Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Omvormer voor Engelse solar pomp

Gestart door Bob82, 25-11-2013 00:15 u

Vorige topic - Volgende topic

Bob82

Hallo

Ik ben nog op zoek naar een omvormer van 220 naar 12 V voor mijn Engelse solar pomp, heeft iemand een idee of oplossing. 

http://shop.solarproject.co.uk/sp2020-easy-connect-water-circulation-pump-%C3%82%C2%A3260-p-10.html

Alvast bedankt

Groet
Bob

BRAAF bier

Citaat van: Bob82 op 25-11-2013  00:15 uHallo

Ik ben nog op zoek naar een omvormer van 220 naar 12 V voor mijn Engelse solar pomp, heeft iemand een idee of oplossing. 

http://shop.solarproject.co.uk/sp2020-easy-connect-water-circulation-pump-%C3%82%C2%A3260-p-10.html

Alvast bedankt

Groet
Bob

www.conrad.nl

koffie

Elke willekeurige stroomadapter van een apparaat waar 12 V op staat.
Als je die niet hebt, even de Gamma of zo inrennen, die hebben vaak wel universele trafo's met een instelbaar voltage.
Een oude PC voeding is ook mogelijk, moet je alleen een bepaalde pin overbruggen om een soort on/off knop te maken.

tjleet

Citaat van: koffie op 25-11-2013  06:56 uEen oude PC voeding is ook mogelijk, moet je alleen een bepaalde pin overbruggen om een soort on/off knop te maken.
Kabeltje groen aan kabeltje zwart.

Albertus

Voor een vergelijkbaar pompje gebruik ik een stekkervoeding van 12 V. Van een apparaat dat het loodje heeft gelegd, maar ook voor weinig te koop op e-bay. Wel kijken of het vermogen  (1 A) voldoende is.

Bert

bierhenkie

Kijk eens rond in huis. Heb ik ook gedaan. Mijn externe harde schijf heeft een voeding van 12V 1A, perfect voor het pompje. Juiste stekker aan het pompje en pompen maar. Die harde schijf kan ook wel een dagje uit.  :brouwen: :brouwen:

FremBrew

Deze voeding werkt goed met de solarpomp, zelfs op 4,5 volt werkt de pomp nog.
GAMMA: € 12,95.

Bob82

Dankje wel, hier heb ik wat aan zou van de week direct even kijken bij de gamma. kan je met die in stelvare voltage ook de pomp langzamer laten pompen.

kan ik die omvormer ook straks gebruiken voor mij ruitenwisser motor.

Groet
Bob 

bierhenkie

Pim

Citaat van: Bob82 op 26-11-2013  02:49 u...kan ik die omvormer ook straks gebruiken voor mij ruitenwisser motor.

Dat zal niet gaan. Deze voeding levert maximaal 1 A terwijl je bij een ruitenwissermotor al gauw op 5 A zit. Eenvoeding uit een oude computer is dan een betere keuze (en waarschijnlijk ook nog goedkoper).

David Steeman

Citaat van: bierhenkie op 26-11-2013  07:12 uGeldpest? Kijk toch maar eens hier.
Versta me niet verkeerd, ik zie ook het voordeel van goedkope electronica, maar een 1 A voeding voor $2 aan huis geleverd, die kan niet goed zijn. Daar is bespaard op kwaliteit en veiligheid, en dat haal ik dus liever niet in huis.

bierhenkie

Citaat van: waaslandwolf op 26-11-2013  09:04 uVersta me niet verkeerd, ik zie ook het voordeel van goedkope electronica, maar een 1A voeding voor 2$ aan huis geleverd, die kan niet goed zijn. Daar is bespaard op kwaliteit en veiligheid, en dat haal ik dus liever niet in huis.
Elck syn sin :)

Albertus

Citaat van: bierhenkie op 26-11-2013  07:12 uGeldpest?
Kijk toch maar eens hier.

Citaat van: waaslandwolf op 26-11-2013  09:04 uVersta me niet verkeerd, ik zie ook het voordeel van goedkope electronica, maar een 1A voeding voor 2$ aan huis geleverd, die kan niet goed zijn. Daar is bespaard op kwaliteit en veiligheid, en dat haal ik dus liever niet in huis.

Deze gebruik ik al geruime tijd. Iets is niet slecht omdat het goedkoop is. Half hobbybrouwend Nederland gebruikt bij voorbeeld ook de waanzinnig goedkope STC1000 uit China.

Bert

David Steeman

Ik zeg het, 't is niet dat ik tegen Chinese electronica ben, ik maak er zelf ook gretig gebruik van. Maar dankzij een goede kennis van electronica en electriciteit weet ik wel wat ik wél kan kopen, en wat ik beter laat liggen. Voor sommige toepassingen maakt het niet veel uit als het es mis gaat, in andere toepassingen zoals voedingen kan er een groot probleem ontstaan.

Ik heb met dit soort elektronica al van alles meegemaakt:
- componenten die niet doen wat ervan gevraagd wordt. bvb een 7805 spanningsregelaar met een 1V-rimpel (!) op de uitgang
- componenten die gewoonweg leeg zijn vanbinnen. Ze zitten dan op de print gesoldeerd maar doen niks, vooral populair voor componenten die enkel dienen ter beveiliging van gevaarlijke situaties zoals MOV's, crowbars, zeners etc
- inferieure kwaliteit. Bvb weerstanden met flinterdunne aansluitdraden uit alu die afbreken door mechanische belasting zoals trilling, nou ja, koper is duur...
- ontwerpen die gewoonweg rotslecht zijn, bvb laatst nog een PWM-regelaar die allesbehalve een blokgolf op de uitgang had. Ja, het werkt wel voor een lamp of simpel motortje maar je wil niet weten hoeveel storing dat geeft

Als je een voeding koopt voor $2 met verzending in, dan weet je dat er binnenwegen genomen zijn. En die binnenwegen zijn soms erg grof. Ik vermoed dat deze voeding gewoon met een weerstand en een condensator de spanning omzet naar iets in de buurt van 12 V, dus niks galvanische scheiding. En met een beetje geluk was er nog budget over om er nog een regelaar tussen te zetten, zodat de spanning wat stabiel blijft onafhankelijk van de afgenomen stroom. Waarschijnlijk is ook de minimale baanafstand voor dubbel geïsoleerde apparaten niet gerespecteerd. Ik zou van zo'n voedingen afblijven, maar dat advies hoeft natuurlijk niemand te volgen.

Zie ook deze links van mensen die er verstand van hebben:
Veiligheid goedkope electronica
Chinese USB chargers, te vertrouwen?
A dozen USB chargers in the lab

Bob82

Hallo

Ik heb de omvormer van de Gamma gekocht van 12 V en hij werkt prima op het pompje, voor zo weinig geld heb ik niks te klagen over het pompje en omvormer die je nog kunt in stellen.
Zal in de binnenkort wel kijken naar een andere voeding voor de ruitenwisser motor, eerst de rest van mijn brouwspullen uit bereiden. 

Grt
Bob

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.