Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Is dit goed recept?

Gestart door bertarna, 16-09-2012 17:11 u

Vorige topic - Volgende topic

bertarna

Voor 35 l
36 l maischwater
18 l spoelwater

Gewenste begin SG 1070?

6572 gram pilsener
1408 gram Munchenermout
1408 gram Pale Alemout
740 gram kandijsuiker

35 gram Styrian Golding 60 min
21 gram Styrian Golding 10 min
10 gram Colombus 60 min
14 gram Citra hop 60 min
20 gram citra hop tijdens lageren

Schema:
45 min op 60 graden
30 min op 70 graden
5 min op 75 graden
5 min op 78 graden

Gist: duvel gist (belgian strong ale)

Recept gebaseerd op bestaand recept met andere hoppen en andere gist.
Zal dit lekker biertje worden?
Wil graag een bitter bier met het nodige volume en een 9% alcohol.

Jacques

In principe is elk recept een goed recept.

Wat voor soort bier wil je brouwen?
Als we dat weten kunnen we je suggesties geven hoe eventueel het recept bij te sturen.

bertarna

Iets blond met het nodige mondgevoel.
Bieren als Chouffe Houblon en Duvel Triple Hop drink ik graag, dus iets bitter met een frisse citrussmaak.

RobinB

Voor een tripellig bier zou ik wat meer suiker (10-15%) gebruiken. Gezien de Duvel gist, zou ik dat suiker dan tijdens de nagisting toevoegen.

bertarna

Dan geen suiker tijdens het koken? Of de 740 gram suiker tijdens het koken en dan de 15% extra na de hoofdgisting?

RobinB

Geen suiker tijdens het koken inderdaad, ook rekening houden met het oplosvolume en daarvoor compenseren. :)

Andere (misschien wel handigere) methode is om bij het hevelen voor de nagisting, de suiker op te lossen in een deel van het jongbier en zo toe te voegen.

bertarna

Oke dan doe ik het zo  :)

En qua hop, zit ik daar goed? Ik wil graag iets qua bitterheid genre Chouffe Houblon.

Jacques

Ik zou de Styrian Golding vervangen door Cascade. Je krijgt dan meer citrusachtige hopsmaak in je bier.

seed7

Citaat van: Jacques op 16-09-2012  20:05 uIk zou de Styrian Golding vervangen door Cascade. Je krijgt dan meer citrusachtige hopsmaak in je bier.

Ondanks de ook al gebruikte Citra?

s7.

Jacques

In verhouding zit er niet zo veel citra in dit recept.
De smaak die Cascade geeft is toch wel anders dan die van Citra. Alles vervangen door Citra zou ik ook niet doen.

In de Chouffe Houblon zit uitsluitend Amerikaanse geen continentale hop. Als je een dergelijk bier wilt klonen moet je naar mijn idee ook geen continentale hop gebruiken.

bertarna

Dan vervang ik de styrian door Cascade.
En als ik nu enkel pilsmout zou gebruiken? Bij de kloonrecepten van Chouffe Houblon merk ik dat er meestal enkel pilsmout wordt gebruikt.

Nu was het niet mijn bedoeling een echte Houblon kloon te maken, maar als ik iets kan maken dat er erg op lijkt ben ik een tevreden mens  :)

Ik kan dan waarschijnlijk ook beter de gist vervangen door Chouffe gist?

Gerb

Wat ik lees op internet is: pilsmout, kandijsuiker. Amarillo Columbus en Saaz. En natuurlijk de Chouffe gist.  Volgens mij stond de hopstort vroeger wel op het etiket.

bertarna

Citaat van: Gerb op 17-09-2012  10:39 uWat ik lees op internet is: pilsmout, kandijsuiker. Amarillo Columbus en Saaz. En natuurlijk de Chouffe gist.  Volgens mij stond de hopstort vroeger wel op het etiket.

Amarillo raak ik niet aan en zal niet meer lukken eerste maanden volgens mijn leverancier.

bertarna

Ik denk gewoon dit eens brouwen en nadien nog eens Chouffe Houblon trachten te klonen.
Hop genoeg, bestelling van 15 kg gedaan.

heijligers

Citaat van: bertarna op 18-09-2012  10:53 uHop genoeg, bestelling van 15 kg gedaan.
:o voor de komende 5 jaar?

bertarna

Ik dacht dat het 500 g per pak was, maar nee 5 kg per pak.
Zal duur grapje worden.

RobinB

Citaat van: Jacques op 16-09-2012  20:25 uIn de Chouffe Houblon zit uitsluitend Amerikaanse geen continentale hop. Als je een dergelijk bier wilt klonen moet je naar mijn idee ook geen continentale hop gebruiken.
Sinds wanneer is Saaz geen continentale hop meer? ???

@Bertarna: ik weet niet hoeveel je gaat brouwen, maar de kans lijkt me aanwezig dat je die 15kg niet op krijgt voordat het teveel verouderd is. Zonde geld...

Oscar

Citaat van: bertarna op 18-09-2012  11:33 uIk dacht dat het 500 g per pak was, maar nee 5 kg per pak.
Zal duur grapje worden.

Nou, ik weet niet hoeveel jij brouwt per keer, maar uitgaande van ongeveer 25 liter dan kun je de komende 10 jaar wel voort ...en aangezien hop niet heel lang houdbaar  zou ik maar zorgen dat je deze hop verspreid onder mede-brouwers in jou omgeving. Anders kun je over een aantal jaren meer dan de helft weggooien (of gebruiken voor lambiek  :brouwen: ).

Jacques

Citaat van: RobinB op 04-10-2012  23:38 uSinds wanneer is Saaz geen continentale hop meer? ???

Bij de eerste versie zat volgens mij geen Saaz in. In ieder geval heeft het bier een Amerikaans hopkarakter.

ciesvandekwis

Citaat van: bertarna op 18-09-2012  11:33 uIk dacht dat het 500 g per pak was, maar nee 5 kg per pak.
Zal duur grapje worden.

Wat voor hop heb je besteld? Wil er evtueel wel wat overnemen (woon in Gent).

bertarna

Citaat van: ciesvandekwis op 05-10-2012  10:02 uWat voor hop heb je besteld? Wil er evtueel wel wat overnemen (woon in Gent).

2 van de 3 soorten waren niet op stock, dus heb ik enkel 5 kg Colombus, die krijg ik wel op 8)

RobinB

Citaat van: Jacques op 05-10-2012  07:49 uBij de eerste versie zat volgens mij geen Saaz in. In ieder geval heeft het bier een Amerikaans hopkarakter.

In de eerste versie juĂ­st wel, daar zijn nog (etiket-)foto's van op het forum.
Het heeft wel overwegend een Amerikaans hopkarakter, maar er zit meer in dan bij een single hop IPA bijv.
Ik denk dat die Saaz best wat bij kan dragen in het totaalbeeld.
Amerikaanse hoppen zijn wel sowieso nodig. :)

Vergelijkbare Topics (7)

42694

Gestart door Sebabje

Reacties: 19
Gelezen: 2344

30100

Gestart door Bart G

Reacties: 10
Gelezen: 4347

23538

Reacties: 23
Gelezen: 11031

2414

Reacties: 11
Gelezen: 4791

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.