Verschil tussen verschillende vormen van bierflesjes

Gestart door Silverspeed, 06-07-2014 16:25 u

Vorige topic - Volgende topic

Silverspeed

Hey,

Ik vroeg mij af wat de verschillen zijn voor het bier als ze in een 33 cl flesje zitten die lang en smal zijn zoals Westmalle tripel of wanneer ze in van die kleine dikkere flesjes zitten zoals Duvel.

Of zit er geen verschil in in iets wat met het biertje maken heeft of is het gewoon dat de vorm van het flesje anders is en dat is alles?

brouwmus

Goede vraag, dat zou ik ook wel willen weten.

Theoretisch gezien is het bodemoppervlak van een Steinie (Duvelflesje) groter als dat van een hoog en smal ontwerp, waardoor het gemakkelijker is om desgewenst zonder gist uit te schenken. Maar of dat in de praktijk verschil uitmaakt...

Graag de mening van de experts!

Groet,
John

Gerb

Ik denk dat het in de praktijk niet zoveel uitmaakt. Er zijn factoren zoals vitaliteit van de gist, hoeveelheid gist, temperatuur en vast nog wel een paar die belangrijker zijn voor de smaakontwikkeling van een bier. Maar probeer het eens en je weet het..

Oscar

Voor thuisbrouwsels maakt het vrijwel geen verschil. Maar als je achter de komma gaat kijken is de glasdikte natuurlijk wel van invloed op de veroudering onder invloed van licht, maar als je bewaaromstandigheden goed zijn, heb je daar geen last van. Ook zal een dikker flesje wat meer druk aankunnen, maar bij een normale hoeveelheid suiker voor nagisting heb je hier ook geen problemen.

Ik ben sinds kort volledig overgestapt op 33 cl longnecks kan ik 10% meer bottelen... en dus ook brouwen. ;)  Ik ben er blij mee... :brouwen:

Brouwers

De veroudering door licht komt neem ik aan door UV straling. Als ik me niet vergis laat glas sowieso geen UV straling door, dus zal die dikte niet zo veel doen aan veroudering door licht.

Ik heb mijn bier gebotteld in Westvleteren/Westmalle flessen. Van de week met bottelen had ik er niet meer genoeg en heb de rest in Grolsch en euro flessen gebotteld. Viel me op dat het los krijgen van mijn handkroonkurk apparaat aanzienlijk op de west flessen makkelijker ging dan met de qrolsch/euro flessen. Komt waarschijnlijk dat er een hogere rand aanzit.

Ronald_

De vorm van de fles bepaald het biertype. Als je een IPA in een trappistenfles doet gaat hij opeens heel veel esters creeren en gaat alle hop verloren.

8)

Etn82

Citaat van: Ronald_ op 06-07-2014  19:37 uDe vorm van de fles bepaald het biertype. Als je een IPA in een trappistenfles doet gaat hij opeens heel veel esters creeren en gaat alle hop verloren.

*LIKE

Neetje

Citaat van: Ronald_ op 06-07-2014  19:37 uDe vorm van de fles bepaald het biertype. Als je een IPA in een trappistenfles doet gaat hij opeens heel veel esters creeren en gaat alle hop verloren.

8)

Maken ze Ratler door bier in een limonadeflesje te doen?

jeroenk

Ik doe alles in champagne flessen  zou dat uitmaken of zijn die overal geschikt voor want de bodem is niet vlak maar met een kegel.
Met alles bedoel ik tripel en blond.
Ik ben benieuwd naar het antwoord want ik had aardig wat kratten gekocht.
Ik heb trouwens zelf nog geen problemen gemerkt maar ik  ben ook geen ervaren proever.

Oscar

Citaat van: jeroenk op 06-07-2014  20:34 uIk doe alles in champagne flessen  zou dat uitmaken of zijn die overal geschikt voor

Elke fles is geschikt voor ieder bier, maar sommige flessen staan gewoon mooier bij bepaalde bieren. Een geuze/lambiek in een BNR flesje zal niet staan. Hoewel het theoretisch wel kan natuurlijk.

sven

Duvel flesjes hebben het grote voordeel dat ze makkelijker rechtop in de frigo kunnen. De andere 33ers meestal alleen in de deur of als je de schappen aanpast.

Oscar

Citaat van: sven op 06-07-2014  22:31 uDuvel flesjes hebben het grote voordeel dat ze makkelijker rechtop in de frigo kunnen.

De kratten daarentegen zijn zeer onhandig vind ik. Geef mij maar longnecks.... :proost: En longnecks staan prima in mijn koelkast... :)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.