Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vanaf welke temperatuur maakt hop bitter?

Gestart door hetspook, 29-05-2014 21:50 u

Vorige topic - Volgende topic

hetspook

Hoi
Ben bezig met voor het eerst met pellets te werken.

Filter sloeg vast boel geklieder met een kaasdoek om toch de groene drap er uit te krijgen.
Ben daar best een poos mee bezig geweest dus ik vraag mij nu af of het deel aroma wat maar 15 min had moeten koken nu bitter is geworden en zit ik nu dus met een bittere weizen.

Het staat nu weer op te warmen tegen infecties om daarna af te koelen.

Oscar

Citaat van: hetspook op 29-05-2014  21:50 uHet staat nu weer op te warmen tegen infecties om daarna af te koelen.

Dus je hebt niet schoon gewerkt tijdens het "geknoei"? ??? Gebruik van pellets vergt een andere methode van filteren... :)

hetspook

Ik heb zo'n buitenmantel van een wasmachineslang gebruikt maar dat werkte dus niet (neem aan dat ik de gaten in de koperen buis groter zal moeten maken).

Maar de vraag is of ik nu een veelte bitter bier heb gemaakt of dat hop pas bitter wordt als het echt kookt.

pffff..
Wel een lekker dagje zo, bezig van 2 tot half 11.

Wolter

Citaat van: hetspook op 29-05-2014  23:00 uIk heb zo'n buitenmantel van een wasmachineslang gebruikt maar dat werkte dus niet (neem aan dat ik de gaten in de koperen buis groter zal moeten maken).

Heb je er gaatjes of sleufjes in? Als het gaatjes zijn zou ik er, als ik jou was, sleufjes in maken. Dat zal iets beter werken.

Het antwoord op jouw vraag mbt de bitterheid moet ik jou schuldig blijven. Ik heb namelijk geen ervaring met pellets.

hansm

Citaat van: hetspook op 29-05-2014  23:00 uIk heb zo'n buitenmantel van een wasmachineslang gebruikt maar dat werkte dus niet (neem aan dat ik de gaten in de koperen buis groter zal moeten maken).

Ik denk eerder dat de wasmachineslang verstopt is geraakt...

Citaat van: hetspook op 29-05-2014  21:50 u...het deel aroma wat maar 15 min had moeten koken...

Waarom voeg je aromahop toe bij een Weizen? Een Weizen heeft toch nauwelijks hoparoma?

Citaat van: hetspook op 29-05-2014  23:00 uMaar de vraag is of ik nu een veelte bitter bier heb gemaakt of dat hop pas bitter wordt als het echt kookt.

Als het wort lang op 90 - 100 graden heeft gestaan, zal je bier wel bitterder worden dan de bedoeling was.

William

Hoeveel bitterder deze is geworden dan gepland hangt af van de extra tijd en de gemiddelde temperatuur tijdens die periode. Als je nu eens een kwart tot een helft van de periode neemt maar dan aanneemt dat het wort kookte, dan krijg je denk ik een aardige inschatting.

Om filtratieproblemen met pellets te voorkomen zou je in combinatie met pellets ook altijd een beetje bloemen kunnen toevoegen. Deze zakken eerder naar beneden zodat de pellets hierop kunnen vallen.

Daarnaast helpt het op te whirlpoolen om de hop midden in de pan te krijgen zodat je aan de buiten kant hopvrij kunt hevelen.

hetspook

Had al uitgerekend dat ik nu maximaal een EBU heb van 31 dat is wanneer het deel aroma 60 min zou hebben gekookt. Zou dan rond de 26 gaan zitten, wat veel maar ik denk nog drinkbaar.

Aromahop?

Ik had per abuis een fles (lees 6) erdinger alc. vrij gekocht, deze is om de smaak te verdoezelen erg hoppig qua geur en helemaal niet zo vies als je zou verwachten. Eigenlijk best een aanrader!

Ben van plan deze batch ook nog met 2 g/l koud te hoppen al is het nu misschien niet zo slim om nog verder te experimenteren gezien ik m nu erg moeilijk na kan maken mocht hij smaken.

Sander van Dijk

Even over het filteren op zich, van de bitterheid weet ik ook niet veel af.

Ik gebruik ook een een JAVAL filter (RVS vlechtwerk-hevelfilter met een koperen buis met sleufjes erin) en ik gebruik ook pellets. Volgens mij verstopt inderdaad het RVS vlechtwerk en niet de gaatjes.

Wat inderdaad helpt is goed roeren (whirpoolen) en het daarna even laten bezinken. En je moet de kraan (als je die hebt) niet te hard openzetten of anders moet je op een andere manier de stroom iets knijpen. Net zoals bij het filteren na het maischen, daar moet je de stroom ook iets knijpen, omdat je anders het filter dicht slaat.

Bij mij gaat het filteren na het koken met een JAVAl filter en pellets zonder problemen.

sven

Bij mij gaat er een kaasdoek om de bazooka bij pellets en gaat vlot.

hetspook

Mijn systeem was dat vlechtwerk oven mijn javal geschoven, ik heb de kraan vol open laten staan misschien dat dit het probleem was. De koperen buisjes zitten nogal strak in het vlechtwerk, misschien is dat ook een reden?

Wat ik nu door de regels door lees is dat je eerst moet koelen en dan pas filtert? Want dat heb ik andersom gedaan.

RobinB

Bij 80 grc verloopt de isomerisatie al 10x langzamer dan bij 100 grc.
Daaronder is het in dit tijdsbestek waarschijnlijk verwaarloosbaar.

homoeccentricus

Citaat van: RobinB op 30-05-2014  13:36 uBij 80 ºC verloopt de isomerisatie al 10x langzamer dan bij 100 ºC.
Daaronder is het in dit tijdsbestek waarschijnlijk verwaarloosbaar.
Van waar heb je die informatie? Ik heb ergens gelezen dat isomerisatie verloopt volgens de vergelijking van Arrhenius: bij elke 10C meer of minder verdubbelt/halveert de isomerisatie. Bij 80 ºC zit je dus nog aan een kwart van de werking.

Hoewel brouwprogramma's 0 IBU geven heb ik toch de indruk dat wanneer je hop toevoegt @flame-out, en een tijd laat trekken zonder af te koelen, de EBU's toch flink omhoog gaan. Of is dat een verkeerde indruk?

hansm

Citaat van: homoeccentricus op 30-05-2014  16:30 u... Ik heb ergens gelezen ...

Waar?  >:D

RobinB

Uit een artikel dat genoemd wordt in een ander redelijk recent topic hierover.
Moet je ff opzoeken. :)

homoeccentricus

seed7

Citaat van: homoeccentricus op 30-05-2014  16:30 uHoewel brouwprogramma's 0 IBU geven heb ik toch de indruk dat wanneer je hop toevoegt @flame-out, en een tijd laat trekken zonder af te koelen, de IBUs toch flink omhoog gaan. Of is dat een verkeerde indruk?

Met welke snelheid koelt het wort af? Zeker in een RVS pan en bij een groot volume gaat dat denk ik best langzaam. Zou op zich best eens interessant zijn om te meten hoe lang het duurt voor je vanaf vlam-uit op 90°C zit.

Ingo

Jacques

Citaat van: homoeccentricus op 30-05-2014  21:05 uBijvoorbeeld hier: http://diyhpl.us/~bryan/papers2/paperbot/1caece4454fe9e92bb8c76ea2280488e.pdf

Even een recenter artikel.
http://www.ijbbb.org/papers/161-E005.pdf

Het artikel bevestigt dat je isomerisatie hebt onder de 100%. Bij 90 ºC worden redelijk veel alfazuren omgezet in iso-alfazuren. 
Uit dit artikel blijkt ook dat iso-alfazuren afnemen door lang te koken bij 120 ºC. Wat is het toch weer lekker complex...

Wolter

Citaat van: hetspook op 30-05-2014  13:34 uMijn systeem was dat vlechtwerk oven mijn javal geschoven, ik heb de kraan vol open laten staan misschien dat dit het probleem was. De koperen buisjes zitten nogal strak in het vlechtwerk, misschien is dat ook een reden?

Wat ik nu door de regels door lees is dat je eerst moet koelen en dan pas filtert? Want dat heb ik andersom gedaan.

Volgens mij dwaalt de rest weer een beetje af van de uiteindelijk gestelde vraag.
Als het vlechtwerk strak zit zou dat een probleem kunnen geven. Hoe dan ook is het wel belangrijk om sleuven te hebben ipv gaatjes in de pijp.

Wat betreft filteren en koelen. Dat heb je in de goeie volgorde gedaan.

hetspook

Ik heb sleuven dus daar kan het niet aan liggen, ik zal volgen weekend eens wat gaan experimenteren met koud water en een handje palets

RobinB

Citaat van: homoeccentricus op 30-05-2014  21:05 uBijvoorbeeld hier: http://diyhpl.us/~bryan/papers2/paperbot/1caece4454fe9e92bb8c76ea2280488e.pdf
Die bedoelde ik ook inderdaad. :)
Zie dat ik in mijn geheugen iets te enthousiast was.

homoeccentricus

Ik maak een diepe buiging indien jij wijs raakt uit het Chinees-Duits-Engels van dit artikel (ivm http://www.ijbbb.org/papers/161-E005.pdf)

RobinB

Citaat van: Wolter op 31-05-2014  00:01 uVolgens mij dwaalt de rest weer een beetje af van de uiteindelijk gestelde vraag.
Toch is dat de vraag van het topic; vanaf welke temperatuur maakt de hop het wort bitter, ofwel, vanaf welke temperatuur begint de isomerisatie. :)

CiteerWat betreft filteren en koelen. Dat heb je in de goeie volgorde gedaan.
Dat ligt ook aan je manier van koelen. Ik koel bij voorkeur eerst en filter daarna. :)

RobinB

Citaat van: homoeccentricus op 31-05-2014  00:09 uIk maak een diepe buiging indien jij wijs raakt uit het Chinees-Duits-Engels van dit artikel (ivm http://www.ijbbb.org/papers/161-E005.pdf)

Die hebben toch vergelijkbare isomerisatie kinetiek?
Alleen stellen ze erbij dat iso-alfazuur kennelijk niet thermostabiel is wat leidt tot degradatie bij hogere temperaturen.
Zelfs volledig bij 130 grc... :o
Niet hopkoken in de snelkookpan dus! ;D

Wolter

Citaat van: RobinB op 31-05-2014  00:21 uToch is dat de vraag van het topic; vanaf welke temperatuur maar de hop het wort bitter, ofwel, vanaf welke temperatuur begint de isomerisatie. :)
Dat ligt ook aan je manier van koelen. Ik koel bij voorkeur eerst en filter daarna. :)

Jij hebt helemaal gelijk.  :)  Dat is het onderwerp van het topic. Ik wilde alleen aangeven dat de vraag van degene die het topic is gestart niet werd beantwoord en ik heb in een grijs verleden ergens van mijn moeder geleerd om mensen die een vraag stellen niet te negeren.
Bij deze rectificeer ik mijn zin 'Volgens mij dwaalt de rest weer een beetje af van de uiteindelijk gestelde vraag.' en wil deze graag veranderen in ' Volgens mij negeert de rest de door jou gestelde vraag'  ;D

Vergelijkbare Topics (7)

1507

Gestart door johanVH

Reacties: 5
Gelezen: 2785

29241

Gestart door JBL

Reacties: 3
Gelezen: 1953

26989

Reacties: 8
Gelezen: 2794

40931

Gestart door Arne8

Reacties: 12
Gelezen: 1579

23527

Gestart door Rullemus

Reacties: 8
Gelezen: 3836

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.