Kookstap "vergeten"... Valt er nog wat ter herstellen?

Gestart door cobier, 16-01-2013 12:42 u

Vorige topic - Volgende topic

cobier

Heren Brouwers

Mooi forum hier met enthusiaste mensen, dat vind ik mooi.

Als beginnende brouwer ben ik na een eerste blikbrouwsel enthousiast begonnen met de ruwe grondstoffen aan de tand te voelen.
Gelukkig eerst met een kleine hoeveelheid, 5 liter. Ik kom er achter dat ik een fout gemaakt heb bij het koken. Wat ik heb het niet aan de kook gebracht.
Ik kan het weggooien natuurlijk maar wie weet wat voor speciaals er uit komt.

De bubbelaar geeft nu een behoorlijk "zure" lucht af maar een beetje afgetapt en dat smaakt niet zuur... Misschien is dat het DMC wat wordt afgevoerd door de CO2 ontwikkeling. Hier heb ik over gelezen in een ander draadje. Normaal kook je het weg maar is bij mij dus niet (voldoende) gebeurd.

Ik heb eigenlijk wat recepten doorgelezen en ben hier in de buurt bij een kleine brouwerij geweest en alleen maar begrepen dat je de temperatuur op een paar waardes laat garen, in mijn geval op ~60 en 75 graden, voor een totaal van 80 minuten. Maar goed ik vond de smaak totaal anders als wat ik van mijn blikbrouwsel kende en daardoor ben ik verder gaan lezen. In een van jullie draadjes toen het echt koken op hoge temp tegengekomen ...  :-[

Dit ben ik niet tegengekomen in de recepten die ik gelezen heb?  Blijkbaar een standaard handeling die je altijd uitvoert..

Hoe kan je na een drietraps kookproces niet vreselijk over de tijd heengaan dan, als je eerst zeg 3x 20 minuten een temperatuurstraject afloopt waarbij de laatste stap zeg 72 graden á 5 minuten aanhoudt en dan nog even snel naar de 100 graden moet en dan ook nog 6% kookvocht moet afdampen?  Dan ga je al over de 2 uur heen lijkt me zo...

Kortom, ik nie begrijp. Ik snap het nu beter (smaakinvloeden ) maar niet de timingaspecten ervan.  Ik vind het wel hoor op jullie schitterende forum maar ik dacht ik gooi het in de groep.

De smaak is nu na 3 dagen gisten nog erg "zanderig" eigenlijk en de hopsmaak nog té aanwezig. Ik lees over isomeren en eiwitten uitvlokken. Is nu allemaal niet gebeurd dus.

Mijn vraag is dus eigenlijk kan ik het opnieuw aan de kook brengen om het enigszins te herstellen of wellicht ander stappen ondernemen?
Weggooien kan altijd nog. Dan maar afwachten, ben wel benieuwd wat het uiteindelijk wordt...

Alvast bedankt,

Collin

RobW

Ik zou echt eerst eens beginnen met de brouwcursus te lezen hier op de site. Of nog beter, proberen er een te volgen.

Henielma

Volgens mij hoef je de inhoud van die blikken niet te koken. Dat is al voor het inblikken gebeurd.

5 liter bier overgehouden van een blik is niet veel. Heb je het SG (Soortelijk gewicht) gemeten voordat je de gist erbij deed?

Zo'n blik is al gemaischt en gekookt. Deze hoef je alleen aan te lengen met water en je kan starten met vergisten.

Het komt waarschijnlijk wel goed met dit bier. Mogelijk moet er nog wel wat water bij. De geur uit het waterslot zegt niet zoveel over het uiteindelijke bier.

Raymond293

Iets met klok en klepel ;)

Je haalt heel veel dingen door elkaar heen. Ik wil je aanraden je iets meer te verdiepen in de beginselen voordat je je druk maakt over isomeren en eiwitten enz..
Begin gewoon bij het begin beginnen en je goed inlezen.

Dit is een goed begin...

http://www.hobbybrouwen.nl/brouwko2.html

cobier

De vraag is wat ik door elkaar haal.  Het gaat hier nu niet meer om blikbier vandaar de fouten...

Het maischen is volgens mij goed gegaan. Het filteren had ik beter kunnen uitvoeren, dat zal het zanderige verklaren.
SG is op 1050 gekomen, niet erg veel. dit was met 1,25 kg mout, 50 g suiker en totaal 7 liter water. 5 liter netto over.

Maar goed ik ben na het filteren het koken vergeten dus, ik dacht dat dat tijdens het maischen al als koken gezien werd..
Het zou dus eigenlijk zelfs in een stap kunnen zou ik denken. Direct naar de 100 graden na de maisch stappen waren het niet dat het kaf blijkbaar een bijsmaak geeft en voorad uitgefilterd dient te worden.

Het hop heeft dus nu zo'n 20 minuten op 70 graden gekookt.

Komt weer de vraag weer, is het nog te redden door het nu alsnog te koken?

De smaak heb ik net geproefd en is nog steeds behoorlijk bitter/hoppig. zanderigheid is al bezonken.
Maar als ik er niets mee doe dan wordt het niet drinkbaar..

Weer aan de kook doodt de gist die er nu nog in zit. Zal niet bevorderlijk zijn voor de smaak. Nu buiten zetten zou het wel versneld bezinken lijkt me. De gist daarbij ook...

Groet, Co

Henielma

Ik begrijp dat je jou fout al kent. Ik zou nu gewoon rustig wachten en kijken wat het wordt. Als het op 70 ºC is geweest dan zal het gros dood zijn wat er in zit. Geweldig zal het niet worden omdat de hop niet gekookt heeft. Koken wordt bij hobbybrouw gebeurt overigens bij ongeveer 100 ºC plusminus 2 ºC.   

Afwachten en kijken hoe die 5 liter gaat smaken. Zie het als een les en vergelijk het later met een bier wat je wel volgens de juiste manier gebrouwen hebt.

Raymond293

Op 70 graden maischen is niet koken. Koken is alleen op 100 graden.

Het koken op 100 graden voor ongeveer 75 minuten doe je voor verschillende redenen.
Eén daarvan is het koken van de hop. Alhoewel je op 70 graden wel hop kan toevoegen zal er weinig tot geen bitterheid in je bier zitten.
Volgende punt is dat je kookt om alle bacteriële activiteiten dood te koken. Je steriliseert het wort.
Laatste reden om te koken is om de DMS (groentesmaak) uit je wort te koken.

Sinds je al deze stappen niet hebt gevolgd is de kans op iets drinkbaar geslonken tot 1%...en dat is optimistisch :D

Ik zou dit laten vergisten, goed alles in me opnemen en proberen te leren van mijn fouten. Het is wel interessant om te zien wat voor smaken je krijgt zonder te koken. Waarschijnlijk zal er ook een infectie aan te pas komen. Lekkerder zal het er niet van worden.

Jacques

Ook ik zou mijn verlies nemen.
Als er basisfouten gemaakt zijn kun je die niet eenvoudig herstellen.

Uit laten gisten, proeven en uithuilen.  :'(

Volgende keer beter. (Deze fout zul je nooit meer maken.)

cobier

Ik had het bijna weggegooid maar dacht laat ik het aanlengen met iets wat de smaak mogelijk de goede kant op kan trekken...
Ik had nog wat 1,5 literflessen Diablo staan die eigenlijk niet niet bevielen qua smaak. Ik vond het te sterk een tijd geleden dus ik had al eerder het idee om het ergens anders mee te vermengen. Nu de Diablo weer geproefd te hebben was de smaak al wat beter maar nog steeds vrij sterk voor mij. Deze zijn in de zomer gebotteld.

Ik had de verhoudingen eerst in een glaasje geproefd en kwam uit op op 3liter Diablo toevoegen aan de 5 liter die "mislukt" was + 1 liter water, 50 suiker + gist. Het was nog steeds een gok want het smaakte nog steeds erg hoppig en een beetje vreemde een combinatie...

Vandaag weer geproefd, ~week later, en de smaak is helemaal niet verkeerd ! Zelfs op ~16 graden en weinig koolzuur. Redelijk helder ook. Ik neem zo nog een (klein) glaasje !  De hopsmaak is nu ok en het geheel is prima in balans. Hopelijk straks ook op fles en met meer koolzuur+ kouder..

Collin

Off topic  -  Bij het bottelen van de Diablo was het ook niet lekker en erg sterk. Toen besloot ik twee flesjes voor ca 1/4 te verdunnen met water om te kunnen beoordelen hoe dat zou uitpakken. Dat blijkt achteraf veel meer in balans te zijn qua smaak, voor mij in ieder geval. "Vreemd" genoeg kan je de te sterke Diablo niet uit de fles gaan verdunnen met water want dat geeft een totaal andere smaak. Dat zal wel met de vergisting te maken hebben?
Verklaart dat ook waarom "feestbier" "altijd" een waterige smaak heeft?

Vergelijkbare Topics (7)

32977

Reacties: 12
Gelezen: 2793

38300

Gestart door Charl

Reacties: 6
Gelezen: 2165

15942

Reacties: 3
Gelezen: 3725

41800

Reacties: 2
Gelezen: 811

25322

Reacties: 9
Gelezen: 4108

37664

Reacties: 7
Gelezen: 2048

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.