Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Filterproblemen bij koelen

Gestart door Hoppenbrouwers, 19-06-2013 21:03 u

Vorige topic - Volgende topic

Hoppenbrouwers

Ik waag er toch een draad aan omdat ik nu aan de rand van radeloos sta.
De laatste vier keer brouwen gaat het koelen steeds slechter. Als ik mijn hopfilter, slangen en platenkoeler met kokend water doorspoel om te reinigen stroomt alles zo hard dat als ik even niet oplet ik de hele keuken blank heb staan. Maar als ik het hopfilter eenmaal in de pan heb staan om de hete wort te gaan koelen komt er een pisstraaltje uit wat de ergste niersteenpatient nog beter kan.

Heeft iemand raad of enig idee waarom het zo langzaam gaat?
Alle eerdere brouwsels gingen als een tierelier maar ineens was dat afgelopen...

Oscar

Ik zou je hopfilter dan maar eens goed schoonmaken met loog of chemipro of zo.

Voor wat betreft de titel (duidelijkheid) je hebt geen koelprobleem, maar een filterprobleem...

bert braadslee

Probeer het hopfilter eens op de kraan aan te sluiten en kijk of ie wil stromen.
nee > hopfilter schoonmaken
ja > doorzoeken naar oplossing
Klinkt als verstopt hopfilter. (maar dat had Oscar ook reeds geconcludeerd)

William

Was dit niet jouw eerste keer met pellets (meen ik uit een ander topic te hebben begrepen)? Pellets kunnen wat sneller op het filter terecht komen waardoor je meer druk nodig hebt om er vloeistof doorheen te krijgen. Als je dan al ergens een lekkage hebt gaat het in één keer veel slechter.

Om dit soort zaken te voorkomen gebruik ik altijd een beetje bellen, ook al is de meerderheid pellet.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Oscar op 19-06-2013  21:06 uIk zou je hopfilter dan maar eens goed schoonmaken met loog of chemipro of zo.

Voor wat betreft de titel (duidelijkheid) je hebt geen koelprobleem, maar een filterprobleem...
Als het filter dicht zit, hoe kan het dan enkele seconden voordat ik hem in het hete wort hang alles nog stroomt als een malle?

Hoppenbrouwers

Citaat van: William op 19-06-2013  21:20 uWas dit niet jouw eerste keer met pellets (meen ik uit een ander topic te hebben begrepen)? Pellets kunnen wat sneller op het filter terecht komen waardoor je meer druk nodig hebt om er vloeistof doorheen te krijgen. Als je dan al ergens een lekkage hebt gaat het in één keer veel slechter.

Om dit soort zaken te voorkomen gebruik ik altijd een beetje bellen, ook al is de meerderheid pellet.
Kloot. Maar dit had ik de vorige keer ook al. Toen brouwde ik alleen met bellen.

Ik spoel het overigens na élk brouwsel helemaal na met water en dan loopt alles ook perfect snel door.

William

Citaat van: Hoppenbrouwers op 19-06-2013  21:26 uKloot. Maar dit had ik de vorige keer ook al. Toen brouwde ik alleen met bellen.

Dan zal het een lekkage zijn die nu sneller zichtbaar is omdat je wat meer druk nodig hebt door de pellets.

Voor de zekerheid: Het uiteinde van de slang die van de koeler die naar het vat loopt ligt toch wel een stuk lager dan de openingen in het hopfilter (flexibele slang)

Hoppenbrouwers

Citaat van: William op 19-06-2013  21:49 uDan zal het een lekkage zijn die nu sneller zichtbaar is omdat je wat meer druk nodig hebt door de pellets.

Voor de zekerheid: Het uiteinde van de slang die van de koeler die naar het vat loopt ligt toch wel een stuk lager dan de openingen in het hopfilter (flexibele slang)
Ik heb uit voorzorgsmaatregel alle koppelingen verwijderd die voor een lekkage kunnen zorgen en zelfs de enige koppeling die ik heb extra afgedicht met het beproefde broodpapje  ;)

Het uiteinde van de slang ligt zo'n 1,2m lager. Zoals altijd, dus daar kan het hem niet in zitten.

Niels B.

Heb je al geprobeerd om water door de filter te "hevelen"? Misschien is je rvs slang te los geworden waardoor het eerder om de buis dichtslibt, maar als je vanaf de andere kant de vloeistof erheen laat lopen zou je daar geen last van hebben.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Niels B. op 20-06-2013  12:37 uHeb je al geprobeerd om water door de filter te "hevelen"?
nou...
Citaat van: Hoppenbrouwers op 19-06-2013  21:03 uAls ik mijn hopfilter, slangen en platenkoeler met kokend water doorspoel om te reinigen stroomt alles zo hard dat als ik even niet oplet ik de hele keuken blank heb staan.

Citaat van: Niels B. op 20-06-2013  12:37 uMisschien is je rvs slang te los geworden waardoor het eerder om de buis dichtslibt, maar als je vanaf de andere kant de vloeistof erheen laat lopen zou je daar geen last van hebben.
Ik zou eerder het tegenovergesteld vermoeden. Maar dan snap ik niet waarom het eerst wel goed doorliep en de laatste paar keer ineens niet meer.

Enfin. Ik heb gisteren het hele filter in alle delen uit elkaar getrokken en het enige wat ik tegen ben gekomen was blinkend RVS en blinkend koper. Al
Alles zag er werkelijk spik en span uit. Het enige wat ik opmerkelijk vond is dat de rvsmantel iets minder flexibel was op sommige punten omdat ik daar wellicht wat hard met de roerstok op geduwd had waardoor hij niet meer in zijn oude vorm terug veerde. Maar de hele filter mantel is 25cm lang dus dan blijft er meer dan genoeg ruimte over om wort doorheen te filteren... Toch?

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.