Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Nog een champagnebier

Gestart door BierHenk, 15-08-2011 15:11 u

Vorige topic - Volgende topic

BierHenk

Binnenkort wil ik een champagnebier brouwen.
Ik had gedacht als basis een lichte bovengister te brouwen, met hieraan toegevoegd 2 liter witte druivensap.
Het totale brouwsel had ik gedacht op een liter of 10, 12.

Mijn vraag aan u allen is: met welke gist kan ik dit het beste aanpakken.
Meteen een champie-gist geeft mogelijk problemen met de malt-suikers en een biergist zal het wellicht moeilijk krijgen met de druivensuikers.
Toch wil ik graag het beste van de twee werelden.

Is het bijvoorbeeld een optie om de hoofdvergisting met biergist te doen, daarna de champagnegist gelijk met het druivensap toe te voegen?

Eerlijk gezegd ben ik het spoor bijster...

basterd-brewer

Hallo Henk,

Met maar 1 keer ervaring zou ik je aanbevelen om de champagnegist later te gebruiken. De biergist heeft geen enkel probleem met druivensuiker de champagnegist wel een ietwat moeite met maltose en maltotriose.Het gebruik van druivensap weet ik niet of dat nog veel toevoegt, de suikers worden vergist en de druivensmaken die overblijven vallen hoogstwaarschijnlijk weg.
Je kan dus ook eerst een bovengister maken tussen de 8 en 10% en na dat die goed uitgegist is overhevelen om vervolgens met gewone suikeroplossing en champagnegist naar de 12% te gaan. Voor zover mijn informatie strekt word de champagne smaak mede veroorzaakt door een autolyse dus je kan het product voor een langere tijd warm lageren op die gist.

Overigens is het probleem van druiven vergisten dat je ook appelzuur produceert die je weer door middel van malolactische fermentatie kwijt moet zien te raken.

Het bereiken van een bier vergelijkbaar met Deus-Brut of Malheur-Brut zal lukken door een tweede vergisting met suiker en champagnegist.

:degroeten:

Vergelijkbare Topics (7)

40332

Reacties: 10
Gelezen: 1549

9498

Reacties: 3
Gelezen: 1778

06-06-2008 22:26 u
door oranjeboombiertje
32683

Reacties: 10
Gelezen: 3114

15404

Gestart door Joran

Reacties: 51
Gelezen: 13520

22513

Reacties: 40
Gelezen: 10567

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.