Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

APA: Hoofdgisting duurt al een week

Gestart door Lord McAle, 17-10-2013 07:24 u

Vorige topic - Volgende topic

Lord McAle

Hoi,

Mijn APA staat sinds vorige week woensdagavond lekker te gisten bij 20 graden. Nu, een week later is er nog steeds elke 8 tot 12 seconden activiteit in het waterslot. Is het normaal dat het zo lang door gaat? (bij mijn vorige (blik) brouwsel was het al na een dag of 4 rustig in het waterslot). Bier had een SG van 1055, ongeveer 17 liter (na brouwen, begonnen met 20. waarschijnlijk redelijk wat verlies na koken en vanwege de mout- en hopzakken die nogal wat vocht vast houden?). Ik heb een gram of 8 a 9 Safale 05 toegevoegd (berekend met Mr Malty, het hele zakje van 11,5 gram was voor 20 a 30 liter, dus dat leek me wat ruim).

Misschien maak ik me druk om niks, maar ik wilde toch even de vraag stellen :-)

René K

Maak je niet druk. De vergisting gaat niet op de klok. Zodra het waterslot nog actief is zal de vergisting nog aan de gang zijn. De ene gist werkt langzamer dan de andere. 

Gewoon lekker laten staan en zodra de activiteit bijna stil komt te liggen zou ik het gaan hevelen naar een ander vat/mandfles.

Vergelijkbare Topics (7)

35138

Reacties: 24
Gelezen: 4267

19279

Reacties: 6
Gelezen: 3093

26177

Reacties: 9
Gelezen: 3682

4437

Reacties: 10
Gelezen: 3823

31160

Reacties: 4
Gelezen: 2058

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.