Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

IPA geïnspireerd door een bewezen recept

Gestart door Marc0F, 07-06-2014 09:43 u

Vorige topic - Volgende topic

Marc0F

Na het proeven van een aantal lekkere IPA's en APA's heb ik zin om een lekkere IPA met amarillo en Cascade te maken :)
Mijn eerste poging voor een IPA, ik wil dit prijswinnend recept als basis gaan gebruiken.

Columbus heb ik helaas niet liggen, maar ik heb nog een behoorlijk overschot Saaz liggen. Zou ik die ongestraft kunnen gebruiken als bitterhop? Of komt dat de smaak niet ten goede?
Natuurlijk de hopgift aanpassen zodat deze klopt met de IBU zoals in het recept.

En dan nog een kort ander vraagje, hoelang moet je de lagering laten zijn om een goede koudhop te bewerkstelligen. Ik heb Jacques zijn sterke blonde nagemaakt, erg aardig in de buurt gekomen, had echter wat hoppiger mogen zijn. Ik vermoed dat dit komt doordat ik te korte lagering heb toegepast?

Jeukstaardt

Ik heb laatst mijn IPA een week gekoudhopt. Meningen lopen wat uiteen echter te lang koudhoppen komt de smaak niet echt ten goede. Maximaal 14 dagen koudhoppen zou ik zeggen.
Ik heb laatst op een Amerikaanse site gelezen dat in de eerste 5 dagen van de koudhop het meeste aroma wordt afgegeven en dat daarna het rap minder wordt dus veel langer heeft niet zoveel zin, aldus deze site.
Ik denk ook wel dat gistactiviteit en temperatuur van het jongbier een rol spelen in de mate van aroma afgifte van de hop danwel aroma opname van het jongbier.

Jacques

Citaat van: Marc0F op 07-06-2014  09:43 uEn dan nog een kort ander vraagje, hoelang moet je de lagering laten zijn om een goede koudhop te bewerkstelligen. Ik heb Jacques zijn sterke blonde nagemaakt, erg aardig in de buurt gekomen, had echter wat hoppiger mogen zijn. Ik vermoed dat dit komt doordat ik te korte lagering heb toegepast?

Heb je ook late hopping toegepast? Door late hopping in de combinatie met koudhoppen krijg je een mooi hoparoma in je bier.

Marc0F

@Jacques, ja dat heb ik gedaan, ik proef de hoppen ook duidelijk, maar het heeft net niet die frisse bloemigheid die een sterke blonde uit de winkel heeft. Die is net even iets frisser, ik weet niet hoe ik het anders moet uitdrukken :)

Jacques

Citaat van: Marc0F op 07-06-2014  22:17 u@Jacques, ja dat heb ik gedaan, ik proef de hoppen ook duidelijk, maar het heeft net niet die frisse bloemigheid die een sterke blonde uit de winkel heeft. Die is net even iets frisser, ik weet niet hoe ik het anders moet uitdrukken :)

Misschien is de hop die jij gebruikt hebt wat ouder?

RobinB

Ik denk eerder doordat het commerciële bier gefilterd is. :)

Marc0F

De hoppen had ik toen in dezelfde week besteld als de brouwdagen. Ik weet natuurlijk niet hoelang ze al bij Brouwmarkt lagen :)
En ja commercieel filteren, krijg je daardoor meer hopsmaak?
Kan me voorstellen dat als de gist eruit is dat die smaak wellicht extra naar voren komt?
Of heeft het een andere reden :)

RobinB

Hoppiger niet per se, maar het wordt vaak wel wat minder vol van smaak vind ik. Daardoor kan het wat frisser overkomen.

Jacques

Citaat van: Marc0F op 08-06-2014  15:07 uEn ja commercieel filteren, krijg je daardoor meer hopsmaak?
Kan me voorstellen dat als de gist eruit is dat die smaak wellicht extra naar voren komt?

Doordat de gist er uit is heb je geen last van autolyse verschijnselen. Dat kan ook de oorzaak zijn van een iets frissere smaak.

RobinB

Mja, voordat je zover bent dat je last hebt van autolysesmaken ben je al aardig ver heen.
Gefilterde bieren vind ik vooral wat leger van smaak en je hebt natuurlijk geen gistsmaak (niet autolyse, maar gewoon de smaak van gist) in je bier.
Beide kunnen de indruk geven van een frissere smaak. :)

Marc0F

Jacques

Citaat van: RobinB op 10-06-2014  01:35 uMja, voordat je zover bent dat je last hebt van autolysesmaken ben je al aardig ver heen.
Gefilterde bieren vind ik vooral wat leger van smaak en je hebt natuurlijk geen gistsmaak (niet autolyse, maar gewoon de smaak van gist) in je bier.
Beide kunnen de indruk geven van een frissere smaak. :)

Tsja, dat is natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak.
Veel hobbybrouwers zijn zo vertrouwd met de autolysesmaak, dat ze het zelfs missen als deze smaak niet aanwezig is.

RobinB

Nee Jacques, ik heb het over hobbybieren waarin geen autolysesmaak zit versus gefilterde commerciële bieren.

Het gaat dan dus niet om de aan- of afwezigheid van autolysesmaak.

Citaat van: Marc0F op 10-06-2014  09:43 uDuidelijk verhaal.
Ik neem aan dat je daarmee aangeeft niet te zitten wachten op een autolyse :stokpaard: betoog? ;)

seed7

Citaat van: Jacques op 11-06-2014  20:11 uhobbybrouwers zijn zo vertrouwd met de autolysesmaak, [...]

Jacques, dat komt van al die Champagne die we nuttigen  ;)

Ingo

Marc0F

LOL

Naja feit is, dat ik gewoon snel moet lageren, hij was gezakt tot 1024, maar de vergisting begint te stokken helaas.
Ik ga hem vanavond dan ook lageren en de koudhop toevoegen.
De smaak viel me overigens helemaal niet tegen, misschien vallen de esters dus mee (of ik proef ze (nog) niet).

Marc0F

Hierboven liet ik weten dat het SG gezakt was tot 1024, dus ik was al aan het klagen. Maar dat was niet terecht het eind SG zou 1019 moeten zijn volgens BrouwHulp, dus dat komt al heel aardig in de buurt haha.

De vergistingskast is weer vrij (beetje laat natuurlijk). Hij staat daar nu in, in een mandfles met 15 g amarillo en 15 g Cascade. Hij staat op 20,5 g.

Is dit een wenselijke tempratuur, of kan ik hem beter koeler lageren?

Wat is verstandig, hoelang zal ik hem laten "koudhoppen"?

De smaak was overigens vrij neutraal (lichtjes hoppig), wellicht vallen de esters dus mee..

Marc0F

Bump :)

Iemand die misschien antwoord weet op onderstaande vragen?

Hoelang koudhoppen?
Welke tempratuur is aan te bevelen.

Mijn hopzakje (verzwaard met een hand vol RVS moeren) wil niet onder zakken in het wort. Is dat erg?

rajd

Citaat van: Marc0F op 15-06-2014  15:45 uBump :)

Iemand die misschien antwoord weet op onderstaande vragen?

Hoelang koudhoppen?
Welke tempratuur is aan te bevelen.

Mijn hopzakje (verzwaard met een hand vol RVS moeren) wil niet onder zakken in het wort. Is dat erg?

Ik loudhop doorgaans 1 a 2 weken, waarbij ik dicht bij de 1 dan bij de 2 weken probeer te blijven. Dit om vervelende smaakjes te voorkomen. Ik hou daarbij een temp. van 18C aan.

V.w.b. het drijven van het zakje betreft: ik zorg er altijd voor dat het bier en de hop zo veel als mogelijk contact maken. Ik verzwaar met knikkers; mijn hopzakjes zweven / drijven zodoende typisch ergens in het midden van het vat.

Christiaan S

Ik koudhop door de hopbloemen op het wort te gooien. Dit laat ik 1 week staan bij zo'n 20 graden. Af en toe zwenk ik het vergistingsvat om het wort en de bellen te mengen.

Marc0F

Ik ga de temperatuur verlagen en kijken hoe ik het hopzakje misschien toch naar de bodem kan krijgen en anders ga ik de hop er ook los in strooien. (Kapotknippen in mandfles)

Vergelijkbare Topics (7)

34263

Reacties: 6
Gelezen: 2020

12162

Reacties: 38
Gelezen: 10678

18160

Reacties: 1
Gelezen: 2399

44101

Reacties: 7
Gelezen: 1058

26878

Reacties: 5
Gelezen: 2705

5399

Reacties: 2
Gelezen: 1779

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.