Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tripel met komijnzaad in plaats van koriander

Gestart door webhunter, 24-11-2013 11:11 u

Vorige topic - Volgende topic

webhunter

Heren brouwers,

Een kort vraagje. Gistermiddag  door een onvergetelijke fout koriander verwisseld met komijnzaad.
Dom, dom, dom. Maar is er toch nog een redmiddel dat ik kan toevoegen tijdens de hoofdvergisting die de overheersende smaak van komijn kan neutraliseren?

Elke tip is meer dan welkom.

Oxhead

William

Deze verwisseling ongedaan maken is moeilijk.

Kijk eens of er recepten zijn waarin komijn wordt gebruikt en hoeveel er dan wordt gebruikt. Ik dacht dat er altijd minder komijn werd gebruikt.
Volgens mij bevat de Gouden Carolus een mengsel met o.a koriander en komijn. Op het forum staan volgens mij wel recepten.

Nu koriander toevoegen heeft niet zoveel zin omdat het mee moet koken. Je zou dan wat water met koriander kunnen koken en dit aan het wort toevoegen. Ik zou hiermee wachten en eerst eens kijken hoe het smaakt na vergisting. Dan kun je alsnog korianderextract toevoegen (eerste testen op een klein volume).

Je kunt ook een 2e bier maken met alleen koriander (of geen kruid) en het bier hiermee versnijden.

RobinB

Misschien pakt het ook wel goed uit?
Gewoon laten vergisten, dat verandert de smaak ook nog. :)

Oxhead

Maar de smaak van komijn neutraliseren gaat niet.
Wel kan je het proberen te verdoezelen met een nog sterker smakend kruid/specerij maar of het daar beter van wordt?  :weetniet:

René K

Het lijkt mij ook niet mogelijk om deze smaak te neutraliseren. Misschien een gekke vraag, maar weet je zeker dat het komijn is?
Ik zie namelijk dat veel mensen kummel/karwij (Carum carvi), verwisselen met komijn (Cuminum cyminum).
Ze lijken erg veel op elkaar (uiterlijk) maar hebben een andere smaak. Karwij/kummel lijkt me dan nog prettiger in een bier dan komijn.

TVERSCH

Als je niet teveel komijn heb gebruikt is het niet zo'n probleem.
Ik ben niet zo van de sterke bieren, maar heb vorig jaar een Sterke Blonde gebrouwen met 1gram/10 liter komijn(+2 g, koriander) 
In het begin had het een vreemd bittere bijsmaak maar na een paar maanden rijping was dit verdwenen en is een prettig licht kruidig smaakje gebleven.

In de Gouden Carolus zat in het verleden volgens mij ook een heel flinke gift komijn en dat gaf wel een aparte (lekkere) smaak.

Ik vind het wel goed passen in een donker bier  :proost:

Wat voor bier heb je gebrouwen?

webhunter

Bedankt voor de tips.

Zoals een wijs(?) en briljante voetballer ooit heeft gezegd: "Elk nadeel hebt z'n voordeel".
Tijd om te experimenteren en kijken of er inderdaad een voordeel is te behalen. Als eerste stap zal ik de hoofdvergisting zijn werk laten doen en daarna het jonge bier splitsen in 3 batches van circa 7 liter.
Mijn eerste idee is:
1 batch wil ik blenden met een (nog te brouwen) triple van 20 liter
1 batch mengen met een oplossing van wort en koriander
1 batch gewoon bottelen en afwachten wat het resultaat zal zijn.

Enfin tijd genoeg om eerst nog wat snuffelen op dit forum. Ik zal de resultaten t.z.t. doorgeven op dit forum.

Vergelijkbare Topics (7)

13841

Reacties: 51
Gelezen: 16287

28983

Reacties: 0
Gelezen: 3188

41982

Reacties: 9
Gelezen: 1399

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.