Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gist te warm

Gestart door mickey, 17-02-2014 17:09 u

Vorige topic - Volgende topic

mickey

Ik heb gisteren gebrouwen en gist toegevoegd maar mijn wort was nog iets te warm ongeveer 30 ºC.
Nu kijk ik naar mijn gistingsproces en het ziet er niet goed uit.
Kan in alsnog gist toevoegen?

harry

Je kan altijd gist toevoegen, maar of het zin heeft, is wat anders.

Maar hoezo ziet het er niet goed uit?

Adrie geeft in zijn boek aan om korrelgisten te hydrateren bij temperaturen tussen 35 en 41 °C
Ook voor de optimale gist temperatuur worden wel waarden opgegeven tot 37°C en misschien ook wel eerder vermelde 41°C

Dus dood zullen ze daardoor niet zijn.

Wel kan het zijn dat je andere geuren en smaken hebt dan met een temperatuur van 20°C.

Maar die geur en smaak krijg je niet weg met nieuw gist.

mickey

Het gisten is niet wat het moet zijn, normaal heb ik een kraag van zo`n 10 à 15 cm maar nu max 3 cm.

mickey

Citaat van: mickey op 17-02-2014  17:51 uHet gisten is niet wat het moet zijn, normaal heb ik een kraag van zo`n 10 à 15 cm maar nu max 3 cm.

En nu helemaal niks meer.

harry

Dat is snel. In 1 minuut van 3 cm naar 0.

Maar wat zijn je waardes: Temp. nu en begin sg en sg nu. Wat was je gist en hoeveel?

mickey

Deze morgen was het ongeveer 3 cm (5 uur) voor ik ging werken, daarna toen ik thuis kwam van mijn werk geen schuim meer op 24 ºC.
Begin SG 1080. 1 gram gist per 2 liter

JanEric

Het hangt maar helemaal van de gist af hoeveel schuim je krijgt,  de Westmalle gist schuimt als een dolle, maar bij een ondergister zal dit heel wat rustiger verlopen,
Heb je al eerder de gist gebruikt? Hoe gedraagt het waterslot zich? Als die normaal blubt zou ik rustig afwachten.

RobinB

Wat was je volledige recept?
Welke gist heb je hierbij gebruikt?

Zoals Harry ook al aangeeft is de kans klein dat ze daadwerkelijk (allemaal) dood zijn obv de temperatuur bij enten.

mickey

Citaat van: JanEric op 17-02-2014  19:21 uHet hangt maar helemaal van de gist af hoeveel schuim je krijgt,  deWestmalle gist schuimt als een dolle, maar bij een ondergister zal dit heel wat rustiger verlopen,
Heb je al eerder de gist gebruikt? Hoe gedraagt het waterslot zich? Als die normaal blubt zou ik rustig afwachten.

Safbrew S-33  gebruik ik regelmatig.

Jacques

Citaat van: mickey op 17-02-2014  18:13 uDeze morgen was het ongeveer 3 cm (5 uur) voor ik ging werken, daarna toen ik thuis kwam van mijn werk geen schuim meer op 24 ºC.
Begin SG 1080. 1 gram gist per 2 liter

Als je warm begint met de vergisting krijg je  veel hogere alcoholen. Die werken erg schuimnegatief. Het zou kunnen dat je daar last van hebt.
Ook als je een hoger begin SG hebt krijg je meer (hogere) alcoholen. Waren de andere bieren die je vergist hebt met de S-33 misschien minder zwaar?

mickey

Citaat van: Jacques op 18-02-2014  22:01 uAls je warm begint met de vergisting krijg je  veel hogere alcoholen. Die werken erg schuimnegatief. Het zou kunnen dat je daar last van hebt.
Ook als je een hoger begin SG hebt krijg je meer (hogere) alcoholen. Waren de andere bieren die je vergist hebt met de S-33 misschien minder zwaar?

Het minste alcohol gehalte was 7,8% en het hoogste 11,4 ( met S-33 )

tjleet

Citaat van: mickey op 19-02-2014  14:47 uHet minste alcohol gehalte was 7,8% en het hoogste 11,4 ( met S-33 )
Hoge alcoholen zijn iets anders dan veel alcohol. Dit zijn complexere alcoholen die voor een andere smaak in je bier zorgen.

hansHalberstadt

Heb je het bier belucht? Het kan zijn dat het schuim nog van het beluchten is, dus feitelijk er nog geen gisting was.
Die gisting moet vandaag wel op gang komen. Het afkoelen van 30 naar 24 zorgt er ook voor dat er meer koolzuur in je bier op lost, dus kan het zijn dat het lijkt of het niet gist omdat de koolzuur gelijk oplost in je wort, maar ook dat zou binnen enkele uren over moeten zijn.
Als het vanavond nog niet gist zou ik verse gist toevoegen. 
HansH

harry

Mickey, je bent niet echt scheutig met gegevens. We weten nog steeds niet wat de huidige sg is, ofdat het syfon wel blubt. Mensen gaan er nu vanuit dat het misschien wel helemaal niet vergist, maar dat beweer jij nergens. Dus we zijn allemaal maar een beetje aan het raden.

mickey

Citaat van: harry op 19-02-2014  16:49 uMickey, je bent niet echt scheutig met gegevens. We weten nog steeds niet wat de huidige sg is, ofdat het syfon wel blubt. Mensen gaan er nu vanuit dat het misschien wel helemaal niet vergist, maar dat beweer jij nergens. Dus we zijn allemaal maar een beetje aan het raden.

Beste

Ik wacht nog even om mijn SG te meten,want het zit nog maar 4 dagen in het gistvat.
Het waterslot beweegt om de 10 min, dus vrijdag meet ik het SG op.

Jacques

Citaat van: tjleet op 19-02-2014  15:02 uHoge alcoholen zijn iets anders dan veel alcohol. Dit zijn complexere alcoholen die voor een andere smaak in je bier zorgen.

Klopt. Maar als je een hoog alcoholisch bier hebt is de concentratie aan hogere alcoholen ook wat hoger.

Verder is mij het opgevallen dat veel bieren met een hoog alcoholgehalte een mindere schuimhoudbaarheid hebben ten opzichte van bieren met een alcoholgehalte van zo'n 5 à 6 %.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 19-02-2014  21:20 uVerder is mij het opgevallen dat veel bieren met een hoog alcoholgehalte een mindere schuimhoudbaarheid hebben ten opzichte van bieren met een alcoholgehalte van zo'n 5 à 6 %.
Voor zware bieren voeg ik vaak wat tarwemout toe. Dat verbetert de schuimhoudbaarheid aanzienlijk, naast technisch volgens de regels werken.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 19-02-2014  22:13 uVoor zware bieren voeg ik vaak wat tarwemout toe. Dat verbetert de schuimhoudbaarheid aanzienlijk, naast technisch volgens de regels werken.

Door een klein beetje tarwe toe te voegen neemt de hoeveelheid opgelost ewit een klein beetje toe. Het negatieve effect van alcohol, en zeker die van hogere alcoholen, is vele malen groter dan de positieve invloed van de geringe toename aan schuimbevorderende stoffen.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 19-02-2014  22:24 uDoor een klein beetje tarwe toe te voegen neemt de hoeveelheid opgelost ewit een klein beetje toe. Het negatieve effect van alcohol, en zeker die van hogere alcoholen, is vele malen groter dan de positieve invloed van de geringe toename aan schuimbevorderende stoffen.
Maar toch lukt het mij wel om bij zware bieren van 9% toch een heel mooi schuim te krijgen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 19-02-2014  23:14 uMaar toch lukt het mij wel om bij zware bieren van 9% toch een heel mooi schuim te krijgen.

Dat is inderdaad mogelijk. Maar of dit de verdienste is van de de tarwe is maar heel erg de vraag.
Een beetje extra koolzuur doet bijvoorbeeld ook veel.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 19-02-2014  23:21 uDat is inderdaad mogelijk. Maar of dit de verdienste is van de de tarwe is maar heel erg de vraag.
Een beetje extra koolzuur doet bijvoorbeeld ook veel.
Bij mij is dat altijd de normale hoeveelheid koolzuur. Als je praat over schuimhoudbaarheid, dan weet jij neem ik aan ook dat het er niet zozeer om gaat hoeveel schuim je krijgt, maar vooral hoe stabiel het is, dus hoe lang het blijft staan in je glas. Veel schuim kun je krijgen door meer koolzuur of door het bier in het glas te plonzen, maar het schuim daarna houden is de kunst.
HansH 

Jacques

Als er een constante stroom is aan koolzuur dat vrijkomt blijft er schuim gevormd worden.

Tarwe is gewoon niet nodig voor een goed schuimend bier. Mijn bieren schuimen ook goed en ik voeg alleen tarwe toe aan een recept als dat nodig is voor de smaak. En dat is niet zo heel vaak.

Alles over schuimhoudbaarheid is hier te lezen.

Jacques

Citaat van: mickey op 17-02-2014  17:51 uHet gisten is niet wat het moet zijn, normaal heb ik een kraag van zo`n 10 à 15 cm maar nu max 3 cm.

Hoe is het nu met de vergisting? (En de schuimvorming...)

mickey

Citaat van: Jacques op 20-02-2014  21:30 uHoe is het nu met de vergisting? (En de schuimvorming...)

Vergisting loopt zeer langzaam om de 10 a 15 min een blubje en schuim bijna niks.
Als ik morgen thuis kom, van mijn werk ga ik even het SG meten.

Vergelijkbare Topics (7)

23048

Reacties: 3
Gelezen: 2054

19106

Gestart door cyrus

Reacties: 89
Gelezen: 33800

12610

Reacties: 35
Gelezen: 11132

5030

Reacties: 14
Gelezen: 4939

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.