Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Overhevelen van keg naar andere vaatjes

Gestart door koffie, 01-10-2011 13:34 u

Vorige topic - Volgende topic

koffie

Ik heb hier nog een keg met daarin ongeveer 10 liter tripel.
Ik wil deze eigenlijk overhevelen naar 2 vaatjes van 5 liter. Bij het overhevelen zal ik er opnieuw wat suiker bij moeten doen om het koolzuurverlies te compenseren.
Hoeveel suiker zou ik per liter moeten toevoegen bij een bier als deze?

Henielma

Ik zou beide vaatjes flink koud maken en dan overtappen. Suiker toevoegen zou ik zeker niet doen. Probeer dat maar eens bij een fles cola.  ;)
Verder denk ik dat dan de hergisting een probleem zou gaan worden als je dat toch zou doen.

koffie

Maar als ik geen nieuwe voeding (suiker) geef, kan hij toch nooit verder hergisten?

Henielma

Precies, niet opnieuw hergisten dus.

Kleine_Schriek

Nadat je overgeheveld hebt, zet je beide 5 liter vaatjes toch gewoon weer koud en onder de juiste druk met je CO2 fles.

koffie

Citaat van: Kleine_Schriek op 01-10-2011  15:47 uNadat je overgeheveld hebt, zet je beide 5 liter vaatjes toch gewoon weer koud en onder de juiste druk met je CO2 fles.
Dit zijn van die 5 liter party-vaatjes, geen kegs.
Ik kan er dus geen CO2 bijdoen.

Maar goed, als het koud is en ik snel ben dan zit die 5 liter zo in dat vaatje, gummidop erop en klaar.

Albertus

Citaat van: koffie op 01-10-2011  16:14 uDit zijn van die 5 liter party-vaatjes, geen kegs.
Ik kan er dus geen CO2 bijdoen.

Ook 5 liter vaatjes kun je onder CO2 druk zetten.
Nu werk ik met kegs, maar 5 liter vaatjes heb ik meermalen gecarboniseerd met CO2.

Bert

Oscar

Citaat van: Kleine_Schriek op 01-10-2011  15:47 uNadat je overgeheveld hebt, zet je beide 5 liter vaatjes toch gewoon weer koud en onder de juiste druk met je CO2 fles.

Juist  :duimop: Denken als een prof... :brouwen:  Als je het bier dat je wilt "overpompen" naar een ander fustje. Probeer dan het bier zou koud mogelijk te koelen (0 - 2°C) en daarna met tegendruk (± 1 bar) over te pompen. Op die manier heb je vrijwel geen koolzuur verlies. Echter heb je daar wel wat koppelingen voor nodig.

Echter kun je die tripel ook gewoon in het andere fust laten zitten, want onder koolzuurdruk kan er weinig mee gebeuren... ^-^

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.