Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Veel te hoge temperatuur bij vergisting, help!

Gestart door casa di kuki, 18-06-2013 12:20 u

Vorige topic - Volgende topic

casa di kuki

Hoi beste brouwers,

Ik heb 4 dagen geleden een bittere blonde willen brouwen (of iets wat daarop lijkt), maar er is iets misgegaan! Schroten, maischen, klaren en koken gingen allemaal goed, maar bij het koelen heb ik duidelijk niet goed opgelet. Toen het wort eenmaal in het vergistingsvat zat, kwam ik erachter dat de temperatuur veel te hoog was, waarschijnlijk ergens tussen 30 en 35 graden.

Vergisting (met S-33 korrelgist) kwam dan ook als een gek op gang, na een paar uur stond het waterslot te klepperen als een Volendammer op Maatjesdag.

Ik heb het gistingsvat een paar uur buiten gezet om af te koelen, maar de vergisting bleef heel snel verlopen. Na 2 dagen was het SG gedaald van 1058 naar 1012. Geen gestokte vergisting dus gelukkig, maar wel giga veel esters zo lijkt het.

Mijn vraag is: is er nog iets wat ik kan doen om die overmaat aan esters terug te dringen? Of iets anders om de smaak te corrigeren? Van de heerlijke hopgeur (zo duidelijk aanwezig direct na het koken) is op dit moment in ieder geval niets meer over. Of trekt dat misschien nog wel recht?

Alvast bedankt voor jullie tips!

Adrie

Esters verwijderen uit bier gaat niet. Volgende keer de gist pas toevoegen als de temperatuur laag genoeg is, maar dat weet je nu zelf ook wel. Tijd voor een gekoelde klimaatkast!

Wat je zou kunnen doen is nogmaals brouwen en het bier bij lage temperatuur laten vergisten (bijvoorbeeld met een ondergist op 10 ÂșC) en dan dat bier mengen met dit bier, maar of het dan beter wordt, blijft de vraag.

casa di kuki

Citaat van: Adrie op 18-06-2013  13:00 uEsters verwijderen uit bier gaat niet. Volgende keer de gist pas toevoegen als de temperatuur laag genoeg is, maar dat weet je nu zelf ook wel. Tijd voor een gekoelde klimaatkast!

Hoog tijd inderdaad! Zeker met dit weer nu... gewoon onmogelijk om het koel te houden, tenminste wel waar ik woon  :)

Heeft de temperatuur waarop ik ga lageren nog enig effect? En moet ik daarmee nog even wachten of niet? Bij eerdere brouwsels duurde de hoofdvergisting veel langer, nu lijkt het overgrote deel er na 2 dagen al wel op te zitten.

Vanavond wil ik weer een meting doen. Als het SG niet verder is gedaald, kan ik rustig gaan lageren?

Adrie

Nee, de temperatuur van het nagisten maakt nu niet veel meer uit. Als het bier al is uitgegist, kun je ook gelijk gaan bottelen.

casa di kuki

Citaat van: Adrie op 18-06-2013  14:28 uAls het bier al is uitgegist, kun je ook gelijk gaan bottelen.

Oh ja? Helemaal zonder te lageren dus? Ik zat gisteren te zappen op dit forum en las veel verhalen waarom lageren wel degelijk zin zou hebben.

Voor de goede orde: vanochtend bewoog het waterslot nog steeds, tergend langzaam maar de gist is nog steeds actief. Hoofdvergisting is wel klaar lijkt me, maar navergisting is nog bezig.

RobinB

Als het nog niet klaar is, rustig laten uitgisten.
Te zijner tijd bottelen.

Behalve het klaren heeft lageren weinig extra functies.

Jacques

Citaat van: RobinB op 18-06-2013  20:17 uBehalve het klaren heeft lageren weinig extra functies.

Klaren = uitzakken gist.
Een te veel aan gist in je flesjes kun je beter niet hebben. Daarom altijd het bier de tijd geven om een paar dagen uit te klaren.

Adrie

Citaat van: casa di kuki op 18-06-2013  16:08 uOh ja? Helemaal zonder te lageren dus? Ik zat gisteren te zappen op dit forum en las veel verhalen waarom lageren wel degelijk zin zou hebben.

Als het bier al helemaal is uitgegist, kun je beter niet meer overhevelen. De zuurstof die dan in het bier komt, wordt niet snel opgenomen door de gist, omdat er geen gistactiviteit meer is. In dat geval kun je beter het bier helder(der) laten worden in het hoofdgistingsvat (mits deze goed afsluit).

MO

De S33 is een zogenaamde stofgist, hij zakt minder snel uit dan andere gisten. Snel hevelen, 1 of 2 weken lageren (je ziet het helder trekken in een glazen fles) en afvullen. Wordt wel een lekker biertje dit hoor.

casa di kuki

Citaat van: MO op 19-06-2013  10:59 uWordt wel een lekker biertje dit hoor.
Dank voor het vertrouwen!  :brouwen:

Gisteren weer een proef genomen, SG was nog ietsje verder gedaald, in totaal een vergistingsgraad van 82% nu na 5 dagen gisten, lijkt mij okee.

En... ik proefde de hop weer! Na twee dagen gisten proefde ik echt alleen maar zoet en esters, nu duidelijk ook weer bitterheid. Wat ook de bedoeling was: ik mikte op een IBU van 35.

Ben erg benieuwd hoe de esters en de hopbitterheid zich tot elkaar gaan verhouden straks, hoe de uiteindelijke smaak wordt.

Alvast heel erg bedankt iedereen voor de reacties en de tips!  :groots:

Vergelijkbare Topics (7)

36376

Reacties: 27
Gelezen: 4562

29260

Reacties: 28
Gelezen: 8558

19726

Reacties: 12
Gelezen: 5762

38393

Gestart door jack100

Reacties: 1
Gelezen: 916

31767

Reacties: 11
Gelezen: 3078

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.