Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Blond met Cascade

Gestart door Croch, 28-12-2010 20:28 u

Vorige topic - Volgende topic

Croch

Ben voor de tweede keer van plan een blond te gaan brouwen. Nu een keer iets met Cascade, omdat ik dat nog nooit gedaan had. Heb het recept zelf samengesteld, maar heel bedreven acht ik mijzelf daar nog niet in, dus graag commentaar en suggesties.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptBlond 2
Kenmerk
Brouwdatum28-12-2010
BiertypeBlond(e)
Aantal liters16
Gewenst begin SG1065 (7,1 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater24,5 liter
Maischdikte3,5 l/kg
Maischwater12,2 liter
Spoelwater12,3 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur16 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid28 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC59,7 %2494 gr3 EBC
Kristalsuiker16,4 %685 gr0 EBC
Munchenermout 15 EBC7,2 %299 gr16 EBC
Caramünch type 32,4 %100 gr140 EBC
Havervlokken7,2 %299 gr4 EBC
Tarwemout7,2 %299 gr3 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Cascade7,0 %18 gr90 minuten20 EBU
Cascade7,0 %10 gr15 minuten5 EBU
Cascade7,0 %10 gr5 minuten2 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort3787 Trappist High Gravity
Gist toegevoegd als

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
164°C30 minuten3,5 l/kg
272°C40 minuten3,5 l/kg
378°C5 minuten3,5 l/kg

RobinB

Wat wil je precies bereiken?

Alleen Cascade heeft als enkele hop naar mijn smaak een wat harde bitterheid.
Je zou een neutralere/zachte bitterhop als Perle kunnen nemen en dan de Cascade als aromagift?
Mijn beoogde effect is dan een subtielere frisse Cascade toets in een blond, ipv de nadruk op de hop.

Aan de andere kant; als je de hop wilt leren kennen, zou ik een andere gist nemen.

William

Citaat van: RobinB op 28-12-2010  21:05 uAan de andere kant; als je de hop wilt leren kennen, zou ik een andere gist nemen.

Dat laatste kan ik beamen. Ik heb ook een niet te sterke blonde APA gemaakt met deze Belgische gist. Het karakter was "te Belgisch (esters)" wat het hoparoma wat wegdrukt. Een meer neutrale gist zoals de Wyeast 1056 (American Ale) zou beter passen.

Daarnaast zou ik wat minder suiker gebruiken of helemaal weglaten. Het bier lijkt me niet zo sterk te worden dat je veel suiker nodig hebt om de doordrinkbaarheid te verhogen.

Croch

Citaat van: RobinB op 28-12-2010  21:05 uWat wil je precies bereiken?

Met deze gist heb ik al eerder gebrouwen. Een eerder bier heb ik vergist op minimaal 25 a 26 graden, dat was lekker als je van banaantjes houdt, maar ik vond het niet echt lekker. Een latere versie heb ik vergist op 18 graden en gaf met de gebruikte East Kent Goldings een heel lekker fris bier. Ik vroeg mij enkel af of deze gist te combineren viel met Cascade, om zo een frisser aromatischer bier te krijgen.

Mooi, dan zal ik Perle gebruiken als bitterhop en de suiker weglaten.

Hopmans

Citaat van: RobinB op 28-12-2010  21:05 uAlleen Cascade heeft als enkele hop naar mijn smaak een wat harde bitterheid.
Tja, je hebt ook de Mikkeler Singel Cascade op de markt.
Meer als 3 Euro per flesje.
Wat voor gist zal daar in zitten?

goom

Kort maar krachtig
maischschema : Ok
Mouten : geen suiker toevoegen, alleen pils en tarwemout gebruiken (evt max 5% munchener), geen havervlokken
Hop : Cascade gebruiken voor bitterheidsaandeel en bijvoorbeeld Perle in combinatie gebruiken voor de aroma en bitterheid
Gist : 1214 (Chimay), 1388 (Duvel) of 3522 (Chouffe) van Wyeast gebruiken
Ik zou de 3522 nemen, deze is goed op te kweken.
Succes

Kleine_Schriek

Ik zou het ook simpel houden, dus alleen pils en munichmout. Kun je heerlijke blondjes mee brouwen ;-)  :biersmile:
En inderdaad Cascade enkel als aromamout gebruiken en met een neutrale gist laag vergisten dan komt de hopsmaak het beste tot zijn recht. Ik vind Cascade heerlijk in een witbier, maar een blondje zou ook best kunnen ja.

RobinB

Een van mijn, naar mijn idee, best gelukte bieren was een Tripel met Cascade: Link
De chimaygist combineerde erg mooi met de subtiele fruitigeheid van Cascade (in deze dosering).

Gerb

Persoonlijk zou ik de havervlokken en tarwemout schrappen en de suiker tot max 8% verlagen. De Westmalle gist past volgens mij wel, zorg dat de vergistingstemperatuur niet boven de 20 graden komt. Misschien de 5 min hop verdubbelen voor een wat hoppigere smaak?

Croch

Citaat van: RobinB op 01-01-2011  20:40 uEen van mijn, naar mijn idee, best gelukte bieren was een Tripel met Cascade

Dit was ook het topic waarvan ik het idee heb hergebruikt  :-X

Ik heb uiteindelijk de mout- en suikerstort iets verhoogd om er een tripel van te maken en de tarwemout en havervlokken er in gelaten. Helaas met het nog steeds aanwezige redenment(s?)probleem is het een alternatief blond bier geworden, waarvan de gisting (verwacht) traag op gang komt.

Even een beginnersvraagje; is koudhoppen met deze gist 'not done'?Is er iemand die dit al eens gedaan heeft?  Ik dronk een tijdje geleden de Dolle Tinus van Brouwerij No. 13, vergist met de Wyeast 1338 welliswaar, maar daar had ik ook het idee dat deze verdacht veel koudhop aroma's vertoonde. 

Jacques

Citaat van: Croch op 01-01-2011  23:22 uEven een beginnersvraagje; is koudhoppen met deze gist 'not done'? Is er iemand die dit al eens gedaan heeft?  Ik dronk een tijdje geleden de Dolle Tinus van Brouwerij No. 13, vergist met de Wyeast 1338 welliswaar, maar daar had ik ook het idee dat deze verdacht veel koudhop aroma's vertoonde.

Koudhoppen is niet afhankelijk van de gist. Of je wel of niet koudhopt hangt van het biertype af. Bij een blond zou ik dat niet zo snel doen. Een blond kenmerkt zich niet echt door een hopkarakter (27 EBU is al vrij bitter voor een blond). Iets anders is het als een een lichtgekleurde IPA. Daar is een hoppig aroma heel erg gewenst.

Arjan

Om er wederom een thread aan te wijden is ook zo'n ding.

Ik heb van plan een blonde te brouwen met Cascade. De hop moet zorgen voor de nodige frisheid.

Doelvolume: 20l
Doel SG: 1.056 (6%/vol alc.)
Brouwzaalrendement: 83%

Mout:
Palemout 7EBC         4159g   92%
Tarwe 3EBC             181g    4%
Havervlokken           181g    4%

Hop:
Brewers Gold   7.2%     15g   60 min   
Cascade        8.2%      7g   60 min
Cascade        8.2%     10g   10 min
Totaal:   23 IBU (Tinseth)

Maischschema:
eentrapsmaisch op 65º

Gist:
Wyeast 1272 American Ale II

Bedoeling is dat het op een feestje getapt gaat worden, dus het moet allemaal niet te extreem zijn. Ik twijfel echter of het bitter genoeg wordt zo.

RobinB

Paar IBU-tjes erbij en je hebt een (licht afwijkende) APA. :)

Gerb

De hoppen hebben beide een redelijke hoeveelheid cohumulone. Deze geeft naar verluid een wat hardere bitterheid. In dit geval misschien wat te veel. Waarom niet de Brewers Gold vervangen voor een Magnum of de Cascade voor een mooie nobele hop? Het ligt er ook maar net aan wanneer het klaar moet zijn. Als dit redelijk snel is zou ik bovenstaand doen. Anders kan het bier in een aantal weken wel bijtrekken. 

Arjan

Ik had al een hoeveelheid Cascade vervangen door Brewers Gold, omdat dit een iets neutralere bitterhop is.

Ik kan de aromahop vervangen door Styrian Goldings, maar dan raak ik wel dat amerikaanse effect kwijt, denk ik.

RobinB

Als je de Brewers Gold vervangt voor Magnum en/of Perle, en tot 35 IBU gaat, kom je redelijk in de richting van de SNPA. :)

Vergelijkbare Topics (7)

25298

Reacties: 13
Gelezen: 4580

8092

Reacties: 15
Gelezen: 6034

42835

Reacties: 13
Gelezen: 1666

35005

Reacties: 8
Gelezen: 1949

21035

Reacties: 6
Gelezen: 1782

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.