Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ene Bitter

Gestart door dennis, 15-08-2010 11:17 u

Vorige topic - Volgende topic

dennis

Morgen weer een biertje brouwen, bitter met mooie hoparoma's, hopelijk. 

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk11
Naam receptOWTB-11 Ene bitter
Brouwdatum16-08-2010
BiertypePale Ale/Strong Bitter
Volume25 liter
Gewenst begin SG1056 g/l
Berekende kleur12 EBC (Morey)
Berekende bitterheid45 IBU (BrouwHulp)

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Brouwzaalrendement75%
Totaal brouwwater87,4 liter
Beslagdikte3,97 l/kg
Maischwater25 liter
Spoelwater12,38 liter
Kooktijd80 min.

Vergistbare ingrediënten
Ingrediëntkleur (EBC)% in stortgewicht (kg)
Pilsmout 3387,05,477
Munich mout 151610,00,630
Aromamout (Amber 50)493,00,189

Maischschema
OmschrijvingTemperatuur (gr. C)Stap tijd (min)Rust tijd (min)Beslagdikte (l/kg)
Versuikeringsrust681603,97

Hop en kruiden
Ingrediënt% alfazuurTypeKooktijd (min)Gewicht (g)Bitterheidsbijdrage (IBU)
Hallertauer Perle7,3Hopbellen6062,043
Saaz2,2Hopbellen1025,01
Amarillo9,5Hopbellen125,02
Amarillo9,5HopbellenDRY25,00

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortWyeast Belgian Ardennes 3522
GistvormSlurry

Last minute opmerkingen zijn welkom.

Oja, hoe kan ik het spoelen nou minimaliseren?  Ik wil ongeveer 25 liter te brouwen:
 - maischen met 20 liter,
 - maar dan wordt het al snel 15 liter spoelwater. 

William

Als je weet hoeveel water je totaal moet gebruiken (35 liter) dan zal het er op neer komen om meer maischwater te gebruiken. Of je spoelt gewoon minder en voegt het water bij het koken toe.
Ik probeer de laatste tijd een verhouding maisch/spoelwater van 2: 1 aan te houden.

dennis

Citaat van: William op 15-08-2010  11:21 uAls je weet hoeveel water je totaal moet gebruiken (35 liter) dan zal het er op neer komen om meer maischwater te gebruiken. Of je spoelt gewoon minder en voegt het water bij het koken toe.
Ik probeer de laatste tijd een verhouding maisch/spoelwater van 2: 1 aan te houden.

Maar is dat dan niet 'voor de gek houderij'?  Stel 2 extremen.  Als ik nou maisch met
  • A. 20 liter en spoel met 15
  • B. 30 en spoel met 5
Wat voor een verschillen zou ik dan tegenkomen.  Is B. dan met minder tanines?

William

Ik ben minder gaan spoelen om uitloging van tannines tegen te gaan aangezien mijn lichtgekleurde bieren nog wel eens iets wrangs hadden.
Met minder water spoelen zal waarschijnlijk een lagere efficientie geven wat je misschien deels kunt opvangen door langzamer te spoelen.

Ik weet niet of dit voor-de-gek-houderij is?

Trouwens een aparte hopcombinatie.

JWVG

Hee, wat raar. Totaal brouwwater zou 37.4 L moeten zijn, maar er staat 87.4 L  ???.

Lekker eigenwijs recept, Dennis  :D. Het zal ongetwijfeld bitter worden, maar het heeft vrijwel niets (qua hop, gist, stort en water) te maken met een Engelse pale ale / strong bitter. Wat niet wil zeggen dat het niet lekker zal worden. Als je het in een hokje wilt duwen (bv voor deelname aan het OBBK), zou ik het eerder zien als een lekker eigenwijze Bittere Blonde.

:degroeten: JW.

dennis

De hop combi heb ik van Ruud, van de Eem brouwerij.  Alleen noemde hij Centenial ipv Amarillo.  Amarillo vond ik wel een heel mooie hop, als ik het me goed herinner uit het megalomaan hop experiment.

JWVG

BTW Ja, ik denk dat je met B kans hebt op minder tanines. Het heeft volgens mij te maken met de diffusiegradient van eea in de maisch tov het water dat er doorheen percoleert. Bij 15L spoelwater is die gradient groter dan met 5L. Of in ieder geval langer groot, waardoor de diffusie van bv tanines sterker wordt. Of zo.

:degroeten: Jw.

dennis

Citaat van: JWVG op 15-08-2010  11:53 uHee, wat raar. Totaal brouwwater zou 37.4 L moeten zijn, maar er staat 87.4 L  ???.

Lekker eigenwijs recept, Dennis  :D. Het zal ongetwijfeld bitter worden, maar het heeft vrijwel niets (qua hop, gist en stort) te maken met een Engelse bitter. Wat niet wil zeggen dat het niet lekker zal worden. Als je het in een hokje wilt duwen (bv voor deelname aan het OBBK), zou ik het eerder zien als een lekker eigenwijze Bittere Blonde.

Totaal brouwwater is inclusief spoelwater en wat je verder nog denkt te gebruiken..

Hmm, ja, die stijlen ook.  Belgische gist en amerikaanse hop.  Fusion bitter ;)

JWVG

Maar waar komt die 50 L dan vandaan bovenop het maisch en spoelwater? Rekenen ze koelwater ook mee of zo?

Citaat van: dennis op 15-08-2010  11:56 uHmm, ja, die stijlen ook.

En Europese (als in: Europese vasteland) stort, met die pilsmout ;)

dennis

Citaat van: JWVG op 15-08-2010  11:57 uMaar waar komt die 50L dan vandaan bovenop het maisch en spoelwater? Rekenen ze koelwater ook mee of zo?

En Europese (als in: Europese vasteland) stort, met die pilsmout ;)

Ja, 'Koel, schoonmaak- en overig water'.

Kan ik er een apa van maken door pale mout te gebruiken en de gist niet te uitbundig te laten zijn (niet te hoge temp).

JWVG

Mwahhh. Niet echt. Die gist is toch wel heel erg Belgisch. Maar waarom zou je? Zo wordt ie ook lekker, denk ik. Als je graag toch richting APA wilt, kun je bij mij 1 of 2 zakjes US05 ophalen.

dennis

Hmm, nou, stijlen zijn voor die wedstrijden volgens mij wel belangrijk, daarom.  Maar misschien moet ik er gewoon mijn eigen lekkere biertje van maken en hou ik het lekker zo.  
Ga ik alleen iets meer brouw water gebruiken en minder spoelen dan anders.

EBC

Als je minder wilt spoelen, dan moet je je rendement verlagen, anders kom je met de moutstort niet aan het gewenste SG.

Uitlogen van tannines kan een probleem zijn, maar in mijn ervaring pas als je te veel spoelt. Ik heb geen last van tannines bij 50/50 maisch/spoelwater.

Helemaal niet spoelen geeft een voller bier, maar naar mijn smaak te rond, het verliest balans.

Eigenlijk hangt het allemaal af van wat je bij een bepaald bier wilt bereiken. Per brouwsel moet je niet alleen bepalen welke ingredienten je gaat gebruiken en welke maischtemperaturen je gaat toepassen, maar ook hoe je met de waterverhouding omgaat.

Adrie

Met deze moutstort en gist wordt het natuurlijk geen bitter, maar meer een bittere Belgische blond. Helemaal niets mis mee, natuurlijk. Amarillo en de Chouffe gist gaan best goed samen.

dennis

Citaat van: EBC op 15-08-2010  12:39 uAls je minder wilt spoelen, dan moet je je rendement verlagen, anders kom je met de moutstort niet aan het gewenste SG.

Uitlogen van tannines kan een probleem zijn, maar in mijn ervaring pas als je te veel spoelt. Ik heb geen last van tannines bij 50/50 maisch/spoelwater.

Ik zal het rendement wat verhogen verlagen en iets minder spoelen, kijken wat dat doet met de smaak.  Dank.

Citaat van: Adrie op 15-08-2010  12:55 uMet deze moutstort en gist wordt het natuurlijk geen bitter, maar meer een bittere Belgische blond. Helemaal niets mis mee, natuurlijk. Amarillo en de Chouffe gist gaan best goed samen.

Ik ga gewoon proberen een lekker biertje te maken en maak me een andere keer wel weer druk om stijlen.  

De-Geert

Als je een refractometer hebt kan je ook bijhouden wat het SG is tijdens het spoelen. Ik stop zodra het onder de 1016 komt.
Als je dan volume te kort komt, kan je dat gewoon aan de kookketel toevoegen.

En wat ook helpt: spoelwater in het zelfde tempo toevoegen als dat het eruit loopt, dus niet wachten tot je bostel bijna droogstaat.

EBC

Als je meer rendement wilt met weinig spoelen, dan moet je (naast vooraleerst een lager rendement in te schatten) zorgen dat het spoelwater de restsuikers goed kan opnemen. Dus heel langzaam spoelen, of stoppen tussendoor, tien minuten wachten en weer verder gaan.

Maar het is allemaal lood om oud ijzer. Als je na verloop van tijd je rendementen goed kunt inschatten en gewoon de juiste waterhoeveelheden aanhoudt, dan komt het vanzelf goed. Dat vergt wel dat je moet beginnen met 'normaal' doen, anders kom je nooit achter de juiste waarden.

dennis

Citaat van: EBC op 15-08-2010  20:14 uMaar het is allemaal lood om oud ijzer. Als je na verloop van tijd je rendementen goed kunt inschatten en gewoon de juiste waterhoeveelheden aanhoudt, dan komt het vanzelf goed. Dat vergt wel dat je moet beginnen met 'normaal' doen, anders kom je nooit achter de juiste waarden.

Ja, normaal doen.  Dat heb ik ook gedaan tot nu toe en ik heb nog geen tanines in mijn bier geproefd.  Ik spoel normaal totdat de dichtheid bij 1020 in de buurt komt of totdat ik genoeg heb.
Voor dit bier was ik een beetje op zoek naar body, als tegenwicht voor de bittere component.  Vandaar wat hogere maisch temperatuur en misschien wat minder spoelen (verdunnen).

dennis

De brouwdag ging voorspoedig maar weinig spoelen kan ik toch niet echt.  Ben te zuinig ingesteld denk ik.

Zo, nu die fijne koeler even terugbrengen naar JW.

JWVG

Het kost inderdaad jaren toewijding en opoffering voordat je akkoord kunt gaan met zo'n lage efficientie  :D. Tenminste, als je een beetje Calvinistisch bent opgevoed ('het laatste beetje heeft ook geld gekost!'). Gelukkig ben ik nu bijna zover  :brouwen:.

Kom maar op met die koeler, morgen gebruik ik hem weer!

dennis

De gist (had 3 weken in de koelkast staan wachten op deze dag) was gisteravond niet zo actief maar ondertussen ligt er een mooie schuimkraag op het bier. 

dennis

Na 3 dagen gisten was de dichtheid tot 1020 gezakt.  De 4de dag geheveld en batch gesplitst:

• - 19 liter lageren; nog even bij 22 graden doorgisten en dan lageren met de drooghop
  • - 5 liter met 2,5 liter verse, steriele pruimensap, doorgisten buiten koelkast en lageren na de hoofdbatch
Eens kijken of ik dit binnen 2 weken rond kan krijgen want dan wordt er weer gebrouwen en heb ik de koelkast weer nodig.

dennis

Een paar maanden geleden was de pruimen versie (2/3 bier, 1/3 pruimensap) nog zeer astringent, onaangenaam bitter.  Mijn moeder vond hem lekker.
Nadat mijn buurman (hij had het pruimensap geleverd) vorige week aangaf dat het bier best lekker was geworden heb ik afgelopen oud-en-nieuw de pruimen versie van dit bier weer een keer geproefd. 
Het ontwikkelt ten goede.  Nog steeds zeer troebel, daar moet clarex (oid) aan te pas komen als ik dat belangrijk zou vinden.  Het schuimt matig er blijft wel een laagje schuim aanwezig.  De bitterheid is aangenaam maar wel onbekend, naast de hop bitterheid is nog een bitterheid aanwezig.  Het bier is wel droog.  Als het bier net uit de koelkast komt komt het licht zurig over (m.i. geen besmetting), als het iets opwarmt trekt dat bij.  Lijkt een dorstlesser voor warme zomerdagen te worden. 

Ben benieuwd wat het WHO ervan vindt.

De-Geert

Citaat van: dennis op 03-01-2011  20:01 uBen benieuwd wat het WHO ervan vindt.
Anders ik wel. Volgende week verslag?

dennis

Citaat van: De-Geert op 05-01-2011  20:54 uAnders ik wel. Volgende week verslag?
;)
Ik zal hem meenemen, eens kijken of we eraan kunnen toekomen. De teller staat op 10 bieren! :nut:

Vergelijkbare Topics (7)

20490

Gestart door BBA

Reacties: 11
Gelezen: 4455

4188

Reacties: 23
Gelezen: 7310

17797

Gestart door Adrie

Reacties: 25
Gelezen: 9630

14861

Gestart door William

Reacties: 27
Gelezen: 8780

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.