Beginnersvraag: Suiker tijdens hoofdgisting lijkt niet te vergisten

Gestart door Piet Hein, 25-07-2014 15:32 u

Vorige topic - Volgende topic

Piet Hein

Hallo brouwfanaten,

Afgelopen weekend kreeg ik als verjaardagscadeau de blikbrouw-startersset. Het gaat om Brewferm Tripel. Ik had inmiddels al heel wat meegelezen hier op het forum, maar kan nu geen antwoord vinden op een vraag waar ik tegenaan loop.

Ik ben te werk gegaan zoals de cursus blikbrouwen op de wiki van deze site voorschrijft. Vooraf de brouwemmer (zonder kraangat) gecontroleerd op lekken. Hierbij kwam ik erachter dat de emmer niet luchtdicht is, het lekte onder de deksel vandaan. Precies waar de inkeping in de rand van de emmer zit, om het deksel er makkelijker vanaf te krijgen. Ik besloot het toch te proberen door tape te gebruiken. Vervolgens het extraxt, het water en na goed mengen ook het (standaard bijgeleverde) korrelgist toegevoegd. Uiteraard heb ik alles netjes gereinigd en gedesinfecteerd. Tape erom en afwachten maar. (SG 1.060)

Na een uurtje of vier in de schuur te hebben gestaan, bij zo'n 23°C, begonnen het waterslot toch netjes te borrelen. Er begon zich ook een mooie schuimkraag te ontwikkelen, dus alles zag er goed uit.

Na 48 uur was de hoofdgisting al voorbij (komt vast door de iets hogere temperatuur, het liep zelfs eventjes op tot 25°C in de schuur). Zoals de wiki adviseert, heb ik 500 gram suiker met 1 liter water 5 minuten laten koken en daarna 10 minuten laten staan met de deksel op de pan. Dit heb ik vervolgens toegevoegd en de rand van de emmer weer rondom getaped. (SG vóór toevoeging suikerwater: 1.022)

De toevoeging van het suikerwater is inmiddels zo'n 24 uur geleden, maar er gebeurt niets meer. Natuurlijk kan het zijn dat het tape dit keer niet helemaal luchtdicht afsluit en het waterslot daardoor niets doet, maar er vormt zich ook geen schuim meer.

Wie kan mij vertellen of alles goed gaat?

Alvast bedankt!

Groeten,

Ben

Gerb

Heb je het suikerwater wel laten afkoelen? Gist is niet zo gediend van bijna kokend suikerwater.

Piet Hein

Citaat van: Gerb op 25-07-2014  15:59 uHeb je het suikerwater wel laten afkoelen? Gist is niet zo gediend van bijna kokend suikerwater.

Nee, dat heb ik niet gedaan. Het klinkt nu wel erg logisch...

Denk je dat het gist het overleeft zal hebben, zodat ik toch nog een gisting kan gaan krijgen?

Bedankt voor je antwoord in ieder geval!

Gerb

bierhenkie

Nu niks meer doen en als je geen gist hebt, dit bij bijv. vd Kooy bestellen, dan heb je het morgen in huis.

Piet Hein

Oké, bedankt voor de tips! Is het slim om voor dezelfde gist te gaan, of kan ik juist beter een andere (betere) gistsoort kiezen?

Niels B.

Piet Hein

Citaat van: Niels B. op 25-07-2014  16:29 uHeb je het sg nog een keer gemeten?

Nee, niet na het toevoegen van het suikerwater. Doordat ik ruim een liter heet suikerwater had toegevoegd (aan 7 liter), leek het mij te warm om een correcte meting te kunnen doen. Ik heb de brouwemmer dus gauw weer afgesloten.

Ik ga een zakje T-58 bestellen en in zijn geheel aan de ongeveer 8 liter jongbier toevoegen. Goed idee?  ;D

Herman

Citaat van: Piet Hein op 25-07-2014  15:32 uNa 48 uur was de hoofdgisting al voorbij (komt vast door de iets hogere temperatuur, het liep zelfs eventjes op tot 25°C in de schuur). Zoals de wiki adviseert, heb ik 500 gram suiker met 1 liter water 5 minuten laten koken en daarna 10 minuten laten staan met de deksel op de pan. Dit heb ik vervolgens toegevoegd en de rand van de emmer weer rondom getaped. (SG vóór toevoeging suikerwater: 1.022)
Dat zet beginners mooi op het verkeerde been. Er mist hier een zinsnede, de pan moet wel kunnen afkoelen (bijv. door de hete pan in een gootsteen met koelwater o.i.d. te zetten). Alternatief is de geadviseerde 10 minuten te schrappen en dan toevoegen als de pan niet meer heet voelt. Ik heb de wiki tekst hierop aangepast.

In 10 minuten zal een dusdanige hoeveelheid suikerwater niet snel afkoelen.

Voordat je nieuwe gist besteld, meet even het SG. Best kans dat het wel goed is gegaan. 500 g suiker kan in een dag zeker al vergist zijn.

udo

Citaat van: Herman op 25-07-2014  17:17 uAlternatief is de geadviseerde 10 minuten te schrappen en dan toevoegen als de pan niet meer heet voelt. Ik heb de wiki tekst hierop aangepast.

In 10 minuten zal een dusdanige hoeveelheid suikerwater niet snel afkoelen.
Is het praktisch om een maximum temperatuur te vermelden van het suikerwater dat bij de wordt wordt gevoegd?
Als de thermometer al voor het koken wordt geplaatst is die ook stereil en kan gebruikt worden om veilig gekoeld water te verkrijgen.

Piet Hein

Citaat van: Herman op 25-07-2014  17:17 uVoordat je nieuwe gist besteld, meet even het SG. Best kans dat het wel goed is gegaan. 500 g suiker kan in een dag zeker al vergist zijn.
Ik heb niets geconstateerd wat op een vergisting leek. Maar ga het morgen even checken.

Bedankt!

Jacques

Citaat van: Gerb op 25-07-2014  15:59 uHeb je het suikerwater wel laten afkoelen? Gist is niet zo gediend van bijna kokend suikerwater.

Door 1 liter water van 80 ºC (maar waarschijnlijk was de temperatuur een stuk lager door de 10 minuten afkoeling) toe te voegen aan 7 liter jongbier van 25 ºC komt de temperatuur uit op ongeveer 32 ºC. Een dergelijke temperatuur is niet funest voor de gist... Maar wel te hoog voor een lekker bier.
Iets meer laten afkoelen kan inderdaad geen kwaad. Zeker in de zomer. Zonder gecontroleerde vergisting zit je in de zomer sowieso meestal veel te hoog in je vergistingstemperatuur.

Mijn verwachting is dat de suikers zeer snel zijn vergist. Als je suiker toevoegt na de hoofdgisting worden deze zeer snel vergist. Dit is zeker het geval als de temperatuur van het jongbier hoog is.
Een SG-meting kan uitsluitsel geven of de suikers vergist zijn of dat toch de gist het loodje heeft gelegd (wat ik niet verwacht...)

PS
Bedankt Herman voor het aanpassen van de wiki.

Piet Hein

Na deze discussie heb ik direct een luchtdicht vergistingsvat en gist besteld. Ik wilde de brouwemmer niet openen, voordat ik deze spullen binnen had. Vandaag kreeg ik alles bezorgd en kon ik de SG meting uitvoeren: 1012. Hieruit kan ik volgens mij concluderen dat de suiker vergist is en er geen gist meer toegevoegd hoeft te worden.

Het jongbier heb ik nu overgedaan in het luchtdichte vat. Ik acht de kans groot dat de nagisting al voorbij is, over 48 uur ga ik meten of dit inderdaad zo is. Zoja, dan kan het op fles :)

Mocht één van mijn conclusies/aannames niet kloppen, word ik graag verbeterd ;)

Groeten, Ben

Jacques

Citaat van: Piet Hein op 30-07-2014  16:06 uNa deze discussie heb ik direct een luchtdicht vergistingsvat en gist besteld. Ik wilde de brouwemmer niet openen, voordat ik deze spullen binnen had. Vandaag kreeg ik alles bezorgd en kon ik de SG meting uitvoeren: 1012. Hieruit kan ik volgens mij concluderen dat de suiker vergist is en er geen gist meer toegevoegd hoeft te worden.

Je hebt sowieso een goede vergistingsgraad gehaald. Veel verder zakken zit er niet in.
Als het SG over twee dagen niet gedaald is kun je met een gerust hart bottelen.

Vergelijkbare Topics (7)

25771

Gestart door Herder

Reacties: 39
Gelezen: 10453

14579

Reacties: 7
Gelezen: 2564

41144

Reacties: 3
Gelezen: 642

30514

Reacties: 15
Gelezen: 5157

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.