is de zeer hoge vergistingsgraad. Wanneer je nu een saison wil brouwen, "moet" je inderdaad de typische saison-gist gebruiken. Zoniet maak je gewoon iets anders (en niet noodzakelijk minder lekker bier). Maar niemand legt hiervoor regels op.

Brouwers

CiteerWe kennen allemaal het Reinheitsgebot! Dat was duidelijk bepaald vanuit de " overheid"
Klopt, maar weet je ook waarom het in het verleden ingevoerd?
Het is bedacht om concurrentie tussen bakkers en bierbrouwers te voorkomen zodat de prijs van brood laag bleef. Het is niet bedacht om 500 jaar later de gewone man dwars te zitten  ;D

Maar wat betreft het biertype, je kan het ook gewoon een kokkebil red ale noemen. Hoef je aan de puristen ook niet uit te leggen waarom het niet aan "de regeltjes" voldoet. Ik denk trouwens mijn volgende bier (blonde fruitige weizen) eigenlijk ook wel onder het type kokkebil red ale valt  :D

Jacques

Citaat van: homoeccentricus op 16-08-2014  00:34 uDie categorieen zijn helemaal niet van boven af bepaald. De 'saison', bijvoorbeeld, is de beschrijving van een bepaald type bier dat gebrouwen werd door brouwers in de provincie Henegouwen die een verfrissend zomerbier wilden maken. Een van de belangrijkste kenmerken was en is de zeer hoge vergistingsgraad. Wanneer je nu een saison wil brouwen, "moet" je inderdaad de typische saison-gist gebruiken. Zoniet maak je gewoon iets anders (en niet noodzakelijk minder lekker bier). Maar niemand legt hiervoor regels op.

Leuk dat je de saison als voorbeeld neemt. In het boekje Farmhouse Ales van Phil Markowski wordt juist beschreven dat de meeste Belgische brouwers zich niet zo heel druk maken over bierstijlen. Dit in tegenstelling tot de Amerikaanse hobbybrouwers die heel erg in hokjes denken, niet in het het minst door de zeer uitgebreide biertypenindeling bij de Amerikaanse wedstrijden voor hobbybrouwers. En als er bieren zijn die niet in een hopje passen maken ze gewoon een paar hokjes bij... Maar net als mensen zijn bieren niet altijd in hokjes te passen!

RobinB

Je zal je verbazen hoe weinig Amerikaanse brouwers in hokjes denken...
Ieder bier is overigens in een hokje te passen, het is maar net hoe je het wil noemen. :)

Adbrouwt

Citaat van: RobinB op 16-08-2014  18:05 uJe zal je verbazen hoe weinig Amerikaanse brouwers in hokjes denken...
Ieder bier is overigens in een hokje te passen, het is maar net hoe je het wil noemen. :)

Het winterbier hokje heb ik in ieder geval al gevonden.  ;)

Jacques

Citaat van: RobinB op 16-08-2014  18:05 uJe zal je verbazen hoe weinig Amerikaanse brouwers in hokjes denken...

Dat Amerikaanse brouwers veel meer in hokjes denken dan Belgische brouwers is hetgeen Phil Markowski schrijft in zijn boek. Niet zo heel verwonderlijk overigens omdat er een grote variëteit bestaat aan Saison bieren.

En zoals ik al schreef kun je veel hokjes bij maken om unieke bieren in te vangen. Je hebt alleen op den duur wel heel veel hokjes. En je moet steeds hokjes bijbouwen omdat er steeds nieuwe bieren op de markt gebracht worden. Commerciële brouwers willen wel eens buiten de bestaande hokjes om een bier ontwikkelen. Je valt nu eenmaal als brouwerij meer op met een uniek bier dan met het zoveelste in een bepaald biertype. Neemt niet weg dat men ook graag een graantje meepikt van een biertype dat op een bepaald moment populair is.

We zijn ver weg geraakt van een Irish Red Ale waarbij de vraag was of er water toegevoegd kan worden...
Daarom zal ik het topic splitsen.

seed7

Het hele gedoe met bierstijlen heeft wel wat grappigs.

Op het forum van onze oosterburen komt met enige regelmaat de vraag langs hoe ze een bier moeten noemen. Meestal een licht blond bovengistend bier. Met Pale Ale kunnen ze niet uit de voeten, stel je "Blond(e)" voor dan kunnen ze daar ook niet veel mee. Een Helles kunnen ze het ook niet noemen, das een bestaande ondergistende stijl in het zuiden van Duitsland.

Ieder willekeurig biertype nemen, er Amerikaanse hoppen in stoppen en het dan een Amercian... noemen slaat ook nergens op. De Britten importeren al eeuwen Amerikaanse hop, weliswaar niet die citrus dingen, die hebben het toch ook niet ineens over een American Bitter. Helemaal leuk zijn discussies over IPA, waarbij er automatisch van uit gaan dat het over een amerikaanse IPA.

Al die hokjes zijn dus nogal gebonden aan het eigen "denkraam". Hebben de Belgen eigenlijk dit soort classificaties van bieren?

Ingo

RobinB

Citaat van: seed7 op 16-08-2014  22:52 uAl die hokjes zijn dus nogal gebonden aan het eigen "denkraam".

Inderdaad.
Het zijn hokjes voor degenen die een negatieve connotatie hebben bij bierstijlen. Voor de rest zijn het gewoon beschrijvingen.
Ik vind het jammer dat de eerste groep vaak een negatieve stempel er op moet drukken.
Ieder bier is uniek, binnen "een hokje" of niet.

homoeccentricus

Citaat van: Jacques op 16-08-2014  17:44 uLeuk dat je de saison als voorbeeld neemt. In het boekje Farmhouse Ales van Phil Markowski wordt juist beschreven dat de meeste Belgische brouwers zich niet zo heel druk maken over bierstijlen. Dit in tegenstelling tot de Amerikaanse hobbybrouwers die heel erg in hokjes denken, niet in het het minst door de zeer uitgebreide biertypenindeling bij de Amerikaanse wedstrijden voor hobbybrouwers. En als er bieren zijn die niet in een hopje passen maken ze gewoon een paar hokjes bij... Maar net als mensen zijn bieren niet altijd in hokjes te passen!

Laten we nog eens het voorbeeld van de saison nemen. Is het mogelijk een saison te brouwen met grapefruit, citroen, chocolade,  paardenbloem, oregano, rode vruchten, appels of rucola? Het antwoord is ja, en het is allemaal al gedaan.

Maar is het mogelijk een saison te maken met Rochefortgist? Dan is het antwoord zeker 'neen'. Nochtans liggen Rochefort en Soy (waar de brouwerij Fantome die al die saisons brouwt is gevestigd) maar een goeie 25 km van mekaar. Ondanks al die bizarre elementen zijn er toch kerneigenschappen die een saison saison maken  en een Rochefort een... een...  laten we het maar een Belgisch zwaar bier noemen.

Er zijn heel wat biersoorten die een soort van "kern" hebben die hen definieert. Een Berliner Weisse bevat tarwe, is laag-alcoholisch, laag gehopt en zuur. Verander 1 parameter van de kern en je belandt in de periferie van de stijl (bv een hoppige Berliner Weisse), verander er een paar en je valt wellicht buiten de categorie.

Oscar

Citaat van: seed7 op 16-08-2014  22:52 uIeder willekeurig biertype nemen, er Amerikaanse hoppen in stoppen en het dan een Amercian... noemen slaat ook nergens op.

Tuurlijk wel, tenminste voor commerciële doeleinden... Het geeft de consument ook een indruk wat hij van een product kan verwachten.

Citaat van: RobinB op 16-08-2014  23:09 uVoor de rest zijn het gewoon beschrijvingen.

En meer moet het ook niet zijn. Beschrijvingen, wat je er mee doet moet je zelf weten...  :brouwen: :biersmile:

Kokkebil

GEWELDIG!!!
WAT EEN PRACHTIGE DISCUSSIE HEB IK HIER ONTLOKT ALS SIMPELE AMATEUR "BIERBROUWER"!

Ik zit hier op dit forum om te leren, maar het is prachtig om te zien hoe hier bierbrouwers elkaar in de haren vliegen!
Zover kan een hobby dus gaan!
Ga zo door,ik kan er alleen maar van leren!
 :) :) :)

Jacques

Citaat van: homoeccentricus op 16-08-2014  23:41 uLaten we nog eens het voorbeeld van de saison nemen. Is het mogelijk een saison te brouwen met grapefruit, citroen, chocolade,  paardenbloem, oregano, rode vruchten, appels of rucola? Het antwoord is ja, en het is allemaal al gedaan.

Maar is het mogelijk een saison te maken met Rochefortgist? Dan is het antwoord zeker 'neen'. Nochtans liggen Rochefort en Soy (waar de brouwerij Fantome die al die saisons brouwt is gevestigd) maar een goeie 25 km van mekaar. Ondanks al die bizarre elementen zijn er toch kerneigenschappen die een saison saison maken  en een Rochefort een... een...  laten we het maar een Belgisch zwaar bier noemen.

Er zijn heel wat biersoorten die een soort van "kern" hebben die hen definieert. Een Berliner Weisse bevat tarwe, is laag-alcoholisch, laag gehopt en zuur. Verander 1 parameter van de kern en je belandt in de periferie van de stijl (bv een hoppige Berliner Weisse), verander er een paar en je valt wellicht buiten de categorie.

Hier sla je de spijker op zijn kop.

Elk biertype heeft kenmerkende eigenschappen. Soms gaat de eigenschap niet veel verder dan de gebruikte gist zoals bij een saison. Er is altijd een bandbreedte. En bij het hanteren van de stijsvoorschriftenkun je een rekkelijke of een strikte interpretatie op nahouden. Zelf ben ik van de rekkelijke of zeer ruime interpretatie, omdat dit veel ruimte biedt voor creativiteit.

Bij een Irish Rad Ale is de kenmerkende eigenschap de rode kleur...

homoeccentricus

Vergelijkbare Topics (7)

33347

Reacties: 3
Gelezen: 1229

30970

Gestart door R92NL

Reacties: 9
Gelezen: 3393

45325

Reacties: 16
Gelezen: 683

41731

Reacties: 47
Gelezen: 4267

29019

Reacties: 20
Gelezen: 5983

29-06-2015 13:47 u
door homoeccentricus
24572

Reacties: 5
Gelezen: 1708

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.