Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Alternatief voor dure magneetroerder

Gestart door jantenne, 24-11-2013 09:20 u

Vorige topic - Volgende topic

jantenne

Hier een alternatief voor het opkweken van je gist. Ik gebruik daarvoor een melkopschuimer batterijen eruit trafootje van 4.5 volt eraan in een weckfles stekker in stopcontact en draaien maar. Werkt naar tevredenheid.

Henielma

Een leuk idee! Heb je er een foto van?

Mogelijk punt van aandacht is de levensduur van het motortje. Ik verwacht dat er een klein gelijkstroommotortje met koolborstels in zit dat niet meer dan een paar honderd draaiuren kan maken.

jantenne

het werkt goed,ik heb hem al een week laten draaien;word niks niet warm of zo draait rustig door.
en je hoort hem s'nachts ook niet.ik heb al geprobeerd een foto te uploaden maar is te groot ,ik piel nog wel even

jantenne

Gerlachus

Die zou nog wel eens in de hals van je erlenmeyer passen... Klinkt als een idee om eens uit te werken.

Henielma

Bedankt voor de duidelijke foto.  :duimop:

William

Ziet er simpel en doeltreffend uit!

Ik neem dat het motortje geen lucht in de weckfles blaast maar dat dit aan de bovenkant van het motortje verdwijnt?

Adbrouwt

Leuke en creative oplossing.  :petje-af:

Kun je het draaigedeelte bij het plastic wat in de fles hangt goed schoon houden? Of kun je het makkelijk demonteren? :weetniet:

jantenne

Nee, het motortje blaast geen lucht in de vloeistof. Wat je ziet in de weckfles is de vortex die de opschuimer veroorzaakt.

jantenne

Adbrouwt

Ik bedoel het metalen gedeelte en plastic gedeelte van het roerdertje.

jantenne

jawel hoor geen probleem caustic soda en een (tanden)borsteltje afspoelen en klaar

jantenne

Ralph

Ziet er leuk uit! Lijkt op een simpel en doeltreffend alternatief voor een zelfbouw magneetroerder. Hoe zorg je ervoor dat de druk niet te hoog wordt? Het voordeel van een magneetroerder met een erlenmeyer is dat er makkelijk een waterslot op te plaatsen is. Dan heb je er geen omkijken meer naar.
Laat je in deze opstelling het een week draaien zonder het deksel van de pot te lichten?   :brouwen:

RobinB

Ziet er niet gek uit!
Ook ik zou aanraden kritisch te kijken naar het reinigen, vooral het veertje en de bevestiging daarvan.
Bij mijn melkopschuimer zitten daar wel kiertjes die een infectiebron zouden kunnen geven.

Een zelfbouw magneetroerder is dan wel een veiliger alternatief en kost niet (veel) meer.

jantenne

Kosten melk opschuimer 2 a 3 euro, opladertje voor telefoon 2 a 3 euro kringloop, weckfles kringloop a 1 euro = totaal 8 euro.
Voor 8 euro krijg ik geen magneetroerder. En het werkt perfect en het hygienebeleid is geen probleem.
Maar ge moet het zelf maar uitvinden wat ge het beste past. Werk er al geruime tijd mee  vr.gr

seed7

Mooie oplossing. Je hebt minder last van hoog oplopend schuim door de taps toelopende erlemeyer en je hebt geen glas met een vlakke bodem nodig. Heb je hem ook op een groter/hogere weckpot geprobeerd?

heb al wel eens met een scheef oog naar zo' roerder van een tapinstallatie gekeken,

Ingo

RobinB

Je kan maar een beperkte diepte bereiken met deze roerder en hiermee loop je eerder tegen beperkingen van het te roeren volume en de vorm van je fles aan.
Dat is wel een nadeel tov een magneetroerder, die je voor een soortgelijke prijs zelf kan maken.

Als je hiermee kan werken is het natuurlijk een prima alternatief. :)

@Seed:
Kan je niet beter een goedkope bovenroerder op de kop tikken?
Labstuff heeft die ook wel eens in de aanbieding.

seed7

Citaat van: RobinB op 24-11-2013  15:49 u@Seed:
Kan je niet beter een goedkope bovenroerder op de kop tikken?
Labstuff heeft die ook wel eens in de aanbieding.

Heb toevallig zo'n losse roerder liggen waar ik nog geen emplooi voor heb gevonden.

Ingo

orangeloo

Citaat van: jantenne op 24-11-2013  12:54 uVoor 8 euro krijg ik geen magneetroerder.

Als je een (overleden) computer op de kop kan tikken voor niks, kost een zelfbouw roerder echt wel minder dan €8,-
Een ventilator uit de computer, de magneet uit de harddisk, 2 stukjes plexiglas / hout of wat je hebt liggen. Kan met wat zoeken gratis.
Dan moet je alleen nog een voeding / regelaar hebben. De trafo van je oude legotrein is een goede oplossing hiervoor.  :brouwen:

Gerlachus

Hij heeft ook echt de lader van z'n LEGO trein gebruikt...  ;D
De LEGO treinen van tegenwoordig rijden op batterijen en hebben een afstandsbediening. Waar gaat de tijd heen...

:'(

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.