Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Blond Met Ballen

Gestart door davadox, 14-12-2011 20:22 u

Vorige topic - Volgende topic

davadox

Na een drietal bieren gebrouwen te hebben en het afgelopen jaar een tanker aan andere bieren geproefd te hebben vind ik een blond bier toch het lekkerst.
Vandaar dat het onderstaande recept het volgende project word die ik tussen kerst en oud/nieuw wil gaan brouwen.
Ik wil met dit recept ook eens gaan proberen met koudhoppen dus tips en trucs zijn van harte welkom.
Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptBlond Met Ballen
Kenmerk#4
Brouwdatum28-12-2011
BiertypeSterke Blonde
Aantal liters20
Gewenst begin SG1080 (8,6 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater31,0 liter
Maischdikte3,5 l/kg
Maischwater20,0 liter
Spoelwater11,0 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur13 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid21 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC70,1 %4555 gr3 EBC
Tarwemout7,0 %456 gr3 EBC
Munchenermout 15 EBC11,6 %752 gr17 EBC
Kristalsuiker11,3 %736 gr0 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Saaz (CZ)3,1 %20 grKoud hop0 EBU
Styrian Golding4,0 %45 gr90 minuten20 EBU

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Koriander3 gr15 Min.

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort1388 Belgian Strong Ale
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter0 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
163°C40 minuten3,5 l/kg
272°C20 minuten3,5 l/kg
378°C1 minuten3,5 l/kg

Cristijn

Dat lijkt lekker en heeft (op de tarwemout na dan) erg veel weg van het recept dat ik gebruik voor mijn Chouffe kloon. Ben benieuwd naar het effect van de tarwemout. Succes!

Kleine_Schriek

Ik zou 1,5 gram per liter koudhop gebruiken voor de koudhop, dus 30 gram in jouw 20 liter. In mijn ervaring is Saaz wat minder prominent en heb je meer nodig dan bijv. Cascade of Amarillo. En dan beslist bloemen gebruiken. Ik heb pellets en bloemen vergeleken in 1 brouwsel en pellets wordt veel te vlak. Bloemen geven precies de hoppigheid die je zoekt.  Ik weet alleen niet hoe het combineert met jouw gist. Ach, dat moet je zelf testen ;-)

davadox

Citaat van: Cristijn op 14-12-2011  23:18 uDat lijkt lekker en heeft (op de tarwemout na dan) erg veel weg van het recept dat ik gebruik voor mijn Chouffe kloon. Ben benieuwd naar het effect van de tarwemout. Succes!

De tarwemout heb ik (en nu springt het halve forum op mijn nek) voor een lekkere schuimkraag.
Sommige zeggen dat het onzin is, en andere zeggen dat het wel helpt voor een schuimkraag.
Ik heb nu enkele brouwsels gedaan en en bij diegene waar tarwemout in zat had ik een mooi kraagje.

davadox

Citaat van: Kleine_Schriek op 15-12-2011  09:57 uIk zou 1,5 gram per liter koudhop gebruiken voor de koudhop, dus 30 gram in jouw 20 liter. In mijn ervaring is Saaz wat minder prominent en heb je meer nodig dan bijv. Cascade of Amarillo. En dan beslist bloemen gebruiken. Ik heb pellets en bloemen vergeleken in 1 brouwsel en pellets wordt veel te vlak. Bloemen geven precies de hoppigheid die je zoekt.  Ik weet alleen niet hoe het combineert met jouw gist. Ach, dat moet je zelf testen ;-)

Ik zal eens kijken wat ik nog in mijn assortiment heb.

Gerb

Ik zou juist kiezen voor een nobele hop. Waarom toch altijd die Amerikaanse hoppen in elk bier? Voor een Sterke blonde is dit een prima hopstort, wellicht wat aan de weinig bittere kant, maar toch een erg klassieke en fraaie combinatie van de 2 hoppen. Ik zou de bitterheid verhogen naar 30 IBU en verders niets veranderen.

Raymond293

Ben het eens met Gerb over de bitterheid... waar zijn anders de ballen ;)

davadox

Citaat van: Raymond293 op 15-12-2011  20:54 uBen het eens met Gerb over de bitterheid... waar zijn anders de ballen ;)

Tis bijna kerst he Raymond  ::)

Ik dacht dat koud hoppen ook wel toevoegde aan de bitterheid maar dat is dus niet (volgens BV) of doe ik iets verkeerd ?

Jacques

Citaat van: davadox op 15-12-2011  19:18 uDe tarwemout heb ik (en nu springt het halve forum op mijn nek) voor een lekkere schuimkraag.
Sommige zeggen dat het onzin is, en andere zeggen dat het wel helpt voor een schuimkraag.
Ik heb nu enkele brouwsels gedaan en en bij diegene waar tarwemout in zat had ik een mooi kraagje.

Schuimhoudbaarheid is echt niet afhankelijk van een handje tarwe. Inmaischtemperatuur, pH beslag, vergistingstemperatuur, hoeveelheid hop en gebruikte gist hebben een veel grotere invloed.

Het is veel werk maar je zou eens twee brouwsels pal achter elkaar moeten brouwen. Bij de ene wel extra tarwemout en bij de andere niet. Voor de rest alles hetzelfde houden. Vergelijk dan eens. Veel verschil in schuimhoudbaarheid zul je niet vinden.

davadox

Citaat van: Jacques op 15-12-2011  21:37 uHet is veel werk maar je zou eens twee brouwsels pal achter elkaar moeten brouwen.

Maar dat is wel een leuk experiment.
Ik zal eens kijken of ik 2 gistvaten kwijt kan in mijn koelkast en als de tijd het toelaat in de kerstvakantie kan ik dat wel eens gaan doen.

Jacques

Citaat van: davadox op 15-12-2011  21:41 uMaar dat is wel een leuk experiment.
Ik zal eens kijken of ik 2 gistvaten kwijt kan in mijn koelkast en als de tijd het toelaat in de kerstvakantie kan ik dat wel eens gaan doen.

Zou leuk zijn. Experimenteren om te ontdekken hoe groot bepaalde effecten zijn is altijd heel leerzaam weet ik uit eigen ervaring.

koffie

Persoonlijk zou ik voor een Chouffe gist kiezen? Klinkt overigens als een lekker biertje dit recept .. die ga ik ook eens proberen!
Die koudhop zou misschien wel meer mogen? Onze tripel krijgt bij 30-35 liter al snel 50 tot 60 gram koudhop voor zijn kiezen (al is dat geen blonde meer).

davadox

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptBlond Met Ballen
Kenmerk#4
Brouwdatum28-12-2011
BiertypeSterke Blonde
Aantal liters20
Gewenst begin SG1080 (8,6 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater31,1 liter
Maischdikte3,5 l/kg
Maischwater20,1 liter
Spoelwater11,0 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur22 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid28 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Tarwemout6,8 %445 gr3 EBC
Munchenermout 15 EBC11,3 %735 gr17 EBC
Kristalsuiker11,0 %719 gr0 EBC
Palemout 7 EBC70,8 %4613 gr8 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Styrian Golding4,0 %45 gr90 minuten20 EBU
Saaz (CZ)3,1 %30 grKoud hop0 EBU
Saaz (CZ)3,1 %20 gr30 minuten5 EBU

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Koriander2 gr10 Min.

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort1388 Belgian Strong Ale
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter0 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
163°C40 minuten3,5 l/kg
272°C20 minuten3,5 l/kg
378°C1 minuten3,5 l/kg

Dit word hem.
Pilsmout vervangen daar PaleMout.
Een klein beetje meer hop voor de ballen.
En een klein beetje koriander eruit gehaald.
Subiet de smackpack een paar rake klappen geven en dan hopelijk vrijdag brouwen.

davadox

Hier gaat het zeer langzaam,

Van de gewenste SG 1080 maar de 1066 gehaald en nu na bijna 4 weken zit ik pas op 1028.
2 weken geleden de temperatuur al 1 graadje verhoogt.

Is dat normaal bij deze gist of heeft iemand ervaring met deze gist?

Groetjes

hansm

Hoe groot was je starter? De 1388 staat bekend als een lastige gist al je te weinig toevoegt.

davadox

Die had ik berekend met Mr Malty dus groot zat.
1,25 liter dacht ik zo even uit mijn hoofd.
Was een redelijk verse gist.   
Maar ik zie nu op de site van Wyeast dat een vergistingstemperatuur van 18-27 graden.
Misschien dat mijn 21 graden toch iets te laag is.

Vergelijkbare Topics (7)

35660

Reacties: 42
Gelezen: 13204

28757

Reacties: 2
Gelezen: 1716

39706

Reacties: 9
Gelezen: 1662

19540

Reacties: 5
Gelezen: 3252

32501

Reacties: 2
Gelezen: 1887

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.