Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Schuurvondst: brouwtas, kado van telecom bedrijf

Gestart door bjorri, 03-06-2013 17:32 u

Vorige topic - Volgende topic

bjorri

Van een collega kreeg ik vandaag een ietwat smoezelige pakje in handen gedrukt. Een bierbrouwtas met de merknaam van een telecombedrijf. Het zakje Danstar Nottingham gist wat er in vast zat geniet(!)  is reeds dertien jaar over datum...

Vuldop en aftapkraan zijn nog verzegeld maar hoe groot is de kans dat het nog iets wordt met die wortstroop. Een zakje US-05 wil ik er wel aan wagen natuurlijk als het enige kans van slagen heeft? Of loop ik het risico dat het een knoeiboel wordt in mijn vergistingskoelkast?

Zo te zien is het dus een blikbrouwsel in een 'bag in a box' zak met aftapkraan en vulopening. De binnenzak zit in een stevige kunststofzak.

Anton

Dat kan nog best wat worden.  :weetniet: Gewoon proberen.
Verrotten kan het volgens mij niet.

William

Het enige gevaar is dat er gedurende deze lange tijd toch wat zuurstof door de wand of kraan is gekomen waardoor de siroop geoxideerd kan zijn (vooral als het al gehopt is). Maar dat ruik je misschien al wel bij het openen van de zak.

bjorri

Najah, een zakje gist wil ik er wel aan wagen. Zou het nog wijs zijn wat extra hop toe te voegen?

William

De gok zou ik in ieder geval nemen.

Ik zou na oplossen en koken eerst proeven/ruiken en dan besluiten om wel/geen hop toe te voegen. Dat kan dan bitterhop zijn (lang koken, meer water gebruiken) of aromahop zijn (kort koken, geen aanpassing water nodig)

bjorri

Het rook echt naar blikstroop. Mierzoet en voor mij dus niet lekker ruiken maar wel de bekende lucht. Als koudhop een paar gram citra toegevoegd. Koken hoeft natuurlijk niet. De truuk van dit pakket is dat je de stroop niet eens ziet, alleen water erbij en daarna de gist. De zak/tas zit ondertussen in de gistkast. Het overdruk ventiel goed omhoog wijzend. Over een paar dagen zien of dat ventiel geen jongbier lekt en dan vier weken geduld. Wort vervolgd.

bjorri

Citaat van: William op 03-06-2013  18:17 uHet enige gevaar is dat er gedurende deze lange tijd toch wat zuurstof door de wand of kraan is gekomen waardoor de siroop geoxideerd kan zijn (vooral als het al gehopt is). Maar dat ruik je misschien al wel bij het openen van de zak.

Tja, oxidatie zal het zonder meer last van hebben, behalve de stroop komt mijn water uit een kraan met straalbeluchter (of hoe dat heet) en met een trechtertje in een zak gieten zonder extra handen gaat ook niet zonder kletteren... Snel opdrinken dan maar. De smaak van oxidatie herken ik waarschijnlijk niet omdat ik niet weet hoe dat smaakt.

RobinB

Citaat van: bjorri op 03-06-2013  22:44 ubehalve de stroop komt mijn water uit een kraan met straalbeluchter (of hoe dat heet)

Bedoel je de perlator?
Die kan eraf... ;)

William

Citaat van: bjorri op 03-06-2013  22:40 uKoken hoeft natuurlijk niet. De truuk van dit pakket is dat je de stroop niet eens ziet, alleen water erbij en daarna de gist.

Ah, nu snap ik het.

Werkt het ventiel nog goed?  ;D

bjorri

Citaat van: RobinB op 03-06-2013  22:46 uBedoel je de perlator?
Die kan eraf... ;)
Het kan wel maar dan had ik dat tevoren moeten bedenken  >:D. normaal brouw ik in de badkamer en dit ding dus in de keuken.

William ook hartelijk bedankt, het ventiel zit niet vast dus dat zal wel goed gaan.

Vergelijkbare Topics (7)

34801

Reacties: 5
Gelezen: 2287

5719

Reacties: 10
Gelezen: 5864

41398

Reacties: 134
Gelezen: 5440

19241

Reacties: 4
Gelezen: 2438

39808

Reacties: 16
Gelezen: 2985

17615

Reacties: 7
Gelezen: 5752

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.