Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Koudgehopte IPA

Gestart door havu, 22-01-2012 23:35 u

Vorige topic - Volgende topic

havu

Ik heb een IPA gemaakt (29 EBC, 55 EBU), en heb een vraag over het koudhoppen.
Er is gehopt met Magnum (bitterhop) en Cascade (aromahop). Vervolgens na 1 week met 2,5 g per liter gekoudhopt met Cascade.

Het biertje smaakt goed, je ervaart de citrus, maar ik had op meer gehoopt. Meer zoals een Punk IPA van BrewDog (misschien niet zo gangbaar in NL, maar ik heb een dochter met een biercafe, dus veel biertjes beschikbaar).

Te weinig gekoudhopt naar jullie mening?

Hans

MO

Ik heb ook IPAs met magnum en Cascade gebrouwen. Dat is inderdaad niet the real thing. Een ware IPA heeft overal citrus hop. Als bitterhop kun je dus beter iets van amarillo, centennial of columbus nemen (er zijn meer voorbeelden). Maar niet die recht-toe-recht-aan magnum.

Adrie

2,5 g/l is voor een IPA inderdaad wat weinig. Amerikaanse IPA's gaan al snel richting 4 tot 5 g/l en hebben ook minimaal zoveel hop aan het eind van het koken.

havu

Dank voor de opmerkingen. Heb 1056 American Ale gist gebruikt. Die kan wel?

Hans

Jacques

Kijk even op de website van Wyeast.

En verder verwijs ik naar deze pagina van de wiki-site om snel eigenschappen van een Wyeast gist op te zoeken via links naar de Wyeast site.

MO

Hans, dat is wat mij betreft de ultieme gist voor dit bier maar je vraag komt een beetje uit het niets boven borrelen.

RobinB

Een koudgehopte IPA, das toch een pleonasme? ;)

nembrionic

Citaat van: havu op 22-01-2012  23:35 uIk heb een IPA gemaakt (29 EBC, 55 EBU), en heb een vraag over het koudhoppen.
Er is gehopt met Magnum (bitterhop) en Cascade (aromahop). Vervolgens na 1 week met 2,5 g per liter gekoudhopt met Cascade.

Het biertje smaakt goed, je ervaart de citrus, maar ik had op meer gehoopt. Meer zoals een Punk IPA van BrewDog (misschien niet zo gangbaar in NL, maar ik heb een dochter met een biercafe, dus veel biertjes beschikbaar).

Te weinig gekoudhopt naar jullie mening?

Hans

De Punk is fantastisch, maar heeft waarschijnlijk meer hop en ook andere hopsoorten dan 2 (of staat het op de fles?).
Dus tenzij je een Punk-kloon hebt gebrouwen kun je het niet vergelijken :)

Vergelijkbare Topics (7)

42750

Reacties: 2
Gelezen: 684

34699

Gestart door pholte20

Reacties: 6
Gelezen: 1567

27488

Reacties: 11
Gelezen: 5783

15043

Gestart door Herman

Reacties: 31
Gelezen: 10003

44933

Gestart door Goldin

Reacties: 18
Gelezen: 1660

38200

Reacties: 13
Gelezen: 2727

29603

Reacties: 4
Gelezen: 2314

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.