Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vraag over Brewferm Palido

Gestart door peter post, 10-03-2012 13:29 u

Vorige topic - Volgende topic

peter post

Hallo all,
Mijn eerste eerste bier gister gebotteld (blik van Brewferm)  ik heb nu een moutexstract Palido ik heb daar 3 vraagjes over moeten de kruiden er ook uit na het koken. En er zit een zakje gist bij voor 20 l maar ik brouw maar 10 l volgens het brouwschema, (de helft er in doen denk ik ) en hoe lang gaat het ongeveer duren als ik koel in een bak met ijswater.
bvd gr peter

MM

1. De kruiden moeten ook uit de pan na het koken.
2. Gewoon alle gist toevoegen. Het maakt niet uit of er meer gist in het vat zit. Je kan beter teveel gist toevoegen dan te weining.
3. Het koelen kan een paar uur in beslag nemen. (Misschien wel meer)

RobinB

Als je ijs zuiver is, kan je dat ook gebruiken als brouwwater, koelt sneller.
Ook kan je de kruiden als thee trekken in een kleine hoeveelheid water (bijv. 1L) en de rest als koud kraanwater toevoegen?
Is het ook vlot(ter) koel.

peter post

Bedankt mm , dat snap ik ff niet Robin ik begin al met 11 l water volgens het brouwschema dan kan ik er toch geen water of ijs meer bij doen.
 gr peter

MM

Citaat van: RobinB op 11-03-2012  01:47 uAls je ijs zuiver is, kan je dat ook gebruiken als brouwwater, koelt sneller.
Ook kan je de kruiden als thee trekken in een kleine hoeveelheid water (bijv. 1L) en de rest als koud kraanwater toevoegen?
Is het ook vlot(ter) koel.

Bij die moutpakketten moet je het hele brouwsel (met al het water) koken. Het is niet hetzelfde als het extract brouwen.

Citaat van: peter post op 11-03-2012  12:57 uBedankt mm , dat snap ik ff niet Robin ik begin al met 11 l water volgens het brouwschema dan kan ik er toch geen water of ijs meer bij doen
gr peter

Bij het brouwen met extract, kan je ook een klein gedeelte koken en de rest van het water na het koken bijvoegen.

peter post

Ja ok dat snap ik maar ik zit er een beetje mee dat het afkoelen zonder koelspiraal of zo (te) lang duurt.

RobinB

Citaat van: MM op 11-03-2012  16:12 uBij die mout pakketten moet je het hele brouwsel (met al het water) koken. Het is niet hetzelfde als het extract brouwen.

Hij had het toch over een extract brouwsel?

Citaat van: peter post op 10-03-2012  13:29 uik heb nu een moutexstract Palido ik heb daar 3 vraagjes over

12345

Dit zal wel verhelderend zijn:

http://www.Brouwmarkt.nl/moutextractpakket-Brewferm-palido-voor-p-5003965.html

Het is inderdaad poeder dus je zou het met minder water kunnen koken en daarna koud water/ ijs kunnen toevoegen, lijkt me.

Het zelf bouwen van een spiraalkoeler is overigens niet zo heel moeilijk. Bij elke Bouwmarkt liggen rollen koperleiding van 5 meter lang (en dat is voldoende voor brouwsels van 10 liter) en in een middagje knutsel je het wel in elkaar. Als je de zoekfunctie gebruikt, vind je best wel ergens een mooi ontwerp.

RobinB

Citaat van: 12345 op 11-03-2012  20:27 uHet is inderdaad poeder dus je zou het met minder water kunnen koken en daarna koud water/ ijs kunnen toevoegen, lijkt me.

inderdaad.
Gewoon het koken enz doen met 7 L en daarna 3 kg ijs toevoegen om te koelen, en tegelijkertijd au-bain-marie koelen.
JWVG heeft een dergelijke methode gebruikt bij z'n "megalomane hopexperimenten" (dat waren nog eens tijden, zwijmel... ;) )

peter post

Gisteravond 2 l water gekookt en afgekoeld erbij gedaan verder au-bain-marie gekoeld met koelelementen voor( koelbox) in 1 uur terug naar 25 ÂșC  mooi toch bedankt voor de tips.
gr peter

MM

Citaat van: RobinB op 11-03-2012  17:36 uHij had het toch over een extract brouwsel?

Ik zie dat ik een halve opmerking heb gemaakt. Het proces beschreven door Brewferm is anders dat het proces, dat veel Amerikanen volgen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.