Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bier bevriezen: hogere concentratie alcohol krijgen?

Gestart door Gerlachus, 24-09-2012 14:58 u

Vorige topic - Volgende topic

Gerlachus

Gisteren had ik ineens zin en tijd om eens te experimenteren met Fractional Freezing: je koelt een vloeistof (hier: bier) zo ver af tot het water in de vloeistof begint te kristalliseren. Alcohol bevriest pas bij -114 dus dat zou over moeten blijven. Als je het bevroren water wegneemt, dan heb je dus een geconcentreerd drankje.

Welnu, ik heb een PET flesje gevuld met een blik Bavaria 8.6, afgesloten en met een plastic zak er omheen in de diepvries gedaan. Die plastic zak is om te voorkomen dat een scheurende fles je hele diepvries bevuilt.

Na een paar uur was het flesje kneedbaar: het water was een soort sneeuw geworden en daartussen zat een lichtbruine vloeistof. Flesje open gemaakt en op de kop boven een glas gezet. Uit de fles druppelde de vloeistof en nadat ik de bodem van het flesje boven had doorboord, stroomde het wat harder eruit. Wat in de fles overbleef, was de witte sneeuw zeg maar, de ijskristallen van hoofdzakelijk water.

Maar wat zat er nu in mijn glas? Het was in elk geval ijskoud, dus ik proefde en rook weinig. Ik heb het au bain marie verwarmd tot ongeveer kamertemperatuur. En daar verscheen ook een beetje schuim (CO2 ontsnapt bij die lage temperatuur nauwelijks, na het opwarmen dus weer wel) en rook ik de alcohol. Ik heb ook geproefd, het smaakte niet vies en je merkte dat er meer alcohol in zat, dan in het oorspronkelijke bier (ik trakteerde mij in de tussentijd op een ander blik namelijk).
Dit goedje heb ik weer in een nieuw flesje gedaan en terug in de diepvries gelegd. Ditmaal in de diepvries die nog kouder staat (maar dat is toeval). Vanmorgen bleek het flesje keihard geworden te zijn dus ik ga straks proberen wat eruit komt.

Met dit principe wil ik eens kijken wat ik kan produceren en of het drinkbaar is. Ik zou zelfs via een koolstoffilter/norit de kleurstoffen en smaakstoffen kunnen afvangen, zodat ik een minder uitgesproken smaak krijg. Ik weet niet of dat nodig is, maar wie weet.

Wie heeft dit ook al eens geprobeerd, wat zijn tips en wat is de bruikbaarheid van het eindresultaat? Dit is voor mij zuiver experimenteel en ik ben meer benieuwd naar het proces dan om sterke drank te produceren. Hoewel, als het goed drinkbaar is, waarom niet?
Ik weet dat de hobbybrouwerij uit Almere (Koelschip?) 60% hiermee bereikt heeft, naar mijn idee haast ondrinkbaar hoog. Maar toch schijnt dit drinkbaar geweest te zijn. Wie weet er meer van?

Mijn bevindingen van vanavond zal ik jullie niet onthouden trouwens.

Destilleren, ook op deze manier, is in Nederland niet toegestaan trouwens. Maar ik hoop dat dit de hobbyisten hier niet ervan weerhoudt om populair-wetenschappelijk bezig te gaan.

seed7

Naar verluid is dit de methode waarmee in den beginne Wodka werd gemaakt. Je kunt heel ver gaan en een zeer zuiver product creëren. Met name bij zware bieren (hoog eind SG) vind ik het wel eens lekker om te doen, 1x invriezen. Voor licht bieren kun je m.i. net zo goed een "kopstootje" drinken.

In tegenstelling tot destilleren is dit in Nederland "legaal" (in de zin van je bezit geen distilleerketel) al denk ik als je dit op grote (hobby)schaal doet je accijnzen ontduikt en toch weer strafbaar bent.

s7.

Gerlachus

In een oudere post las ik namelijk dat er al iemand mee bezig is geweest, maar het verhaal werd niet afgemaakt. Ik weet dat er met name vroeger veel gebruik van gemaakt is en dat er ook recentelijk nog brouwerijen zijn geweest die op die manier een zeer sterk bier hebben gemaakt, drinkbaar of niet.

Mij lijkt het een mooi proces om te verfijnen voor de hobbyist, mits er een drinkbaar resultaat uit komt. Misschien wel een bier-likeur, whiskey, gerstewijn of weet ik wat.

Dus tips en ervaringen zijn welkom. Alle praktijkervaring doet er toe!

Oscar

Citaat van: Gerlachus op 24-09-2012  14:58 uAlcohol bevriest pas bij -114 dus dat zou over moeten blijven.

Uitgaande van pure ethanol klopt dit, echter heb je te maken met een alcohol-water mengel, en dan gelden er ineens hele andere temperaturen. Link

hansm

Dit is zeker niet nieuw. Er is zelfs een biertype voor bieren op deze manier gemaakt: Eisbock

Gerlachus

De alcohol blijft inderdaad niet vloeibaar, zoals je graag zou zien. Dan zou het proces ook dodelijk eenvoudig zijn. Ik merkte ook dat bij mijn eerste poging het goed ging: het water bevroor namelijk nog niet helemaal keihard, dus alle alcohol kon er nog uit druipen. Vandaar dat je dus meerdere stappen moet doen om tot een beetje resultaat te komen. Er blijft ook ondermeer alcohol achter in het bevroren gedeelte, dus je kunt niet alles uit elke stap halen.

Eisbock is me inderdaad ook bekend, maar het gaat mij om een resultaat met 30 - 40% alcohol. Ben ook benieuwd naar wat ik in de uiteindelijke oplossing krijg, qua smaken en samenstelling.

seed7

Citaat van: Gerlachus op 24-09-2012  16:36 uBen ook benieuwd naar wat ik in de uiteindelijke oplossing krijg, qua smaken en samenstelling.

Proef ook eens het "water" dat je er uit haalt, hoe veel of weinig smaak je kwijt raakt,

s7.

Cisdevésser

Hoi,

Op onderstaande site meer info over dit onderwerp ( engelstalig )

http://homedistiller.org/equip/notstill/freeze

Groetjes....Cis

William

Citaat van: Gerlachus op 24-09-2012  16:36 uVandaar dat je dus meerdere stappen moet doen om tot een beetje resultaat te komen. Er blijft ook ondermeer alcohol achter in het bevroren gedeelte, dus je kunt niet alles uit elke stap halen.

Het help al wel als je tijdens het bevriezen de fles regelmatig kneed of schud zodat je een soort van sludge krijgt. Maar voor echt redelijke percentages alcohol ontkom je er niet aan een aantal malen te vriesfractioneren.

McMelloW

Met een alcoholweger kan je het percentage ongeveer bepalen. Je moet dan wel een maatglas met 100 ml vloeistof hebben. Dus een colafles met 2 liter invriezen.

Gerlachus

Nou, tweede fase van het experiment is voltooid. Ook dit flesje produceerde een fijne donkere vloeistof en bij even proeven merk je direct dat dit niet voor broekventen is! Jeetje, zit genoeg alcohol in.

Ik moet m weer laten opwarmen om te proeven en ik ga ook kijken wat het achtergebleven, witter geworden ijs oplevert als ik dat proef. Dat is namelijk wat we weggooien straks.

Hierna misschien weer een 3e keer invriezen, kijken wat gebeurt. De eerste keer was hij niet keihard bevroren, dat moet ik hebben. Dit maal ging het namelijk tergend langzaam.

Jacques

Citaat van: McMelloW op 24-09-2012  18:38 uMet een alcoholweger kan je het percentage ongeveer bepalen. Je moet dan wel een maatglas met 100 ml vloeistof hebben. Dus een colafles met 2 liter invriezen.

Door de aanwezigheid van restsuikers in bier vraag ik mij af of zo'n meter betrouwbaar is.
Voor het gebruik zul je moeten weten SG is van het bier. Voor het bepalen van het alcoholgehalte zul je wel allerlei tabellen nodig hebben vermoed ik.

BierHenk

Je weet het alc. volume voor de "destillatie". Je weet ook hoeveel water er weggevroren (?) is. Dan zit de hoeveelheid alcohol dus in minder vloeistof. Het percentage is dan relatief eenvoudig uit te rekenen.

William

Citaat van: BierHenk op 24-09-2012  21:47 uJe weet het alc. volume voor de "destillatie". Je weet ook hoeveel water er weggevroren (?) is. Dan zit de hoeveelheid alcohol dus in minder vloeistof. Het percentage is dan relatief eenvoudig uit te rekenen.

Niet helemaal want ook in het bevroren wat zal alcohol ingesloten zijn.

Om het alc% te bepalen kun je volgens mij hetzelfde doen als bij een uitvergist bier: een gecombineerde sg en brix meting.

McMelloW

Citaat van: Jacques op 24-09-2012  21:41 uDoor de aanwezigheid van restsuikers in bier vraag ik mij af of zo'n meter betrouwbaar is.
Voor het gebruik zul je moeten weten SG is van het bier. Voor het bepalen van het alcoholgehalte zul je wel allerlei tabellen nodig hebben vermoed ik.
Natuurlijk is dat zo, vandaar dat ik ook schreef ongeveer  Het gaat om een indicatie, niet om een 0.1 %AV nauwkeurig.

Jacques

Citaat van: McMelloW op 24-09-2012  23:10 uNatuurlijk is dat zo, vandaar dat ik ook schreef ongeveer  Het gaat om een indicatie, niet om een 0.1 %AV nauwkeurig.

Als je geen rekening houd met de restsuikers zal de afwijking een heel stuk groter zijn. Het SG van de vloeistof en die van de alcohol spelen allebei een rol bij de de waarde die de meter aangeeft. Dit is ook het geval bij het bepalen van het SG met behulp van een refractometer wanneer het gaat om vergist wort.

Gerlachus

Na de 2e keer heb ik nog een 3e keer de zaak ingevroren. Het wordt natuurlijk steeds minder.

Het overgebleven ijs na de 2e keer uitlekken smaakte naar heeeel flauw bier, kon niet bepalen of er alcohol in zat.

Na de 3e keer uitlekken bleef er een sterk ruikende vloeistof over, veel alcohol dus. Maar het was vanochtend bij het ontbijt (kon niet wachten) dus ik heb niet kunnen proeven terwijl het wat warmer was, voor de smaak. Dus dat ga ik straks doen.

Rendement is natuurlijk niet zo hoog. Ik denk dat je met 1x invriezen een heel stevig bier krijgt met behoorlijk rendement (50% schat ik). De volgende stap of stappen leveren steeds minder op natuurlijk, waarbij ik me afvraag of het 3e brouwseltje drinkbaar zal zijn. Op basis daarvan zal ik mijn vervolgexperimenten bepalen.

Hoeze

Daar is al z'n bier op de markt, namelijk Tactical Nuclear Penguin. Een biertje van 32%, als je dit nog bier kunt noemen.

zie: http://www.brewdog.com/blog-article/214

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.