Recept voor een stevig biertje dat over 6 weken op smaak kan zijn

Gestart door zeebrew, 27-11-2013 21:33 u

Vorige topic - Volgende topic

zeebrew

Wat is een aardig recept voor een aardige blonde welke ik rond mijn verjaardag van 9 januari op smaak kan hebben?  Aanstaande vrijdag ga ik brouwen. Aangezien het een vijftigste wordt wilde ik wel mijn eigen bier schenken...

Hoppenbrouwers

Iets wat snel gist?
Ik zou voor een simpel blond recept gaan met pilsmout en suiker en dan de 1388. Verhouding 75/25. Werkt prima.
Zorg dat de gist erg actief is.

RobinB

Als enige troebeling niet erg is, zou ik voor een zware weizen gaan, misschien een weizenbock van 7-8%?
Dan denk ik aan 45% pils-, 50% tarwe- en 5% caramout (60-120 EBC).
Mik op 1065-70, 25 IBU, weinig-geen aromagift en gaan met de banaan(tjes)!
:)

De-Geert

Voldoende gist toevoegen en geforceerd carboniseren. Is je bier in max 3 weken klaar en op dronk.

Gerb

Ik denk dat het recept van Robin een prima recept is, je wilt ook zeker niet een bitter bier zo snel drinken. Die heeft gewoon meer tijd nodig.

Jacques

In feite kun je elk bier brouwen met een alcoholpercentage onder de 7%. Vooral voldoende gist geven zoals Geert ook al schreef. Hoofd-, na, en hergisting uitvoeren bij één temperatuur. Ga aan de bovenkant zitten van de temperatuur die de gistleverancier aanbeveelt. Bottel zodra de vergisting is afgelopen. Als je zorgt dat je ruim gist geeft verloopt de hoofd- en nagisting snel. Door niet te lang te wachten met het bottelen gaat de hergisting als een speer. 4 weken na het bottelen zal het bier voldoende koolzuur hebben en heeft het bier voldoende rijping gehad.

Fripel

Mijn ervaring met de Danstar gisten (Nottingham en Windsor) is dat ze een wort lekker snel kunnen vergisten.
Zo kun je na een week vaak al bottelen en heb je in een kleine vier weken een bier wat al te drinken is. Mijn laatste brouwsel is een IPA met de Nottingham welke na een goede 4 weken al goed op dronk is. Ook witbieren met de Windsor heb ik binnen 3 a 4 weken prima drinkbaar gekregen.

Daar komt bij dat ze vrij neutraal zijn en wat mij betreft bij veel bieren passen, een blonde zal ook prima smaken met bijv de Nottingham.

Oscar

Citaat van: zeebrew op 27-11-2013  21:33 uWat is een aardig recept voor een aardige blonde welke ik rond mijn verjaardag van 9 januari op smaak kan hebben? 

Ieder blond bier is na 4 weken op dronk. En qua recept kun je met een blond (qua mouten) vrijwel niet de fout in gaan! Maak hem niet te bitter dan is ie ook nog goed doordrinkbaar... :)

Al nagedacht over een zelf bedacht recept? En dan vooral de hop en de gist?  :brouwen:  Probeer het eens... ;)

zeebrew

Ik dacht aan de sterke blonde zoals in BrouwHulp staat, hiervoor heb ik alles in huis, met als gist de S04.

RobinB

Niet iedereen gebruikt BrouwHulp, dus het is niet duidelijk welk recept je nu bedoelt. Zou je hem hier willen plaatsen?
Hoewel in principe elk bier klaar kan zijn binnen de gestelde termijn, zou ik het een bier van maximaal 7% alc maken. Daarnaast is de ene bierstijl meer geschikt om erg jong te drinken dan de andere, vandaar mijn eerdere advies. Met een ruime gift WB06 is die ruimschoots binnen 6 weken klaar. :)

René K

Dat is ook mijn ervaring met de WB06. Deze gebruik ik vaak in een Weizen en is na 1 of 2 weken in de fles al op dronk.

zeebrew

Citaat van: RobinB op 29-11-2013  11:11 uNiet iedereen gebruikt BrouwHulp, dus het is niet duidelijk welk recept je nu bedoelt. Zou je hem hier willen plaatsen?

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptSterke Blonde
Brouwdatum29-11-2013
BiertypeSterke Blonde
Volume18,00
Begin SG1,078 SG
Berekende kleur (Mosher)8 EBC
Berekende bitterheid (Daniels)23 IBU
Brouwzaalrendement76,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
15,40 lWater uit Water7,19 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,05 kgPilsmoutDingemans3 EBC78,6 %
1,10 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC21,4 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust65,0 °C1 min.60 min.3,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
38,0 gSaazbellen3,5%80 min.22,7 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gSafAle English Ale (S-04)bovengist

RobinB

Gezien je doelstelling zou ik 2 zakjes adviseren.
Of mijn recept... ;)

zeebrew

Te laat, staat al in de vergistingskast, voor jouw recept had ik de ingrediënten niet in huis, en meer gist had ik niet.

RobinB

zeebrew

Citaat van: RobinB op 29-11-2013  18:05 uSucces dan maar!
Ja, want verjaardag verplaatsen is ook geen optie :clownsmile:

En iedereen weer bedankt voor de suggesties  :degroeten:

zeebrew

Kleine update: ik heb zaterdag nog een zakje gist toegevoegd, en heb hem continue op 22 graden gehouden:  SG is van 1078 naar 1015 gegaan. Ik laat hem deze week nog nagisten en hevel niet over. Zaterdag kijken of ie in de buurt van de 1010 of lager is gekomen, dan mag ie op fles.

Dus de extra gist en de iets hogere temp dragen zeker bij aan de feestvreugde.

Overigens gebruik ik de laatste 2 brouwsel een Chinese refractometer van ebay:  werkt keurig en nauwkeurig, ook bij het vergisten. Met BrouwHulp en ter controle een android app gecorrigeerd kom ik precies op de hydrometer meting uit.  :groots:

Vergelijkbare Topics (7)

21507

Reacties: 22
Gelezen: 7636

33525

Reacties: 1
Gelezen: 1410

17698

Reacties: 12
Gelezen: 5967

44744

Reacties: 4
Gelezen: 1060

16527

Reacties: 14
Gelezen: 4243

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.